smårenter til de gamle

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #91796
    nielsensForfatter

    For et års tid siden fik jeg et lille indblik i en 87-årig dames bankkonti (et familiemedlem). Hun viste mig en dynge papirer fra mange år, hvoraf fremgik, at hun i en af storbankerne havde et større indestående, der blev forrentet med 1/8 %. Hun accepterede, at beløbet blev flyttet til et andet pengeinstitut, hvor hun kunne få 2 % (og pengene er ikke bundet).

    Så vidt, så godt. Jeg sikrede mig i storbanken, at nu havde hun ikke flere penge stående hos dem, men “bankrådgiveren" må have troet(!), at jeg talte om en bestemt konto, for forleden opdagede jeg, at hun på en anden konto i samme bank stadig havde godt 50.000 kr. stående til 0,0 %.

    Også det beløb blev overflyttet, men jeg synes, det er forargeligt, at ældre mennesker (der for manges vedkommende stort set ikke bruger penge) uden at vide det udsættes for banker, der giver dem den sølle rente. Men hvordan problemet løses, ved jeg ikke rigtig. Har nogen en idé derom?

    Jeg skal tilføje, at de penge, som blev overflyttet til en anden bank, selvfølgelig langt fra overstiger de magiske 100.000 euro, og at jeg heller ikke er hendes arving. Jeg føler nærmest, at jeg er vidne til et “tyveri."

    #167050
    JydenForfatter

    Du har fuldstændig ret. Det er en fantastisk “rådgivning" “bankrådgivere" giver. Hvordan man kommer det til livs ved jeg ikke, så længe pengeinstitutbranchen er så pilrådden og moralen så lav at den vel nærmest kommer under den værste brugtvogsforhandler. Det er ufatteligt, at man ikke gør noget ved sit image for alvor, det klares jo ikke ved annoncer og reklamer og andre lette tiltag, det er jo noget der skal arbejdes for at gøre sig fortjent til.
    Vi andre må prøve at hjælpe de gamle så godt vi kan. Iøvrigt er det jo ikke kun “de gamle". En anden trød beskæftiger sig lidt med en skødekonto. Det er også noget hvor pengeinstituterne tager “den nederste del af ryggen" på folk, hvis de bare accepterer “det kontoen er født med" som jeg fik og vide da jeg kontaktede dem ved min mors hushandel – men renten blev “ottedoblet" på en telefonsamtale. De var nok lidt bange for at “den gamle dame" skulle flytte sine penge på øvrige konti.
    Men hvilken behandling man senere skulle få da sønnen fik flyttet hendes penge til Northern Rock, det vidner bare om at konkurrence ikke accepteres i den branche.

    #167054
    HalliHalloForfatter

    Det er da et gammelkendt problem, der altid har eksisteret, men jeg mener dog at bankerne er forpligtet til at tage kontakt med kunden med henblik på at investere pengene på anden måde, når der igennem længere tid har stået et vist beløb, som ikke er brugt, f.eks over 100.000 kr.

    #167064
    AnonymForfatter

    Det er jo også fint nok, men så kan der ske fejl som f.eks. det bliver mistolket hvorfor en risiko mv., også ender det ud i et tab i stedet for, også bliver kunden sur og lægger sag an mod banken.

    Løsningen er, at man som familiemedlem eller anden relation bruger lidt tid på at administrere pengene.Jeg mener ikke at det bankernes pligt for at skulle sørge for hvorfor en konto man skal have, nej man skal selv tage kontakt og her kommer familien / andre ind i billedet.

    #167068
    nielsensForfatter

    Problemet er, at en “bankrådgiver"s mest seriøse råd ville være at anbefale flytning af pengene til en anden bank, hvor de giver en rimelig rente. Men sådan en kyndig “bankrådgiver" ville garanteret blive fyret på stedet!!!!

    #167072
    HJLForfatter

    Der findes noget der rådgiveransvar der påhviler profesionelle rådgivere (dvs. bla. alle bankrådgivere). Det kan i jo google hvis I er meget interesseret.

    Banken er forligtet til at søge kontakt når en kunde har stort indestående.

    I den konkrete sag kan det godt være at den ældre er blevet overset i mængden men bevisbyrden er svær. Det vil kræve at du kan dokumentere at hun aldrig er blevet gjort opmærksom på den lave rente.

    Eftersom at bankerne agere ud fra reglerne om rådgiveransvar sørger de for at lave gode noter i disse tilfælde hvor kunder agere unormalt. Der laves en kort kommentar “foreslået højrentekonto, kunden ikke intereseret"

    Forslag: spørg i banken efter en oversigt over alle kundekommentarer på din ældre ven. Banken er forpligtet til udlevere disse og med lidt held kan det skabe klarhed.

    Skulle disse noter mangle kan du gå videre med sagen til Pengeinstitutankenævnet læs mere herom på mybankers side om emnet:
    http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/vis_artikel.html?id=41

    Mvh HJL

    #167076
    nielsensForfatter

    Men når bankens bedste tilbud f. eks. er en højrentekonto til 1/4 %, har bankrådgiveren jo stadig ikke givet det økonomisk fordelagtigste svar: sæt pengene i en anden bank og få 2 % i rente fru Hansen, vi hjælper gerne med overførslen.

    #167078
    HJLForfatter

    Det forholder sig jo nu engang sådan at hvis man ikke aktivt rejser sig fra sin store fede læderbetrukne lænestol med dertilhørende fodskammel og stiller et spørgsmål så får man IKKE svar.

    Du kan ikke forvente at en bank sidder og bruger timevis af resarchtid for at finde udaf hvilken bank her på denne klode der giver de bedste % i rente.

    Hvis du derimod tropper op i din bank og spørger hvadø’ giver I mig 3% i rente ligesom de gør over på den anden side af vejen – JA så tror jeg faktisk at du får det efterspurgte økonomiske fordelagtige svar. NEJ så skrub for helvede ud af min butik 🙂

    Hvis det ligger dig meget på sinde så kan du jo læse mere om reglerne for “god skik for finansielle virksomheder" i kapitel 3 står nettop omtalt de regler der er for rådgivning af kunden:

    § 7. Ved rådgivning forstås anbefalinger, vejledninger, herunder oplysninger om risici forbundet med en disposition, og oplysninger om umiddelbare konsekvenser af kundens valgmuligheder.

    #167080
    HJLForfatter

    Jeg fandt lige den her udspecifisering i reglerne om god skik:

    § 10. En finansiel virksomhed skal give tilstrækkelig information om egne produkter og ydelser, herunder om forskelle i priser og vilkår for alternative produkter, der kan dække kundens behov.

    Stk. 3. En finansiel virksomhed skal på grundlag af sit generelle markedskendskab informere kunden om relevante produkttyper på markedet. Informationen skal dog ikke indeholde oplysninger om konkurrerende produkter eller konkrete priser.

    Vi er derfor fuldstændigt enige du får ikke en økonomisk uvildig rådgivning hvor alle bankrådgivere henviser til den bank der på dagen har de bedste vilkår for hhv. indlån, udlån, kreditkort, almindelige kort, valutaveksling, overførelser til udlandet, kurtage satser osv. Det kunne skisme da ellers være sjovt ikke?

    Det vil være ligesom at gå ind i netto og så oppe ved båndet så sorterede de lige halvdelen af varene fra og sagde NEJ NEJ den går ikke min fine ven de vare her er alt for dyre dem skal du købe i Fakta og hov dem der de fås for 8.95 kr. i Føtex og hvis du venter 3 uger så får vi et rigtig godt tilbud ellers andet ?… Nej godt så bliver det 187,50 kr.

    Jeg kan godt forstå hvis du bliver forarvet og syntes de har snydt hende og mit forslag er stadig bed om kundekommentarer og hvis de ikke har noteret at de har rådgivet om renterne så brok dig. Kræv at få den rente hun kunne have fået i den bank i perioden. Måske giver de dig det hvis ikke så gør som foreslået længere oppe klag til pengeinstitutankenævnet eller flyt pengene uden at klynke.

    #167082
    nielsensForfatter

    Jeg taler slet ikke om vi rimeligt velbevandrede kunder, men om de ældre medborgere, som både “snydes" af banker og telefonselskaber, fordi de ikke har mulighed for at følge med i et mere og mere avanceret samfund. Faktisk er det en vigtig politisk opgave at forsvare og bistå dem. De var med til at bygge vores samfund og fortjener ikke, at vi nu tager fusen på dem. Lad mig give dig et andet eksempel fra fru Hansens liv: for nogle år siden havde hun betalt for meget i skat og fik en check med overskydende skat. Den lod hun ligge, til jeg så den, for hun kunne ikke gennemskue, at det var en check. Og bhun er hverken senil eller dum. Men hun har måske aldrig i sit liv set en check indlejret i en oversigt på flere sider.

    #167090
    HJLForfatter

    Er du nu i gang med et nyt emne?

    Har du givet mig ret i at banken i dette tilfelde har gjort som de skal?

    Kan du komme med andre eksempler på hvor banken har snydt hende for det har de jo så ikke i det her eksempel hvis vi altså er enige.

    Om hun er velbevandret eller ej ved jeg ikke. Mht. renter har de jfr. den store danske encyklopædi været brugt siden ca. 3.000 fkr.

    Vedr. SKAT så var jeg af den opfattelse at de nettop bruger nem-konot system ved bogføring af overskyden skat. Det har jeg da i hvert fald selv oplevet 🙂

    Så hvis hun ikke har en Nem-konto så var det nok her jeg ville sætte ind i min hjælp frem for at bruge tid på insinuere at banker og det offentlige snyder.

    #167136
    ScarletForfatter

    Bare for en ordens skyld :
    Ikke alle ældre har nogen, som kan hjælpe dem.
    De færreste kan i øvrigt finde ud af at bruge en pc.

    #167140
    testForfatter

    hvad er ældre og hvad er færreste?

    min fra brugt pc og sms frem til sin død, min stedfar er på nettet. Af de 3 af mine forældre der blev eller er over 70 var de 2 rutinerede pc/internet brugere.

    så hvad er ældre og hvad er de færreste.

    har vi gang i myter eller i fakta?

    #167142
    ScarletForfatter

    Nu har jeg ikke tænkt mig at opliste en masse pæne ældre mennesker med navn og cpr som modvægt mod døde fædre og levende stedfædre.

    Når der er mennesker, som ikke kan klare sig i den nye digitale verden, burde det være en af bankens fornemste opgaver at oplyse, vejlede og støtte dem.

    #167146
    nielsensForfatter

    Helt enig. Det er skamløst at udnytte ældre menneskers manglende indsigt i en verden, de ikke er vokset op i. Banker, der giver 1/8 % i rente er ikke stort bedre end de tricktyve, der ringer på døren og tigger et glas vand eller lignende, mens de tømmer den gamles pung. Forskellen er såmænd kun, at tricktyveri er strafbart. Det er en bevidst ussel rente ikke.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.