Pensionsrådgivning

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91790
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Har tænkte lidt på om det måske var smart at få lavet en uvildig gennemgang og optimering af min pension ( uden om den bank jeg har min pension i ).
    Tænker at det vel er bedst at prøve at få en så uvildig vudering som muligt ?

    Er der nogen der har erfaring med det ?

    Gode referencer til privat rådgivere (kbh)?
    Forventet ca. priser ?
    Fordele /ulemper ?
    Erfaringer ?

    På Forhånd tak

    /Hene

    #166928
    HJLForfatter

    Hej Hene

    Jeg har ingen erfaringer med at købe rådgivning fra andre end banken og pensionsselskabet.

    Jeg bruger faktisk mest blot http://www.pensionsinfo.dk som giver mig den information jeg har brug for.
    (et godt samlet overblik)

    Umiddelbart så lyder det dyrt det du efterspørger.

    Hvad er det der gør at du føler at du har behov for en uvildig rådgiver ?

    Det jeg har oplevet, er at banken lavede en pensionsgennemgang med vores nuv. situation og så forklarede de blot deres rådgivningsbudskaber ud fra det vi sagde vi ønskede som pensionister, døde eller hvis en af os taber erhvervsevnen.

    Hvis det er fordi du føler dig presset ud i at “køb" ved kasse 1 i banken så spørg dit pensionsselskab om du er godt dækket ind eller ej.

    Der er jo stor forskel på om man sparer op til pension pga. behov eller skatteoptimering.

    Siden du skriver tænker jeg at du nok er ude i skatteoptimering og her vil jeg tro man skal gå til en revisor.

    #166934
    testForfatter

    på pensionsinfo kan du se alle dine pensioner. Det giver et godt overblik. Du kan også se alle udbetalinger grafisk ved død, pension og invaliditet. Så rådgiverne så nogle tommel finger regler for forhold mellem løn levevilkår og udbetalingerne.

    noget andet er så hvem man skal bruge og der er den seneste sag jo ikke så flatterende for deres uvildigehed på det punkt

    #167010
    AnonymForfatter

    Hvis man kun har 1 pensionsordning plus ATP og folkepension og ingen andre muligheder, kan man nemt nøjes med at kigge på pensionsinfo. Men har man flere ordninger med en blanding af kapitalpension, ratepension og livrenter, samt egen opsparing og friværdi, så kan det blive et puslespil at få det maksimale ud af pensionen. Der er mange spørgsmål:
    – Hvornår vil det være optimalt at gå på pension?
    – Skal kapitalpensionen hæves (og hvornår) eller skal den omdannes til rater eller livrente?
    – Hvor mange år skal ratepensionen udbetales over og hvornår skal man starte?
    – Skal man bruge friværdi og privat opsparing før man tager hul på pensionsopsparingen?

    Jeg har ikke prøvet privat pensionsrådgivning, men jeg har fået tilbudt rådgivning i banken. Den var jeg nu ikke videre begejstret for, men det er da et sted at starte – man behøver jo ikke følge de forslag, som banken kommer med – men processen sætter måske en række tanker i gang, som man kan få professionel sparring på.

    Inden man mødes med en pensionsrådgiver er det vigtigt at gøre sig klart, hvilke ønsker man har til sin pensionisttilværelse med hensyn til boligforhold, rejser, bil, båd, større indkøb. Og ikke mindst hvornår man har tænkt sig at holde op med at leve.

    #167024
    testForfatter

    tove jeg synes da netop pension info er et fantastisk værktøj til at få overblik over udbetalingerne fra de mange pensioner vi der har skiftet arbejde mere ind en gang har.

    Spørgmålet om man så skal konvertere en 10 årig udbetaling eller en kapital pension en liv rente på jo beror på de tidsbud man kan få og en egen forventning til livs længde og helbred.

    #167034
    AnonymForfatter

    Pensionsinfo er absolut et brugbart værktøj. Jeg har imidlertid oplevet, at der ikke kan indsamles data fra alle selskaber, og for eksempel Nordnet leverer ikke oplysninger til pensionsinfo.

    Lovmæssigt har man selv ret frie hænder til at konvertere kapitalpensioner og fastlægge startdato og udbetalingsperiode for ratepensioner. På pensionsinfo kan man ikke foretage beregninger baseret på omlægninger i forhold til “standard aftalen" og der kan kun vælges én start dato for udbetaling af ratepension/livrente. Men hvis man har flere ratepensioner, kan man jo vælge at udbetale den ene pension i de første 10 år og en anden pension i de efterfølgende 15 år, afhængigt af ens behov. Og her har man brug for mere individuel rådgivning.

    Endelig skal man også indregne privat opsparing og friværdi i fast ejendom i sine pensionskalkuler. Det betyder bl.a. at vurdere, om man skal sælge sin ejerlejlighed eller hus for at flytte til en mindre lejebolig, eller tage et nedsparingslån med med henblik på et senere salg. Og hvad ville konsekvensen være, hvis man vælger at bosætte sig i et andet land som pensionist?

    Det er selvfølgelig en luksus at kunne gøre sig den slags overvejelser, men ikke desto mindre er det en relevant problemstilling for en del mennesker.

    #167266
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Mange tak for alle svar.

    Jeg tænker f.eks også på hvis man skal prøve at finde ud af om ens bank er
    de bedst til at investere min pension. Ja, måske en person der kunne sige..
    “er du sindsyg du betaler alt for meget i gebyr" osv 🙂

    Ligeledes tænker jeg også på om man kan tale om at man ikke skal have alle sine æg
    i en kurv ( en bank / selskab) ?

    Også iforhold til køb af bolig…. nogle steder skriver de om at det
    er godt både at investere både i mursten, pension osv.

    Tove < Syntes du belyser mange at de tanker jeg går med
    Problemet er bare jeg ikke ved særligt meget om alle de begreber du nævner.

    Netop derfor tænkte jeg at jeg måske havde brug for uvildig rådgivning.
    Men det kan godt være jeg blot skal prøve banken igen.

    takker

    /H

    #167272
    HJLForfatter

    Hej igen

    Besøg banken igen det vil jeg mene var en god idé.

    Det du skal vide er at pensionselskabernes gebyr strukturer er pil-råden, det er meget svært at få et klart overblik over hvad man betaler i gebyrer og derfor vil det selvsagt være svært også for en uvildig at vurdere.

    Gebyrer er en ting langt vigtigere er vel performence. Altså hvor godt klare de at forrente dine penge.

    Jeg betaler glædeligt 10.000 kr. i gebyrer hvis de forrenter mine penge med en værdistigning på 10 % af mine aktier og obligationer hvert år indtil jeg skal have mine til den tid MANGE penge udbetalt 😀

    Hvis du vil snydes mindst muligt (jeg går ærlig talt ikke op i dette jeg stoler blindt på at de gør det så godt de kan, hvis ikke de gjorde var de nok ikke overlevet så længe) er der ikke andet for end at du må i gang med at læse nogle nyheder om hvordan de forskellige selskaber klarer sig i forhold til hinanden. Dette bliver en hård opgave for det kommer jo igen an på hvordan din risikoprofil er… har du høj eller lav aktieandel osv.

    Alle æg i en kurv er for mig at se flintrende ligegyldigt langt vigtigere er det at du følger med i hvilken fordeling de vælger for dig, så du undgår at ligge inde med ja et enkelt æg i dit depot. Men at spredde sig over flere selskaber giver jo blot mere administration og derved gebyrer.

    Vedr. investering i mursten er jeg af den holdning og overbevisning, at hvis du er sikker på at finde et sted hvor du vil blive boende i min. 10 år så skal du ikke være bange for faldende huspriser og kan derfor nyde godt af at betale til dine egne mursten og ikke udlejers. Spørgsmålet er så om du er interesseret I alt det arbejde der følger med som ejer, jeg tænker på vedligeholdelse, studie af forskellige låneformer osv.

    Der er egentlig ikke så mange begræber du skal have styr på. Men du er nødsaget til lige at læse lidt op på reglerne for de enkelte produkter der findes.

    Der findes 3 slags pensionsordninger:
    Kapitalpension
    Ratepension
    Livrente

    Kapitalpensionen kommer ud som en sum til 40 % beskatning og kan laves om til endten en ratepension eller en livrente.

    Mange har valgt en ratepension fordi den giver fradrag i topskatten. Ratepensioner kommer oftes til udbetaling i 10 eller 15 år.

    De fleste offentlige ansatte får deres pension udbetalt som en livrente. Livrente er et dårligt ord for det har ikke en dyt med rente at gøre. Dem der har en livrente har lavet et “væddemål" med deres pensionsselskab. Grunden til jeg skriver sådan er, at hvis man har en livrente så får man penge fra den dag man går på pension og til man dør og heraf væddemålet. Man vædder selvfølgelig selv på at man lever længe og dermed får stor glæde af de årlige udbetalinger. Pensionsselskabet derimod ja de håber på at du snarrest muligt stiller træskoene og dør for så score de gevinsten.

    Eftersom at vi alle levere længere og længere (ja de siger de kloge altså) så vil det være smart at have en del af pensionen som en livrente.

    Der findes så forskellige måder hvorpå pengene bliver placeret:
    Eget depot – puljeordning – kontant på en konto og forskellige afskygninger heraf.

    Før vi kan give dig konkrete råd er du nødsaget til at skrive dine planer og drømme op for din seniortilværelse.

    Jeg er af den holdning at det er tåbeligt at spinke og spare et helt liv for at spare op til pension og så ende som en sur gammel bitter m/k med en fed tegnedreng.

    Hvis du er som de fleste så vil du nok gerne leve fedt de første 15 år af din pension for herefter at konstatere at NU, nu er du ved at være gammel nok til at nøjes med lidt mindre. Ja så vil en ratepension være sagen.

    Andre igen vil gerne have 100.000 kr. udbetalt den dag de går på pension, jammen så er en kapitalpension jo lige sagen 🙂

    Der er ingen hokus pokus i det her. Bankerne og pensionsinstitutterne snyder dig ikke med høje gebyrer og hvis de gør så kan du være sikker på at de gør det skjult så du ikke ligger mærke til det 🙁

    #167276
    AnonymForfatter

    Hej HJL,

    Tusind tak for at du tog dig tid til kommentere.
    Rigtig god feedback.

    Det lyder umiddelbart ikke som om jeg gør det helt forkert ved
    at have “hele" baduljen i en bank og som 33 årig, har jeg kunne læse
    mig til at det nok heller ikke er helt forkert at have 100% af min pension i aktier.

    Jeg tænker egentlig ikke så meget over det, men betaler blot mit fast beløb ind hver månede.
    Var nok bare nervøs for pludselig at “vågne" op som 55 årigt og indse at jeg
    har gjort det helt forkert ved blot at følge min banks umiddelbart fornuftige anbefalinger.

    Tak igen ( til alle )

    #167280
    HalliHalloForfatter

    Nej, det skal du ikke være bange for, din bank har rådet dig helt rigtigt mht. aktier m.v.

    Bankerne har i øvrigt håndbøger om pension m.v., så få dog fat i sådan en, og når du har læst den på et par timer, ved du alt hvad der er at vide om det emnet.

    Når jeg jeg læser både dit startindlæg og øvrige indlæg skinner det igennem at du allerede ved meget mere om emnet end mange andre. Alene det at du har fundet Mybankers hjemmeside siger jo også en del…

    #167296
    AnonymForfatter

    Pensionsrådgivning
    Jeg har haft arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger i Dansk Bank og Nordea.
    Dem har jeg flyttet til Sparekassen for Nørre Nebel og omegn her for nylig. De giver 3 pct. rente.
    Jeg er ikke til aktier, investeringsbeviser, risiko for kurstab o.l.

    Det vil de fleste banker gerne prakke dig på fordi de dermed kan tage en masse provision for “!aktiv formuepleje". Erfaringer viser at deres ustandselige handler ikke er bedre end hvis man investerede blandet i en aktieportefølje og beholdt dem.

    Så mit råd er:
    hvis du er en forsigtigpeter ligesom mig der helle ikke gider skattemæssige kursgevinster og tab man skal holde øje med, så put det ind hos Nr. Nebel.
    Ellers køb obligationer/aktier selv og læg dem i depot. Altså uden at forgylde finansdrengene m/k 🙂

    Med venlig hilsen Per Eggertsen
    Id-verif: http://www.pereggertsen.dk

    #167304
    HJLForfatter

    Du har en god pointe “aktiv pleje kan blive for dyr".

    Jeg mener dog, at det du foreslår med, at man selv skal handle aktierne er farligt for den urotinerede aktiehandler.

    Det kræver at man finder de rigtige aktier fra start og så gemmer dem til det helt rigtige tidspunkt at sælge på.

    Vores ven her sparer jo løbende op.

    Spørgsmål: Ville du så gå ind og købe nye aktier hver måned?

    Når pensionsalderen nås hvilke aktier ville du så sælge først?

    Hvordan ville du sikre dig at du ikke ender op med en alt for stor overvægt af en enkelt aktie og dermed en øget brancherisiko.

    Når det så er sagt så tror jeg det vil være utrolig underholdende selv at administrere en mindre del af pengene, for på den måde at opnå indsigt i markedet og på sigt måske blive istand til at outporforme de klåge hoveder i bankerne og på pensionskontorene 😉

    Men tro ikke at du kan det fra dag 1 af.

    Ps. 33 år og 100 % aktier det mener jeg også er ok, er selv 27 og har samme strategi.

    #222540
    Jeannie Olsen (1)Forfatter

    Min viden siger……det er ok at investere i aktier så,længe du er ung….!
    Efterhånden som saldoen stiger og pensionsalderen nærmer sig kan man jo så risikere at aktiekursen og dermed din værdi/saldo dykker, ergo har du ikke den store saldoer bruge af som pensionist,

    Overvej derfor. Når du når når alderen ca 55 år og frem , om du er ligeså risikovillig som da du var ung, at du ikke har placeret alle midler i aktier , men får købt andre sikrere papirer…!! (Bl.a. Obligationer…..
    Ellers kan du ende med at udhule dit opsparede pensionsbeløb .
    Aktier og prisen på,samme er afhængig af “firmaets" evne til,at tjene penge plus samfundspåvirkninger og lovgivning..tænker her på krisen i 2008…/ krisen i Roskilde Bank.sagen….mange som pludselig ikke havde nogen pension fordi aktierne herefter intet var værd.!!

    Vær også opmærksom på om din pensionsordning (arbejdsgiverordninger bl.a) har garantiordning for opsparet sum. Mod et gebyr kan der ændres dvs afmeldes og tilmeldes på garantiordningen. Du garanterer derved den …MER opsparede del på din ordning hvis du har tjent på at have haft investeringsprofil/ordning på din pension. Jeg gav bl.a. kr1500,- i gebyr og blev garanteret udbetalingssummen med en halv mill. Mere efter 20 års opsparing ! ( det stod med meget meget småt i papirerne)
    Jeannie Olsen,Roskilde

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.