Er garantilån fornuftigt her primo 2011?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91785
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Er netop ved at fastlægge finansieringen på vores første huskøb. Vores risikoprofil er nok i den “averse" retning, og vi har således ikke mod på ex. F1. Den fastforrentede 4’er ligger med en meget dårlig kurs, og vi overvejer således et garantilån med cirka 2,02% i rente og en aktuel kurs på cirka 99,91, hvor der er både variabel rente og sikkerhed (loft på 4,5% de næste 5 år).

    Jeg er klar over, at dette er en meget subjektiv sag, men hvad er jeres “eksperternes" ord i relation hertil? Garantilånene har jo været meget udskældte i de seneste år, men omvendt så handlede det vel i høj grad om, at kurserne har været dårlige i modsætning til nu – korrekt? Alle kommentarer er meget velkomne.

    På forhånd mange tak! 🙂

    #166840
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Hvis I ikke er til F1, så forstår jeg da slet ikke i har lyst til et garantilån. Så kan i risikere at ramme loftet om 5år, og når i så skal genforholde, så kan et F1-lån koste det samme, mere eller mindre, ingen ved det.

    Tror de fleste vil give mig ret i, at I har to valgmuligheder.
    1)Tag et F1-lån(evt. med afdragsfriperiode i starten) til at banke eventuel banklånvæk.
    2)Tag et fastforreentet lån.

    Ved andre er til F1-lånet fordi renten inden for de sidste ti år i gennemsnit ikke har ligget over den lange rente, men jeg kan ikke lide at kigge på historiske data, for historien gentager sig sjældent igen.

    Men som du ganske rigtigt skriver, så er det en subjektiv sag hvad man er er til.

    Håber mit svar kan bruges 🙂

    #166848
    MichaelForfatter

    Hvad er idéen i et lån der kun garanterer et renteloft i 5 år? Hvis den 5-årige periode er meget vigtigt og I iøvrigt er stensikre på ikke at flytte i samme periode så tag et F5-lån. Det giver 100% sikkerhed for ydelsen i alle 5 år, men er som sagt meget dyrt at indfri før tid.

    Men personligt er jeg som altid før kun tilhænger af én type variabelt forrentet lån: F1

    #167018
    thsvForfatter

    Men et loft gældende i blot 5 år er tilstrækkeligt?

    Jeg ville optage F3-afdragsfri i jeres tilfælde, og bruge den sparede rente og afdrag på anden gæld eller oparbejdning af en buffer.

    Risikoen ved 5% 30 år OA er jo at renten falder, og så har man blot betalt 3% mere i rente i den mellemliggende periode.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.