Andelsboliglån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Søren FrandsenForfatter
    Indlæg
  • #91748
    Søren FrandsenForfatter

    Hej Alle

    Min kæreste og jeg overvejer en andel til 1,2 med en husleje på 4600 + 900 i anvendelsesudgifter.

    Hvilket lån vil være det billigste og hvad vil den koste alt i alt efter skat?

    Vi har været til møde med Nordea og har fået tilbudt fordel+ med 4,85/7% 80/20 halløj, men er ikke blevet meget klogere

    Er der nogen der kan forklare/linke med/til menneskeord?

    Indtægter / udgifter kan oplyses hvis nødvendigt.

    På forhånd tak, mvh Søren

    #166374
    Søren FrandsenForfatter

    – et andet spørgsmål set ift. rentefradrag

    Optager man lån 50/50 eller afhængig af ens indkomst? forholdet mellem min kæreste og jeg er ca. 60/40- 65/35.

    #166378
    AnonymForfatter

    Hey,

    Det tilbud i har fået betyder at de første 80 % af det lånte beløb forrentes med 4,85 og de sidste 20 med 7 %. Så når I har fået betalt de 20 %, så har i et lån tilbage på 4,85 🙂

    Og I køber som “fælles" – Så i hæfter begge på gælden. Dvs. hvis i går fra hinanden, i bliver nød til at sælge med et tab på f.eks. 200.000, så hæfter i begge soladarisk på dette lån, så hvis den ene ikke kan/vil betale, jamen så må den anden træde til, hvis denne vil have gælden ud af verden. Bankerne går ikke ret ofte med til opdeling af gæld.

    #166380
    Søren FrandsenForfatter

    Tak for svaret

    Opdeling af lånet var mere ift. rentefradrag som banken opgiver.

    Er det altid fordelt 50/50 eller kigger de på indkomst og siger jeg fx hæfter for 65% af lånet?

    Er der nogen der tør vove sig ud i hvad lejligheden vil koste, hvis vi nu antager at foreningens økonomi er stabil osv?

    4,85% af 960.000 samt 7% af 240.000. Dvs. man afdrager først de 240.000. Tjek. Jeg er med så langt.

    Men hvad vil det koste?

    #166382
    AnonymForfatter

    Puha, ved ikke lige hvordan det med rentefradraget er stillet op, men om du får hele rentefradraget eller I deler det med halvdelen til hver, giver jo samme resultat i sidste ende.

    Hvad det koster? Det afhænger jo af om i f.eks. tager 5års afdragsfrihed på de 80% af lånet og på de 5 år betaler de 20 % ud. Men hvis du/I vil vide det, så findes der glimrende funktioner i microsoft excel til at beregne dette 🙂 Ellers så vil banken gerne lave dem for jer.

    #166394
    HalliHalloForfatter

    Hvis du ikke har megen forstand på det burde du efter min opfattelse slet ikke købe en andelsbolig. Kan bare ikke forstå det, når du allerede har været i banken.

    Personlig ville jeg aldrig købe en så dyr lejlighed med de høje månedlige omkostninger, men hvis den er meget stor og meget eksklusiv er det selvfølgelig noget andet.

    Samme emne er i øvrigt for meget kort tid blevet rejst herinde, så prøv at led i gamle indlæg.

    #166404
    Søren FrandsenForfatter

    tak for inputsene

    Hvis der nu var en af jer der ville remse omkostningerne op, groft, så ville det noget mere håndgribeligt.

    Jeg og min kæreste er nogenlunde inde i sagerne angående andelsbolig og har en boligadvokat der checker det hele igennem før et evt. køb.

    Vi har fået en beregning fra banken (en lejlighed på 1,5 og 5.000 i husleje) der gav 12000/10000 i brutto/netto udigift – jeg har læst det igennem flere gange uden egentlig at blive klogere og efterfølgende mail korrespondance har ikke hjulpet videre.

    #166548
    thsvForfatter

    Er typisk blandt de billigste lån, når der skal finansieres 100%
    Vælg det store som afdragsfrit, og det mindre lån afdrages først, og maksimalt over 10 år.
    Læs om lånene på Nordeas hjemmeside:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Nordea+Prioritet+Andelsbolig/404942.html
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Andelsboligl%c3%a5n/37462.html

    Ved dit skitserede lån på 1,5 million til 7.000 kr om måneden er de 6.000 kr renter og 1.000 er afdrag, så rentefradragets værdi er de 2.000 kr om måneden.
    Renten passer fint med 4,85/7,25% 80/20% fordeling, men afdraget skal være på ca. 2.400 kr i starten svarende til samlet ydelse på 13.400 kr brutto eller 11.400 kr netto.
    Ydelsen vil være den samme, hvis der afdrages på begge lån, eller det store er afdragsfrit, og det lille afdrages over 10 år.

    I skal foholde jer til nettoydelsen på de 11.400 kr netto i forhold til, hvad en tilsvarende lejelejlighed koster, og osse sammenligne med en ejerelejlighed med F1-belåning, da renten jo er variabel.
    Jeg ville ikke turde købe til 1,5 million med variabel bankrente i et marked med udsigt til stigende rente (om 2-3 år). Så langt hellere en ejerlejlighed med fastforrentet 4% obl.lån, selvom ydelsen er lidt højere nu, men så stiger den ikke senere hen.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.