forskellen på nettoomkostninger på høj og lav rente på lån med renteloft

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91740
    AnonymForfatter

    Hej

    jeg har et 30 årigt boligXlån (XV) fra Totalkredit med med renteloft (alle 30 år) på 5% og med 10 års afdragsfrihed. lånet er på 1.284.000,- kr. og lige nu er renten på ca. 2,5 %. Bidrag er på 0,5 %. og indfrielses kurs er ca. 95

    jeg har forsøgt at få svar på nedenstående spørgsmål fra min bank men de enten vil ikke eller kan ikke svare på dem.

    mine spørgsmål er:

    I 2016 hvor jeg skal afdrage på lånet skal jeg med 2,5 % rente betale 75.081,- kr. om året efter skat. hvad vil jeg skulle betale hvis renten er på sit højeste (5 %)?

    Er det en god ide at omlægge til et andet lån f.eks. 20 årigt 3 % fastforrentet?

    Eller er det bedre at nedsætte gælden med 300.000 når renten begynder at stige? Penge jeg har i aktier og opsparingskonto.

    Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe

    På forhånd tak

    Med venlig hilsen Fone Bone

    #166184
    thsvForfatter

    1) divider med totalrenten (2,5+0,5) og gang med den nye totalrente, så simpelt er det, når lånet er afdragsfrit.
    Under afdrag skal du bruge Excels ydelsesformel med 5% og tillægge adm.bidrag bagefter, det er ikke så let, men nettoydelsen stiger ikke så voldsomt, da afdragene forskydes ved den højere rente.

    2) Kursen er for ringe på 3% 20 år til at det kan betale sig!

    3) Du må afgøre om du kan score 3% i rente plus de 5% i kursgevinst over 26 år ved at delindfri dit lån.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.