Børneopsparing til puljeinvestering: valg af bank?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91719
    AnonymForfatter

    Hej debat 🙂

    Et hurtigt spørgsmål, som jeg håber at få lidt hjælp med her i de sidste dage af året. Jeg står foran at skulle oprette en børneopsparing, som efter planen skal løbe over de kommende 18 eller 21 år.

    Efter moden overvejelse, så er planen blevet at lave en børneopsparing, der drager nytte af den lange periode, som der er tale om. Det vil sige en opsparing med en vis grad af investering. Dog via pulje-investering / insterings-foreninger, for at minimere risiko i en vis grad.

    Mit spørgsmål går nu på, hvilken bank der i denne sammenhæng vil være et godt valg? Det er nemt nok at sammenligne renterne, og vælge herudfra, hvis man tager en almindelig børneopsparings-tilgang uden investering. Men når det er med henblik på investering, så er der pludselig nogle andre aspekter med i spil:

    – Den må gerne kunne flyttes uden de volsomme gebyrer
    – De må gerne have nogle favorable kurtage-udgifter til nogle fornuftige pulje-investeringer / investeringsforeninger. Gælder vel typisk dem, som de er tilknyttet.
    – Det må gerne være en bank, der er rimelige i forhold til udgift til værdipapir-depot (min egen sparekasse vil her kræve 80 kr. årlig – ikke en formue, men netop med børneopsparing er det med at holde ‘spildudgiftern’ nede; jfr. de max 3000 årligt).

    Hvad vil I her anbefale? Jeg har intet imod at ringe lidt rundt og forhøre mig, men at tage hele banklisten… Det er måske også voldsomt. Så at blive peget i et par af de rigtige retninger… Det ville være fornøjeligt 🙂

    På forhånd tak,
    Jacob

    #165962
    AnonymForfatter

    Eikbank har lave omkostninger, hvis du selv kan udvælge dine investeringsforeninger via netbanken. Hvis du køber obligationer direkte er der eksempelvis heller ikke depotgebyr. Eneste problem: Den er lige blevet købt af Spar Lolland. Eik fortsætter som selvstændig enhed, men der er vist en hel del her på mybanker (inkl, mig selv) som frygter, at Spar Lolland på et tidspunkt forringer vilkårene.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.