Skift af arbejdsplads og dermed pensionsordning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • diverseForfatter
    Indlæg
  • #91717
    diverseForfatter

    Jeg står over for at skulle skifte job, og har ikke været andet end et lille halvt år i mit nuværende stilling.

    I den forbindelse skal jeg skifte mellem to pensionsordninger, og tænker i den forbindelse om det bedst kan betale sig at flytte min eksisterende ordning (ca. 50.000 kr.) over på den nye – eller om jeg heller skulle smide dem over på f.eks. nordnet.

    Er der korrekt forstået at forskellen på ovenstående to løsninger er om jeg vil have pensionsselskabet til at investere pengene eller jeg selv tør lege med dem?
    (for jeg vil vel ikke være dækket af nogen forsikringer så længe jeg ikke indbetaler på den)

    #165926
    NultopskatForfatter

    Det lyder som om du har forstået korrekt, afhængig af den løsning du vælger kan du have en dækning, de fleste selskaber tilbyder at fortsætte en præmiefri police, hvor de administrerer restbeløbet væk..;o)

    Der er følgende 2 alternativer.

    Du kan enten vælge at overføre beløbet til en privattegnet pension (anbefales)

    eller overføre det opsparede til det pensionsselskab din nye arbejdsplads bruger (anbefales ikke)

    Det er lige præcist en af mine kæpheste, hvorfor H… skal arbejdsgiveren blande sig i din pension.
    Det burde være sådan at beløbet blev indbetalt til et af arbejdstageren valgt selskab..

    #165930
    testForfatter

    Noget vigtigt ved en pensionsordning er omkostningerne. Næsten alle pension løsninger har en min sats på omkostninger så et lillet depot på 50.000 som et depot du ikke indbetaler på kan ikke anbefales. At flytte det til en bank er ikke umiddelbart en løsning med mindre du vil indbetale mere på ordningen. Jeg ville nok overføre dem til den nye arbejdsgiver ordning med mindre det er en dårlig ordning.

    #165932
    ForbrugerenForfatter

    Du har ikke givet os nok oplysninger, til at vi kan vejlede dig korrekt. F.eks. siger Nultopskat at du kan overflytte din pension til en privattegnet pension. Dette kan man IKKE for rigtig mange pensionsordninger f.eks. alle pensioner stammende fra offentlig ansættelse. Tilsvarende er der en del fra privat ansættelse som heller ikke kan overflyttes.

    Noget helt andet er, at hvis der er skat 1(livrenter) i din pensionsordning, så kan du ikke overføre den til Nordnet, da de kun tilbyder rate- (skat 2/9) og kapitalpensioner (skat 3).

    #165934
    ForbrugerenForfatter

    Hvis du kan overflytte det til f.eks. Nordnet, så skal du også indbetale ekstra ellers vil deres omkostninger med tiden spise pengene op. Så hvis du ikke har tænkt dig, at indbetale ekstra, så er det eneste fornuftige valg, at flytte din pensionsordning med over til den nye pensionsordning.

    #165936
    ForbrugerenForfatter

    Sådan bliver det aldrig. Arbejdsgiverne gider ikke, at indbetale til selskab 1 for medarbejder 1, til selskab 2 for medarbejder 2 osv. Desuden, så er det meget billigere i omkostninger, hvis arbejdsgiveren kommer med en stribe medarbejdere. I de kommercielle selskaber f.eks. koster det typisk i størrelsesordenen 11 %, hvis man kommer med penge fra en medarbejder. Er det for alle ansatte i samme virksomhed er omkostningerne typisk 4 %.

    #165938
    diverseForfatter

    Der er et par små ting jeg ikke forstår i forhold til dette:

    Hvis jeg lader min pension blive stående, vil det eneste jeg får ud af det vel være at de udbetaler den når jeg når min
    pensionsalder (om 30 år)?

    Jeg kan ikke umilbart se at Nornet har nogen omkostninger ved at have denne stående?

    #165940
    ForbrugerenForfatter

    For det første ved vi ikke, om du overhovedet må flytte din pensionsordning til f.eks. Nordnet. Det må du undersøge først.

    Det er altid omkostninger, tænk på, at de har nogle ansatte som skal have løn. De skal generere et overskud til ejerne etc. Du kan se deres prisliste her https://www.nordnet.dk/mux/web/nordnet/pricelist.html

    Hvis vi antager, at du handler ti gange om året, et salg efterfulgt af et køb, så koster det dig 2 % i omkostninger. Så tænker du, nå det gider jeg ikke betale, så du køber i stedet for i en fond, fordi det er gratis. Nej fordi fonden tager adskillige procent i gebyr, hvoraf i hvert fald et par procent bliver sendt til Nordnet som kickback bonus, så der tjener de også på, at have dine penge stående.

    Mange tror, at de kan klare sig bedre end de professionelle i investering. Men det er kun fordi de ikke har hørt om DAKOLOS (De Andre Kan Også Læse Og Skrive). Langt de fleste, som går ud og handler, fordi de tror, at de kan gøre det bedre, ender faktisk med at tabe penge på det i forhold til en passiv investering. Der er selvfølgelig nogle enkelte som tjener på det og det er dem som kommer i avisen, det gør alle dem som taber penge ikke.

    Hele ideen om Nordnet er bygget på, at man skal handle sine værdipapirer hele tiden (ellers tjener de jo ikke noget) og folk tænker, jamen det koster jo kun 0,1 % hver gang (minimum 29 kroner) og så er det i virkeligheden gange to, fordi der både er et salg efterfulgt af et køb.

    #165942
    diverseForfatter

    Jeg er klar over at der er omkostninger ved alt ting, men lad os nu sige at der er 3 år hvor jeg ikke handler med aktier – og i disse 3 år vil jeg så ikke have nogen omkostninger.

    #165946
    ForbrugerenForfatter

    Så betaler du ikke noget, hvis du ikke har købt fonde. Har du det, så betaler du stadigvæk i form af lavere (eventuelt negativt) afkast.

    Men den slags kunder er uønskede hos Nordnet, altså dem som bare har pengene stående i samme papirer (ikke fonde) i mange år. Kommer der for mange af den slags kunder, så vil de gribe ind, f.eks. ved enten at smide kunderne ud eller indføre gebyrer, hvis man ikke har fonde eller hvis man ikke handler.

    #165948
    ForbrugerenForfatter

    Og tag ikke fejl, jeg har fuld forståelse for, at de vil gøre det, da de også skal tjene penge, for at dække deres omkostninger.

    #165950
    testForfatter

    “Hvis jeg lader min pension blive stående, vil det eneste jeg får ud af det vel være at de udbetaler den når jeg når min
    pensionsalder (om 30 år)?"

    øh ja det er vel derfor man spare op til pension. I mange ordninger er der en dækning ved død, invaliditet og kritisk sygdom, men det er en forsikring du løbende betaler til som så reducere din opsparing. hvis du lader pensionen stå som fripolice dvs. uden indbetalinger ophøre forsikringdækningerne typisk.

    De ordninger hvor du selv kan handle papir er typisk dyre ind puljerne og det er langt fra flertallet af private investere der klare sig bedre ind de professionelle.

    #165954
    AnonymForfatter

    Det er ikke korrekt, at pensionsselskabet altid investerer pengene i pensionsordninger – det sker kun hvis man har valgt en pension baseret på garanteret gennemsnitsrente. de fleste selskaber tillader – og ønsker – at kunderne selv investerer via markedsrenteprodukter, hvor man kan vælge mellem en række fonde, d.v.s. udvalgte investeringerforeningsprodukter. Det er kun pensionsselskabet, der kan fortælle, om du har mulighed for at flytte pensionsopsparingen til fx Nordnet og hvad konsekvensen er. Generelt er det en fordel at have så få pensionsopsparinger som muligt, da der på udbetalingstidspunktet skal betales et gebyr – i dag ca. 50 kr. pr. månedlig udbetaling fra ratepension. Så hvis du ikke kan flytte pensionsordningen til Nordnet, kan det bedst betale sig at flytte den til pensionsordningen i det nye ansættelsesforhold. At lade den stå som en fripolice koster et mindre årligt administrationsgebyr, der som regel kan dækkes af afkastet, men vælger man at fortsætte forsikringordningerne i fripolicen, så ædes pensionen stille og roligt op.
    Man skal også være opmærksom på, at fortsættelse af en evt. invalideforsikring i et nyt selskab kan være en fordel, såfremt der skal indhentes nye helbredsoplysninger for at tegne en tilsvarende forsikring i forbindelse med det nye ansættelsesforhold.
    Men har man interesse og lyst til at investere pensionen helt på egen hånd – risikoen er jo minimal, når beløbet er så beskedent – vil en flytning til Nordnet være den bedste løsning. Lige nu tilbyder Nordnet 1.000 kr. i bonus, hvis man overfører sin pensionsordning. At Nordnet ikke skulle være interesseret i pensionsordninger, hvor der ikke indsættes nye beløb, er fri fantasi og uden hold i virkeligheden. Jeg har selv 2 overflyttede depoter hos Nordnet, der er flere år gamle og hvor der ikke er indbetalt yderligere på, og det har aldrig givet anledning til gebyrer af nogen art.
    Det koster 0.1% i kurtage at handle aktier i Nordnet (min. 29 kr. pr. handel) og det er den eneste omkostning, der er. Så lader man være med at handle, forsvinder der kun penge den første gang (og det dækkes så rigeligt af bonussen). Sæt fx alle pengene i Carlsberg, Novo Nordisk og Danske bank, eller køb LD invest danske aktier + LD Invest globale aktier, og lad depotet stå uden at handle, så vokser pengene stille og roligt (men husk at ha’ penge på kontoen til at betale PAL-skatten).
    Nordnet har også såkaldte fonde, hvor man vælger fx 5 investeringforeningsprodukter at sætte sin pension i. Fondene er beregnet til løbende indbetalinger, hvor de indbetalte beløb er for små til egentlige handler, og Nordnet sørger for at investere pengene løbende i de valgte produkter. Denne service koster 1% af det indbetalte beløb. Det er rigtigt, at investeringsforeningerne også tager sig betalt, men det gør de jo uanset hvordan man bærer sig ad.

    #166012
    ForbrugerenForfatter

    Her vrøvler du, hvad mener du egentlig? Jeg kan ikke gennemskue hvad du mener.

    Når du indbetaler penge til pensionsselskabet, så er det ALTID i en pensionsordning. Der findes så flere slags pensionsordninger. Der findes både ratepension, kapitalpension, livrente(findes både i livsvarige og ophørende versioner, den ophørende svarer stort set til en ratepension), forsikringer i form af f.eks. TAE(tab af erhvervsevne), børnedækning, ægtefælledækning, gruppelivsforsikringer. Listen er ikke udtømmende.

    Desuden kan ovenstående ordninger kombineres i utallige muligheder, f.eks. kan man til sin livrente have tilknyttet en alderssum (svarer til en kapitalpension). Derudover kan man have tilknyttet en udbetalingsgaranti på op til ca. 16 år på sin livrente, det svarer til, at du kombinerer en ratepension med en efterfølgende livrente.

    #166016
    ForbrugerenForfatter

    Her må du mene i det gamle selskab. Normalt vil det modtagne selskab kræve helbredsoplysning ved overførsel af en ordning, hvis man ikke i forvejen har afgivet helbred, hvis det øger deres risiko væsentlig. Gjorde de ikke det, så kan et selskab, som får viden om, at en af deres kunder vil blive invalid inden for det næste år kunne tilbyde kunden f.eks. 100.000 for at overflytte sin ordning til en konkurrent.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.