om indlån renter

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 53 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87220
    AnonymForfatter

    Hvilke bank i dk giver mest i rente, hvis jeg f.eks. sætter 100 000 kr ind. Jeg tænker ikke på aktier elle obligationer, bare fast rente. Anden spørgsmål: Er man nød til flytte fra den nuværende bank, for at være kunde til en bank.
    På forhånd tak
    Z.T

    #106926
    NultopskatForfatter

    Der er intet, der forhindrer dig i at have flere banker. Så du behøver ikke at flytte alle dine bankforretninger for at opnå en højindlånsrente. Noget helt andet er at der kan være fordele ved at have flere banker…Man har flere steder at få gode tilbud..

    #106928
    AnonymForfatter

    De færreste banker tilbyder dig fast rente, kun variabel rente. Hvis du vil bine dem en bestemt periode kan du evt. aftale et såkaldt ‘aftaleindskud’, med en fast (individuelt aftalt) rente. Om de vil det for en relativt lille sum som 100.000 er en anden sag.
    Skandiabanken giver dig 2,9% ved binding i et år, minimum 60.000 kr. Ved at ‘shoppe rundt’ – fx i dem der i top-10 listen ovenfor giver størst rente på kapitalpensionen – vil du måske kunne komme en smule højere op.

    #106960
    AnonymForfatter

    ALM. Brand er indtil d. 20/4 ude med 3,33 % i renter – dog bindingsperiode på 15 mrd.

    #106962
    AnonymForfatter

    Ja, de giver godt nok 3,33% i rente, men hvis du skal bruge pengene før de 15 måneder er gået, skal du betale en dekort, således at du ikke får nogen renter og oven i købet er de så grådige at de vil have et gebyr på 375 kr. for at man kan disponere over dem før tid.

    Er der egentlig nogen herinde om en bank må tage et så stort gebyr – eller overhovedet et gebyr – for at opgøre en indlånskonto. Jeg er godt klar over at de må tage et gebyr for at overføre en konto til andet pengeinstitut, men jeg troede ikke at det var tilladt at tage et gebyr for at opgøre en konto i en bank.

    Er der nogen der ved om dette eme er prøvet i ankenævnet eller ved domstolene.

    Det bemærkes, at jeg aldrig selv kunne finde på at lade mig lokke af Alm.Brand´s tilbud, da jeg til enhver tid ville investere pengene i obligationer.

    #106964
    MichaelForfatter

    En bank kan tage alle de gebyrer de har lyst til – også på at opgøre en indlånskonto. Det eneste lovgivningen siger, er at enhver har ret til at oprette en lønkonto samt at bankens “gebyrer skal stemme overens med omkostningerne ved de forskellige services". Det er altså med andre ord op til banken selv at sætte niveauet.

    Ligesom dig ville jeg heller aldrig benytte mig af dette “tilbud". Bankens gebyrliste er iøvrigt lang som en roman. F.eks. koster de månedlige/årlige kontoudskrifter 7,5 kr. og det fremgår ikke, om man kan frasige sig disse. Ligeledes koster det 3,75 at hæve i en fremmed pengeautomat osv. osv. osv. Helt grotesk bliver det dog, når man vil lave en limiteret aktiehandel via netbanken. Det koster 100 kr. i gebyr udover den almindelige kurtage, selvom der ingen manuel indgriben er! Det har jeg dog endnu aldrig set i nogen bank.

    #106966
    AnonymForfatter

    Jeg har hørt fra min bank, Kbh.andelskasse at med 10 andelsbeviser kommer indlån med 3 månders binding op i 3,5%

    #106968
    MichaelForfatter

    Hvilket er en investering på 55.000 kr. for at få den rente…

    #106970
    AnonymForfatter

    Nuvel, men der er jo grænser, som lovgivningen/domstolene kan fastsætte.

    F.eks. tog bankerne tidlgere flere hundrede kroner for at sende en rykker ud for overtræk m.v. – men dette gik ikke – da dette blev ændret til at de højest måtte beregne sig de faktiske omkostninger for at sende en rykker ud, hvilket vel er omkring mellen 50-100 kr. eller hvad ved jeg.

    Iøvrigt er der vel ikke nogen banker der tager sig betaling for at “lukke" en konto, idet man jo så kan omgå denne regel ved blot at “tømme" sin konto, og så bare lade den være “inaktiv" indtil de får beksed via CPR-registret om at man er død, men så kan arvingerne måske blive opkrævet, men det tror jeg ikke de gør.

    #106972
    AnonymForfatter

    Gebyr for at lukke/overføre konti.

    Jo, jeg har netop kigget på priser hos en bank. Og jeg blev noget overrasket da jeg så, at de opkrævede kr. 100,- for at overføre/lukke konti – såvel indlånskonti som udlånskonti.

    Utroligt – men de vil åbenbart lige have “det sidste med".

    #106974
    AnonymForfatter

    En rigtig god investering endda. + 2% på lønkontoen og nul gebyr.

    #106976
    MichaelForfatter

    Kan du da garantere, at andelsbeviserne ikke er blevet mindre værd om f.eks. 5 år? Nej vel?

    #106978
    AnonymForfatter

    Hvor meget i udbytte eller kapitaltilvækst har Københavns Andelskasse givet i afkast på den ansvarlige kapital i de senere år?

    Jeg kender ikke denne kasse, men er den ikke meget lille med deraf større risiko til følge…..

    Eller kan panelet godt anbefale den, da jeg er tilhænger af andelstanken, og derfor bor jeg også i en andelsbolig

    #106980
    MichaelForfatter

    Iflg. deres regnskab på http://www.kbh-andelskasse.dk, har der ikke været udbytte i hverken 2004 eller 2005. Jeg har ikke lige fundet frem til tilvæksten i andelsværdien, men regel nr. 1 i enhver investering er som bekendt:

    En historisk gevinst er ikke garanti for en fremtidig.

    Investeringen er sandsynligvis forholdsvis sikker, men næppe mere sikker end at købe aktier i f.eks. Danske Bank eller Nordea. Jeg har iøvrigt lidt svært ved at se fidusen i andelstanken ifht. aktier, hvor man jo også køber medindflydelse.

    PS: Jeg foretrækker nu også ejerboliger 🙂

    #106982
    AnonymForfatter

    Kursen på andelsbeviser i Københavns Andelskasse beregnes og handles på bagrund af den indre værdi. Aktier i børsnoterede pengeinstitutter handles tit til højere priser.. Eksempelvis Danske Bank 1,93 Nordea 2,18 Jyske Bank 2,32.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 53 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.