restgældreduktion og skråkonvertering

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91699
    AnonymForfatter

    jeg har et 5% fastforrentet obl.lån, kurs 97,75, restgæld ca 1.400.000.
    Jeg vil gerne have reduceret mit gæld hurtigt. Har en opsparing på 400.000, som jeg gerne vel bruge til reduktion af restgæld.
    Overvejer samtidig en skråkonvertering til F5 med 10 års løbetid.

    -Er det noget i vil anbefale eller er det helt hen i vejret???

    -Kan restgælden påvirkes af rente-eller kursændringer, hvis jeg om 5 år vil indfri restgælden?

    #165424
    AnonymForfatter

    Skynd dig at købe obl. i samme serie som dit lån, så kan du altid indløse/nedskrive gælden, det var noget jeg selv gjorde for år tilbage, det var før netbank og hvor man kunne have obl. liggende hos kreditforeningen helt gratis !

    #165464
    AnonymForfatter

    Hej Jet45

    Tak for dit svar, men jeg forstår det ikke rigtigt..
    “købe obligationer i samme serie som mit lån.."?

    Hvad får jeg ud af det?? og hvordan

    #165466
    AnonymForfatter
    #165474
    thsvForfatter

    Kursen på dit 5% lån er nok over kurs 100 nu, så indfri det til termin, altså opsig inden d. 1/2.
    God ide at omlægge til et F5-lån, hvis du regner med indfrielse om 5 år, læg dog mærke til, at afdraget vil være voldsomt på et 10-års lån, da ca. 45% skal afdrages de første 5 år.

    #165614
    AnonymForfatter

    Hej thsv
    Tak for svaret. Har lige et par spørgsmål.

    Det at kurset er på over 100, når jeg opsiger mit 5%lån inden 1. februar, er det til min fordel? Betyder det at min restgæld på 1,4 mio bliver lavere?
    Min bankrådgiver sagde at jeg bare kunne opsige det til kurs 100..

    Mit nuværende 5%lån er et 20-årigt lån, har det nogen betydning ifht ovenstående?

    #165620
    AnonymForfatter

    Lige et supplerende spørgsmål thsv

    “-Kan restgælden påvirkes af rente-eller kursændringer, hvis jeg om 5 år vil indfri restgælden?"

    jeg tænkte på restgælden om 5 år, hvis jeg tager et f5-lån nu.. Vil rest gælden på mit f5-lån om 5 år påvirkes af rente-eller kursstigninger, hvis jeg vil indfri restgælden på mit f5-lån om 5 år med opsparing??

    #165630
    ForbrugerenForfatter

    Hvis du indfrier nøjagtig ved udløb af den 5 års periode, så sker det til kurs 100. Dvs hvis du skylder 1 mio, så skal du betale 1 mio for at indfri.

    #165648
    AnonymForfatter

    1000 tak for svaret Forbrugeren 🙂

    #165748
    Jesper71Forfatter

    @Forbrugeren: Hvad gør du så?

    Vi står lidt i samme situation med 1.2mio i 5% (20-årig) fastforrentet, 12 år tilbage og en pæn opsparring ved siden af.

    Vil egentlig gerne afdrage hurtigere (og udnytte den lave rente) men omvendt er det jo også rart at have nem adgang til likvider.

    #165764
    thsvForfatter

    Omlægger til boligprioritet i Nordea til 2,6% i årlig rente.

    Det koster 3.800 kr + 1.400 kr i gebyr plus indfrielsesomk. for det eksisterende lån, der skal opsiges til termein.

    1,5% stemplet kan jo overføres fra det eksisterende lån.

    #165772
    AnonymForfatter

    “Omlægger til boligprioritet i Nordea til 2,6% i årlig rente."

    Hej thsv.. Boligprioritet.. hvad går det ud på?

    #165776
    Jesper71Forfatter

    Jeg formoder fordelen er at renten er lidt lavere (pt.) samtidig med at jeg kan bruge min friemidler til at nedbringe lånet.

    1) Men hvad er ulempen? bortset fra at man så går fra fast til variabelt forrentet lån i et huk?

    2) Hvad er bedst? oprette en boligprioritet på 1,2 (nærme 1 når jeg nu tænker mig om) og derefter indbetale f.eks. 400.000 eller oprette en boligprioritet på 800.000?

    3) Er nordeas boligprioritet bedre end BRF’s for tiden?

    #165834
    ForbrugerenForfatter

    Boligprioritet ville være en af de muligheder jeg ville foreslå dig. Danske Bank tilbyder lidt lavere renter end Nordea og jeg har hørt at Handelsbanken skulle være endnu billigere med 2,2 % i renten.

    Ulempen er, at hvis Nationalbanken hæver renten meget, så følger boligprioritetslånene med op. Som jeg husker det, så måtte Sveriges nationalbank hæve rente til vistnok i størrelsesordenen 500 % i en kortere periode. Hvis du har lånt en mio. netto og renten i en uge er på 500 %, så koster det dig ca. 100.000. Hvor stor sandsynligheden er for, at det skulle ske er svært at sige, men den er formentlig temmelig lille.

    Det afhænger af dine behov, hvis du har brug for at kunne få adgang til de 400.000, så er det bedst, at låne de 1,2 mio og indsætte de 400.000 på modkontoen. Hvis du ikke har behov for at få adgang til de 400.000 kan det bedre betale sig, at nøjes med at låne de 800.000, da du vil kunne spare noget på oprettelsesgebyret.

    Jeg kender ikke BRF’s boligprioritet, men BRF har svære problemer og hvis der er en kreditforening, som går ned vil den sandsynligvis være denne eller DLR.

    #165854
    Jesper71Forfatter

    Boligprioritet ville være en af de muligheder jeg ville foreslå dig. Danske Bank tilbyder lidt lavere renter end Nordea og jeg har hørt at Handelsbanken skulle være endnu billigere med 2,2 % i renten.

    Ulempen er, at hvis Nationalbanken hæver renten meget, så følgerJeg føler mig lidt provokeret af din “advarsel" om BRF, er det fair at “snakke dem ned"?

    Er det ikke ligegyldigt for mig hvis BRF er trængt, så længe jeg ikke har indestående i deres bank som overstiger indskydergarantien?

    Evt. realkreditgæld bliver vel hverken større eller mindre hvis såfremt der måtte ske nogen med BRF.

    ..og er det ikke generelt et råd som gælder for tiden?

    Kan du kaste særligt lys på problemstillingen i at bruge BRF.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.