Fradrag for renter på billån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91696
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har købt min første bil med min kæreste i oktober og lånt pengene ved http://www.Bankmedhjerte.dk.

    Men jeg ved ikke hvor jeg tjekker om SKAT kender til lånet automatisk, eller hvor jeg manuelt plotter det ind. Har søgt på google og skat.dk uden held.

    Og hvordan deler vi rentefradraget mellem min kæreste og jeg? Har jo købt den sammen.

    Lånet er på ca 160.000 kr. Renten er på 6,2 eller sådan i ÅOP.

    Mvh. Jamie

    #165324
    AnonymForfatter

    Hej

    Bankerne indberetter al gæld samt renteudgifter. Alt går altså op i den sidste ende, og I får automatisk det rentefradrag som I skal have. I bør dog overveje at forskudsregistrere Jeres renteudgifter, for at få rentefordelen her og nu, og ikke som en overskydende skat. Banken kan oplyse Jer om næste års renteudgift, med forbehold for ændringer i renten.

    Hvis I begge er debitorer på lånet, indberetter banken automatisk halvdelen af renten til Jer hver. Er kun den ene af Jer debitor, er det kun vedkommende som får rentefradraget.

    Lykkedrengen

    #165326
    thsvForfatter

    ÅOP er ikke en rentesats, men derimod de totale omk. ved lånet, som er incl. stiftelsesomk.!
    Renten kan for så vidt være på nul, udfra det du skriver, hvis der er store omk. ved oprettelsen og de månedlige opkrævninger.

    Men er renten f.eks. 5%, skal I hver selvangive 4.000 kr i renteudgifter for et helt år, så næsten uden betydning at få rettet forskudsopgørelsen, da I blot sparer ca. 1.300 kr hver udfra den renteudgift, på et helt år.
    Langt den største del af ydelsen er afdrag på gælden.

    #165330
    testForfatter

    for lige at svare på det som de to andre vist ikke svare på. Der for du arbejder med din skat er naturligvis din skatte mappe som du finder via tast selv på skat.dk. Der kan du rette din forskudsopgørelse men med mindre du har købt en farrari er der ikke den store grund til det. Skatte rabatten på gæld er til at overse som den senste skribent så rigtigt bemærker.

    Du bestemmer som udgangspunkt selv om du vil dele rente udgifte med din kæreste, men det har som sagt marginal skatte messig betydninger. Hvis i begge har skrevet under på lånet i banken bliver det aftomatisk inberettet med halvdelen til hver eller til den der står som låntager.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.