Hvad er det billigst i denne situation – forbrugslån eller kassekredit?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91689
    AnonymForfatter

    Jeg har tilsyneladende lidt svært ved at forstå forskellen på forbrugslånet og kassekreditten, derfor søger jeg nu et svar skåret ud i pap :-).

    Hvis jeg nu står og skal bruge 100.000 kr, og vil være i stand til at betale det tilbage over forholdsvis kort tid, med f.eks. 7000 kr. pr. md., hvilken form for “lån" vil så være den billigste for mig, hvis min bank har samme rentesats (ca. 8 %) på begge typer lån?

    Jeg har forsøgt at læse mig frem, men er ikke sikker på at jeg har forstået det helt rigtigt.

    Er det sådan at man ved forbrugslånet betaler renter, af det fulde lånebeløb, selvom det bliver nedskrevet, indtil det er indfriet?

    Og at man ved kassekreditten kun betaler rente af de penge der “mangler" på kontoen?

    Håber på lidt kvalificeret hjælp…..

    #165158
    MichaelForfatter

    Hvis renten er den samme er der ingen forskel. Man betaler renter af restgælden/trækket på kassekreditten. Forskellen ligger derfor i stiftelsesomkostningerne, som typisk er lidt dyrere på forbrugslånet.

    Og så kan jeg jo ikke lade være med at smide min kæphest i ringen: Hvis du kan afdrage 100.000 på lige knap et år hvorfor så overhovedet låne? Spar pengene op istedet og køb kontant. Det er altid billigste løsning.

    #165160
    AnonymForfatter

    Mange tak for svar. Det var meget oplysende.

    Lidt om kæpheste og om at levet mens man kan:

    Jeg forstår, at det er billigere ikke at låne, men da jeg skal have indrettet et kolonihavehus fra bunden, har jeg ikke tålmodighed til at vente et år.

    Jeg vil gerne have det hele på plads på én gang, så kan jeg bedre nyde det dét år jeg må klemme ballerne sammen for at få lånet arbejdet af 😉

    Man må jo levet nu hvor livet er her.

    #165162
    MichaelForfatter

    Fair nok og 100K banket af på et år er da heller ingen katastrofe. God fornøjelse med byggeriet.

    #165164
    thsvForfatter

    100.000 kr ved 7.000 kr i ydelse og 8% i rente tager lidt over 15 måneder, så renteudgiften er ikke så voldsom.

    Men fordelen ved kassekredit er de lavere stiftelsesomk. og at der kun beregnes renter af det reelt hævede beløb. For en typisk lønkonto er indestående tit 10-20.000 kr, som jo osse giver en slags forrentning v. de 8%.

    jeg har personligt en kassekredit på 10.000 kr på den daglige konto, og ret til at trække over 100.000 kr ud på vores prioritetslån, skulle behovet opstå.
    Vores udgifter er meget skævt fordelt, f.eks. er januar årets dyreste måned, mens resten af året er rimeligt små udgifter, dog ikke juli/august, hvor 2. rate af ejd.skatten forfalder.

    #165170
    HalliHalloForfatter

    Så vidt er der vist ingen banker der gået endnu, og spørgsmålet er om dette ville være lovligt………

    #165174
    thsvForfatter

    Nykredit bank kræver dog provision af max.beløbet på deres friværdi konto, dog blot 0,5%, men ved 50% udnyttelse svarer det jo til en hel procent ekstra i årlig rente.

    Men TS har lidt ret!
    På forbrugslånet betales 8% i rente af restgælden, mens der på kassekreditten betales de 8% af det skyldige beløb, som jo er noget mindre, specielt lige efter lønudbetaling.

    #165188
    HJLForfatter

    Kassekreditten kan du måske få lavet med en fast nedskrivning så vil du måned for måned have eks. 7.000 kr. mindre i trækningsret, dette vil brtyde noget rent psykologisk, du vil se kreditten blive mindre.

    Så skal du blot huske på at hver 4 måned (typisk) kommer der rentetilskrivning. Disse penge vil blive hævet fra kreditten men din trækningsret vil ikke stige sammen med.

    På et lån vil din restgæld stige når der tilskrives renter.

    #165210
    AnonymForfatter

    Der kan også blive tale om at jeg måske et stykke henne i nedskrivningen af kassekreditten, skal have et mindre beløb frit igen.

    Så jeg vil prøve at arbejde hen imod kassekredit-løsningen. Det tror jeg vil være det over-all smarteste i denne situation.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.