Andelsbolig, så billigt? Kan det virkeligt passe? Råd ønskes.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91684
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Jeg står og skal til at skifte min lejebolig ud og har set adskillige andelsboliger, til en pris på 150.000-200.000.

    Kan det passe de ikke koster mere? Jeg har en opsparing på ca. 300.000, kan jeg så uden videre købe en andelsbolig til. f.eks. 200.000 kroner? Uden om banken osv? F.eks. denne:

    http://www.danbolig.dk/privat/sog-bolig/resultat/vis-bolig.htm?brokerid=192&propertyid=690590CB

    Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, hvis jeg køber uden om banken?

    Har jeg misforstået noget?

    #165032
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor skulle så ikke kunne købe uden om banken? Det kan du da.

    Om det nu er godt køb er nok mere tvivlsomt, da der er et hav af den slags lejligheder med meget høj husleje til salg.

    Find derfor ud af hvor meget gælden andrager for lejligheden og hvordan den finansieret?
    Der er sikkert flekslån og/eller swaplån i ejendommen.

    Rådfør dig i givet fald med din bankrådgiver, der skulle vide lidt om det. Ellers læs mere om emnet på internettet.

    #165054
    HJLForfatter

    Uden at jeg hver gang skal anbefale Danske Bank så vil jeg dog lige nævne, at de har indført et forholdsvist nyt vurderingssystem hvor de rent faktisk tager ud og besigtiger andelsboligforeningen inden de låner til et køb. Jeg er sikker på at hvis du som kunde der har pengene selv spørger om de tilfældigvis har været ude at kigge på den andelsbolig der så vil de gerne hjælpe dig med deres vurdering.

    Det de bla. kigger på er foreningens regnskab, heri kan ligge en tikkende bombe. Enkelte foreninger har finansieret sig vha. afdragsfrie kreditforenings lån. Banken regner disse lån om således at du får et godt overblik over hvor meget din husleje evt. kan stige ved en fremtidig omligning.

    #165108
    thsvForfatter

    Du kan sagtens købe den viste lejlighed kontant, hvis du ønsker det!
    Læg dog mærke til den høje mdl. boligydelse, som skyldes gælden i foreningen.
    Denne gæld er tilsyneladende baseret på et fastforrentet 4% lån, så har ru råd til den mdl. boligydelse og de 195K i indskud, så er det vel et meget fornuftigt køb, selvom der nok skal investeres i en ombygning af bad, toilet og køkken for at gøre lejligheden tidssvarende. Lejligheden ligner umiddelbart 2 sammenlagte 2-vær. lejligheder, men kan da sagtens blive en lækker bolig. I forhold til 100 BBR-kvm syntes jeg egentligt ikke, at der er særlig mange boligkvm.

    #165128
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar.

    Den lejlighed jeg har linket til var såmænd bare et eks. Jeg ved godt den månedlige husleje er ret høj, men det er den jo generelt i KBH-området i dag synes jeg. Men det var rart at vide man godt kunne slå til og købe sådan en lejlighed uden om et evt. banklån. Tror dog det mest fornuftige vil være at tale med en bankrådgiver alligevel, bare for at være på den sikre side – Jeg er dog meget i tvivl om at de vil være mig behjælpelige da jeg jo ikke skal låne penge af dem. Er det ikke noget med at de er banksælgere mere end de er rådgivere?

    Hvis det skulle vise sig, at min bank ikke ville hjælpe, hvad skal jeg så specielt være opmærksom på i de regnskaber en evt. andelsboligforening fremviser, før jeg slår til? Er det nok med de har en masse aktiver? For jeg kan jo godt se, at når prisen for selve “boligen" er så lav, så må de jo samtidig også have en stor gæld, når husleje er oppe på 8K+ 🙂

    Takker på forhånd 🙂

    #165136
    HalliHalloForfatter

    Du skal selvfølgelig være opmærksom på om foreningen er ved at gå fallit, det er der nemlig nogen af dem, der er stiftet indenfor de sidste år.

    Se ligeledes efter med om der er afdragsfrie flekslån lån og/eller Swaplån i ejendommene.

    Selvfølgelig vil din bank hjælpe dig, og hvis du ikke selv kan sætte dig ind i sagerne, så hold dig fra andelsboliger. Det er ikke nok at din bank forstår sammenhængen.

    #165178
    thsvForfatter

    Jamen, den lave pris på lejligheden skyldes jo netop den voldsomme boligafgift, og uden den kan 2 andele ikke umiddelbart sammenlignes.

    #165212
    AnonymForfatter

    Du kan under ingen omstændigheder vurdere en andelsbolig uden et eksemplar af vedtægter og regnskab (helst 2-3 års regnskaber).

    Og din bank kan/vil ikke udtale sig om noget som helst uden dette.

    I dette skal du have fokus på bl.a.
    – alder på forening og årlige hensættelser
    Vigtig i forhold til vurdering af om foreningens formue er polstret til
    kommende vedligeholdelsesarbejder
    Nye foreninger har typisk en høj husleje/anstrengt økonomi
    og du bør derfor have luft i din økonomi til huslejestigninger.

    – belåning/hæftelse
    Er belåning følsom overfor rentestigninger – og dermed hulejestigninger
    Er foreningens regnskaber anstrengte, er det en fordel, hvis medlemmerne
    hæfter “pro rata"

    – Andelskroneberegning/vurderingsprincipper
    Hvordan regnes andelskronen ? Offentlig vurdering/Valuarvurdering/købspris
    Vær opmærksom på, at det allerede er meldt ud, at off.vurdering i Kbh forventes
    at falde med 10-15% primo 2011.
    Eksemplet, der er henvist til, kan evt. risikere at miste omkring 200.000 pr andel.
    D.v.s. hvis du sælger efter næste regnskab, vil du skulle sælge 200.000 under,
    hvad du selv har betalt. Og hvem kan spå om, hvorvidt vurderingen
    stiger/falder i fremtiden

    Regnskabet indeholder også navne på bestyrelsesmedlemmer – snak med disse om forventede, kommende større vedligeholdelsesarbejder.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.