Indberetning til skat af indestående + renter på udenlandsk konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91681
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at benytte mig af indlån i en udenlandsk bank. Er det nogen der har erfaring med hvorledes indestående samt renten skal angives i selvangivelsen?
    Kontoen forrentes ikke i DKK. Jeg antager, at der skal laves nogen form for omregning til DKK, men med hvilken vekselkurs skal det beregnes, fra 31/12 eller først idet jeg overfører til min egen bank i DK?

    #165034
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil umiddelbart tro at skattevæsenet godkender eller bruger nationalbankens middelkurser for det pågældende land. Disse udregnes for hvert kalenderår.

    Disse kurser kan du finde på http://www.nationalbanken.dks hjemmeside.

    Ellers spørg dog i skat. De ved alt om sådan noget!

    #165060
    HJLForfatter

    Hej Bo

    Hvad skulle idéen være med det ?

    Højere rente eller valutaspekulation ?

    mm. det er i euro så lyder det som en risky buisness.

    Generelt er det ikke en god idé at sætte sin opsparing i udlansk valuta ligesom det er dumt at finansiere sit hus med udenlandske obligationer, kursrisikoen er simpelthænd for stor. Det er kun noget der bør overvejes hvis man får sin løn udbetalt i en fremmed valuta.

    #165068
    AnonymForfatter

    Både højere rente og valutaspekulation.

    #165122
    AnonymForfatter

    Der skal en ret så stor volumen til, for at det kan betale sig.

    #165214
    AnonymForfatter

    Kunne du tænke dig at uddybe din kommentar? Kan ikke umiddelbart se at det skulle være nødvendigt med en særlig “stor volumen", men det afhænger naturligvis af ens definition af hvad “en ret så stor volumen" er.

    #165216
    testForfatter

    Der jo kurstab forbundet med overførselen til den udenlandske bank og retur plus fasteomkostninget men ja hvad er en stor investering. Vi har tidligere haft en tråd om investeringer i tl og det var da en sjældent set dårlig forretning.

    #165224
    AnonymForfatter

    Hvilket land ?

    Jeg skal ikke opgive renter, idet rubrik 31 ikke findes i 04.009 + 04.031 🙂

    #165238
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved ikke hvad det er for noget volapyk Jet45 skriver. Hvad betyder 04.009 og 04.031????

    Renter optjent i Danmark indberettes automatisk til skattemyndighederne.

    Renter optjent i andre EU-lande meddeles ligeledes myndighederne imellem. Pånær et par lande, som så til gengæld trækker kildeskat af renterne og videresender pengene til de respektive lande.

    #165252
    AnonymForfatter

    Interessant. Hvor kan jeg finde den information om hvilke EU-lande der hhv meddeler myndighederne og de der trækker kildeskat?

    #165254
    AnonymForfatter

    Nu drejede spm om SKAT, hvad med at søge der under fanebladet Borger “blanketter" 😉

    #165262
    testForfatter

    bare rolig halihalo det gør vi andre

    #165288
    HalliHalloForfatter

    Det gælder lande som Luxembourg, Østrig og Schweiz, men du kan læse mere om det her:

    http://www.nordea.lu/sitemod/upload/root/LuxBusinessPortal/WealthPlanning/EUSD/EUsavingsDirectives07DAN.pdf

    Hvis Jet45 er begrænset skattepligtig til Danmark skal han selvføgelig ikke opgive noget til danske myndigheder, men hvorfor han oplyser dette er mig virkeligt ubegribeligt….Måske han selv kan oplyse dette, jeg kan gætte på at han ønsker at være interessant……Men er bare med til at fordreje debatten, som så mange andre gange før.

    #165296
    AnonymForfatter

    Hej,

    Ja det kan jeg – Har du en mindre beholdning (f.eks 10.000), kan det vel næppe betale sig. Om man får 120 kr eller 125 kr i rente, der er differencen jo alt for lille, sat op i mod den tid der skal bruges på det.

    #165366
    AnonymForfatter

    Tak, det var meget brugbar information.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.