NemID Fakta

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 133 i alt)
  • Indlæg
  • #166730
    testForfatter

    Nu ved jeg ikke hvilken virkelighed du lever i bettemis men jeg har nu aldrig anvendt min private netbank eller nemide til virksomhens bank konto eller andet. Man kan naturligvis få en adgang relateret til virksomheden og med arbejder. Ja det kostet men det du gør. Idager er ansvardpådragende for dig som privat person og har intet med andet en saglig kretik af nemide at gøre

    #166818
    AnonymForfatter

    Til bettemis
    Tak for det indlæg
    Det er rart der er en der skriver et indlæg om hvordan systemet bliver brugt i bl.a. firmaer og hvor ringe sikkerheden er på NemID. Nem-idioti er nok det værste makværk der er lavet i nyre tid.

    Der er desværre for få, der skriver om deres oplevelser med den manglende sikkerhed i NemID. Mange tænker, det er noget vi er blevet tvunget til, så der er ikke noget vi kan gøre ved.

    Da jeg første gang hørte om NemID, da tænkte jeg, det måtte være en joke, der er da ingen i et demokratisk samfund der får vedtaget noget, der er så diktatorisk og monopolagtigt i Danmark.
    Kom desværre til at sande det var rigtigt, det skulle alle tvinges til. Har stadig svært ved at fatte det.

    Som jeg har begrundet, så var den økonomiske svindle med de div. gamle netbankløsninger yderst ringe. Så at NemID er lavet for at forbedre sikkerheden, er det rene sluder og vrøvl.

    Der er jo en grund til private firmaer står i kø, for at blive tilmeldt og få adgang til NemID-databasen. De har øjnet alle de data de får adgang til og de muligheder det giver.

    DanID skriver, »at folk skal nok lære at lide det hen af vejen.« Hvis man spørger befolkningen i Nord Korea, så kan de også lide at bo der. De har også vendet sig til det. Det gør det ikke bedre at bo der!
    Når man læser disse links, så kan man kun tænke, hvad har der foregået oven i hovedet på de mennesker, der vil have dette NemID helvede indført!
    Her er links »NemID skal tvinges ned i halsen på folk« og »Vi lærer at elske NemID med tiden«
    http://www.business.dk/tech-mobil/danskerne-skal-vaere-digitalt-selvhjulpne-i-2015
    http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1164179/vi-laerer-at-elske-nemid-med-tiden/

    Som der kan læses på understånde link, Banker og Nets A/S skovler penge ind, fordi firmaet sidder på 96 procent af markedet. Det blev også en guldkalv, hvad NemID også bliver.
    http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1171068/danskerne-betaler-for-meget-for-betalingsservice/

    Du har ikke misforstået noget, dette skal tvinges ned i halsen på alle, det bliver ganske givet sådanne, at de private firmaer der tilmelder sig NemID f.eks. forsikringsselskaber. De vil meddele folk der vil tegne en forsikring, at så skal man være tilmeldt NemID.
    Det siges, »Ingen må dog blive udelukket fra adgang til ydelser og tjenester, som de har ret til.« Hvorfor har man så tvunget folk til kun en netbankløsning?

    På understående links, kan læses om to (flere under debatten) der har fået stjålet sin identitet og politiet der intet gør!
    http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article2314402.ece
    http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article2308635.ece Under dette links, skal man lige også huske at læse debatten nederst på siden!

    At test og Klogeåge skriver og lover bål og brand, han du bare se bort fra. Der er altid dem som i Nord Korea der stiller sig op og forsvarer det værst af det værste, bl.a. fordi det er en del af det (har tilmeldt sig). Test har kun til formål at svine folk til på div. blogs.

    #166910
    AnonymForfatter

    Hej

    Sikke en lang smørre om NEMID og demokrati.
    Ja det er monopolagtigt at der findes et system til sikker digital kommunikation mellem private og offentlige institutioner. Men der er vel en ballancegang mellem det rationelle og monopol?

    Det kunne også siges at være udemokratisk at vi kun kan vælge en type stikkontakter her hjemme. Jeg syntes nu det er fint vi har nogle standarter for den slags.
    Det er vel sådan man bygger et samfund. Vi har nogle fælles standarter og regler. Og inden i dem har vi vores frihed.
    Du kan jo også vælge at sejle i din egen lille frihedens andedam og anvende de amerianske stikkontakter. Tillykke med den frihed i Danmark…

    At du sammenligner en demokratisk beslutning om at have en fælles standart for sikker digital kommunikation fra borger til privat/offentlige institutioner, med styret i Nordkorea er simpelt hen for langt ude.

    Nej, vi kan ikke i et kompliceret IT-samfund undvære fælles retninglinier/standarter, ihvertfald ikke hvis det skal fungere rationelt.

    Men hvis frihed og demokrati for dig og dine at man hver især kan bestemme alt selv og uafhænning af andre, ja så sejl ud på friheden ø og lav et samfund uden regler og fælles standarter. Så må i jo have det så godt i jeres stenaldersamfund.

    Jeg har i mit svar ikke taget stilling til sikkerheden i NEMID, blot det at du kalder det udemokratisk.
    Det er selvfølgelig af allehøjeste betydning at sikkerheden er i top.

    #166920
    AnonymForfatter

    Til Dafnie
    Nu forholder det sig sådanne, at det jo er ikke kun er den digitale kommunikation mellem offentlige og folket det drejer sig om.
    Tosserne på Borgen, som jeg før har skrevet, kunne ikke sælge den Digital signatur løsning til folket, ingen brugte den.
    Det var så her filmen knækkede (det udtaler alle sikkerhedseksperter). Der var så nogen, der fik den udemokratiske ide, at tving folk der brugte internetbank, til at de skulle tvinges til at bruge det samme log-in til det deres netbank.

    Nu kan jeg ikke forstå, hvordan du kan sammenligne stikkontakter, med noget så vigtigt som persondata og deres mulige spredning. Du kan for øvrigt købe alle mulige forskellige stikkontakter vis du vil.

    Diverse sikkerhedseksperter har udtalt, at man under ingen omstændigheder må bruge den samme kode til flere forskellige internet steder, hvad gør man præcis i Nem-ID (Bank, Skat, Kommune osv. samme kode). De sikkerhedsregler har de blæst en hatfuld.
    Det er som, da økonomer i årevis advarede Fog regeringen om, deres økonomiske politik ville føre til en nedsmeltning af økonomien, hvad var hans kommentar, de skulle skrive lærebøgerne om. Men det blev som alle ved, ikke nødvendigt at skrive lærebøgerne om. Se på det økonomiske moras vi er havnet i!

    Det kommer ganske givet til at ske det samme med DanID. Når DanID bliver hacket, så behøver NemID bruger kun Google deres navn, så ligger alle deres Bank/ realkreditinstitut oplysninger og skole/Skatte-oplysninger Hospital/lægejournaler, osv. ude på The Pirate Bay eller WikiLeaks.

    Staten skal efter min mening, overhovedet ikke gå ind og diktere hvordan min internetbankløsning skal være, punktum slut!!!
    Den internetbankløsning der passede mig, kunne jeg frit vælge, før NemID tvangsproduktet så dagens lys.

    Som understående link også beskriver, vi er på helt gal vej. NemID er bare et skridt i den retning, nu skal PET bare ring til DanID, så får de adgang til alle ens persondata. Bank/ realkreditinstitut oplysninger og skole/Skatte-oplysninger Hospital/lægejournaler, osv. .
    http://politiken.dk/debat/ECE1078970/juraprofessor-stasi-er-kommet-til-danmark/
    http://www.realiteten.dk/vis.php?id=710&sektion=verden

    Jeg kan undre mig over du ikke kan se sammenligninger med Nord Korea, det er da for pokker det befolkningen oplever der.

    Du skriver:
    »Nej, vi kan ikke i et kompliceret IT-samfund undvære fælles retninglinier/standarter, ihvertfald ikke hvis det skal fungere rationelt.

    Men hvis frihed og demokrati for dig og dine at man hver især kan bestemme alt selv og uafhænning af andre, ja så sejl ud på friheden ø og lav et samfund uden regler og fælles standarter. Så må i jo have det så godt i jeres stenaldersamfund. «

    Det er jo lige opskriften på det det de oplever i Nord Korea, under påskud af det skal være rationelt. Ligesom det gamle Sovejet og DDR. Føj for pokker.

    #166922
    AnonymForfatter

    Det er jo håbløs nonsens det vrøvl du skriver.
    At det er det de oplever i Nordkorea under påskud af at det skulle være rationelt… God dag mand…Økseskaft.
    Tror du virkelig inderst inde at den menige nordkoreaner bekymre sig en tøddel om det er et rationelt samfund de lever i.
    Et hvert normalt fungerede 4 årigt barn kan se at det samfund er alt andet end rationelt.
    Men ok… Der er vel parraleller i det du skriver. Statsmagten bestemmer ting i Nordkorea og den danske stat bestemmer ting i Danmark. Men hvis du kun kan se ligheder i det perspektiv, mangler du godt nok nuancer.

    Men du udtrykker det jo også ganske klart selv i det du skiver citat ‘Staten skal ikke bestemme men bankinternetløsning.’ Måske skulle du og dine have et utopisk samfund hvor kun 100% enighed var acceptabelt.
    At Danmark ikke er sådan har INTET med Nordkorea og diktatur og gøre.

    Imens acceptere vi andre der kan se nuancerne, at nogen gange for at ting skal være rationelt er man nødt til at gå på kompronis med den prsonlige frihed.
    Sådan bider vi jo allesammen i kompromiets sure æble hver dag, når der er noget vi ikke er enige i, men alligevel godt kan se at der skal være nogle fælles retningslinier for at tingene skal kunne fungere i praksis.

    Læs! jeg tager kun stilling til din påstand om det udemokratiske. IT-sikkerhed ved jeg ikke så meget om.

    #166936
    testForfatter

    nu kan jeg pludselig se det. for at være lige så nuanceret som godthumør omkring synet på nordkorea og nemide skal vi da i segmentet nemid sikkerhed bare nedlægge alle netbank løsninger. så har vi da noget som alle kan enes om er 100% sikkert

    #166976
    AnonymForfatter

    Til Dafnie
    Nu kan det være, at det er din manglende indsigt ting, der bevirker, at du mener det er nonsens og vrøvl det jeg skriver.

    Det er ganske rigtigt, at den menige Nord Koreanere bekymre sig næppe om det er et rationelt samfund. Det er det, når der kun er en valgmulighed på alle ting og ydelser.

    Nu er jeg ikke interesseret i Danmark bliver rationelt og uden individuelle valgmuligheder!

    Der er altid mennesker der vil have valgmulighederne begrænset, da de ikke forstår at bruge dem. Desværre er det også de samme mennesker, der vil fratage, dem der forstår at bruge valgmulighederne, deres ret til valgmuligheder. Det kan godt være du har behov for der er nogen der tager beslutninger for dig, men det gør ikke, at der er andre der selv kan og vil tage deres egn beslutninger!

    Det er jo bl.a. dit problem, du forstår dig ikke på nuancer, hvis du kan forsvare at staten går ind og begrænse et marked med nuanceret internetbankløsninger, til et med et monopol grundet Statens manglende succes med Digital Signatur.

    Du ville ganske givet passe godt ind i det gamle Sovejet og DDR eller Nord Korea, der bestemte/bestemmer staten også det hele, der skal du heller ikke tage stilling til noget som helst, det gør Staten for dig.

    Så har du misforstået hele Banksektoren den er privat, den er ikke nationaliseret endnu (hvis de ellers tilbagebetaler bankparkerne). Så om det foregår rationelt i den private banksektor vedkommer overhovedet ikke Staten eller dig, men kun aktionærerne i Bankerne.

    Så skal man for øvrigt være meget forsigtig med, at begrænse den personlige frihed indenfor noget som helst. Da det er den slags udtagelser/begrænsninger der starter diktaturer.

    #166980
    AnonymForfatter

    Hej igen (elsker en god diskution 🙂

    Ah ha, citat ‘man skal være forsigtig med at begrænse den personlige frihed indenfor noget som helst’.

    Så kunne vi jo lave et samfund hvor det var frit valg om man ville køre i højre eller venstre side af vejen. Jo jo, for ellers er det jo ikke et frit og demokratisk samfund. Det er da kun stater som Nordkorea der alle kører i samme side af vejen. – HALLO!

    Selvfølgelig er man da nødt til at begrænse den personlige frihed visse steder, det gør vel ikke en til diktaturfan??
    Om man så er gået for langt i ufriheden med NEMID er en diskution for sig. Personligt syntes jeg det ikke. Men heldigvis er det ikke Nordkorea vi bor i, hvorfor vi frit kan diskutere den slags her.

    Jeg syntes det er super fint at man er utilfreds med NemID, og jeg kan tydeligt læse af dit dygtige og grundige indsigt i de tekniske problemstillinger at der sikkert er visse problemer, men…. at kalde det udemokratisk og Nordkoreatilstande er for langt ude.
    Din iver efter at nedgøre NEMID kommer til at virke helt modsat på mig (og sikkert også andre) når du bruger den form for dramatisk retorrik.
    Er dog bange for nogen sluger din hule bullertalen råt. Men målet er vel vigtige end midlerne?

    Hvis indførslen af NEMID skulle være et stort demokratisk problem i Danmark, syntes jeg nærmest det siger noget om at vi har et meget velfungerende demokrati.
    Hvis NEMID er udemokratisk, må de andre demokratiproblemer godt nok være bagateller.
    Men du mener vel statig at kun 100% frihed er ægte demokrati? Ja, så håber jeg godt nok ikke jeg møder dig motorvejen…*SS*

    MVH

    Carsten
    ‘Rationelt demokrati, ja tak!’

    #167048
    AnonymForfatter

    Til Dafnie
    Nu var jeg ikke klar over vi skulle ned på dette lave niveau. Som om jeg mente vi selv skulle bestemme hvilken side af vejen vi ville køre i og den slags overflødige/vanvittige sammenligninger.

    Ja, problemet er vi kun kan diskutere dette, men ikke frit vælge hvilken netbank log-in løsning vi vil have.

    Hvis du ellers gad sætte dig ind i sagen, så kunne du læse på de links jeg har vedlagt, at det er bl.a. eksperter inden for sikkerhed og andet der udtaler sig stærkt kritisk på dette produkt. Desværre end sér du heller ikke dette.

    Du kan ikke fatte hvor krænkende det er, når Staten går ind og dikterer en løsning for, hvordan jeg skal kunne forvalte mine penge. Da jeg aldrig selv ville have valgt den løsning Staten ville påtving mig.

    Som jeg har skrevet, er du typen der skal have andre til at forvalte tingene for dig. Godt for dig, men jeg behøver ikke dette, så jeg vil gerne selv vælge.

    Du har dog selv valgt et passende brugernavn, da din indsigt i NemID og demokrati, minder om det en dafnie ville have.

    #167084
    AnonymForfatter

    Til Dafnie
    Nu var jeg ikke klar over vi skulle ned på dette lave niveau. Som om jeg mente vi selv skulle bestemme hvilken side af vejen vi ville køre i og den slags overflødige/vanvittige sammenligninger.
    – Nu, var det jo for at at påvise det utopiske i at have 100% frihed. Nej, kom ned på jorden og accepter at indskrænket personlig frihed, IKKE pr. automatik er udemokratisk.
    – Men læser det sådan at du endelig forstår det. Vores demokratiske styre har bestemt at vi skal have en fælles NEMID-løsning af rationelle årsager. Ligesom det er rationelt at vil alle kører i samme side af vejen.
    – Vi kunne jo også lege at dig og dit mindretal fik det afskaffet. Er det mere demokratisk??

    Ja, problemet er vi kun kan diskutere dette, men ikke frit vælge hvilken netbank log-in løsning vi vil have.
    – Nej du kan ikke frit vælge. MEN DETTE ER IKKE ENSBETYDENDE MED AT DET ER UDEMOKRATISK.
    – Jeg er utilfreds med at jeg skal betale ejendomsskat, men jeg vil at aldrig påstå at det er udemokratisk.

    Hvis du ellers gad sætte dig ind i sagen, så kunne du læse på de links jeg har vedlagt, at det er bl.a. eksperter inden for sikkerhed og andet der udtaler sig stærkt kritisk på dette produkt. Desværre end sér du heller ikke dette.
    – Jeg har skam læst dine mange indlæg. Jeg har dog ikke læst om andre der kalder det for Nordkorea.

    Du kan ikke fatte hvor krænkende det er, når Staten går ind og dikterer en løsning for, hvordan jeg skal kunne forvalte mine penge. Da jeg aldrig selv ville have valgt den løsning Staten ville påtving mig.
    – Du kan ikke fatte hvor krænkende det er når du sammenligner NEMID med Nordkorea.
    – Der er mange ting vi påtvinges af staten. Du må jo prøve at argumentere for hvordan vi kan have et rationelt samfund uden statsmagt.

    Som jeg har skrevet, er du typen der skal have andre til at forvalte tingene for dig. Godt for dig, men jeg behøver ikke dette, så jeg vil gerne selv vælge.
    – Tillykke med din synske evner!
    – Du er så typen der ikke kan tåle at andre har valgt en fælles standart mod din vilje. Du har som barn sikkert fået rigtig mange slikkepinde, mens du fik og vide at du ikke skal finde dig i noget. Du bestmmer selv min dreng!

    Du har dog selv valgt et passende brugernavn, da din indsigt i NemID og demokrati, minder om det en dafnie ville have.
    – Du har ret, det er et lavt niveau (Ej, kan godt tåle lidt drilleri 🙂 )

    Måske skulle du flytte til Congo. Her er der (næsten) intet kontrollerende regeringsapparat og dermed ingen overordnet styring. Hurra så fantes dit frihedssamfund, tillykke!

    #167102
    ScarletForfatter

    Hvordan klarer jeg min selvangivelse og mien bankforretninger uden nem-id ?

    Skrev forkert kode og fik den lukket nem-id først uge i januar. Bestilte omgående en ny hos Nykredit. Den kom i går !
    I mellemtiden havde jeg fået en ny på sms ( måtte møde personligt op et fjernt sted i Sydhavnen). Den krævede en hel del opringninger, før den virkede, deres bank-folk er ikke for smarte, men deres it-folk er geniale.
    Skidtet virkede fint nogle få dage, men efter den nye kode (som jo blev bestilt først i januar og kom i forgårs)er ankommet, er der ingen af koderne, som virker.

    Jeg er så træt af Nykredit og af nem-id.

    Er der én, som kender en håndgribelig bank med mange filiaer og god service ?
    Og hvordan kommer jeg ind på min forskudsopgørelse ?

    #167104
    AnonymForfatter

    Hej

    Forskudsopgørelsen kommer du ind på via http://www.skat.dk.

    Men sikke dog en oplevelse du har haft med dette irriterende nem-id.

    #167106
    AnonymForfatter

    Burde nok have nævnt, at man stadig kan komme på skat.dk med sin “gamle" tast selv kode.

    #167118
    testForfatter

    problemet er et engangskoden du har fået kun kan bruges en gang og at den skal bruges på den rigitgt hjemmeside. med den sidste af tre jeg har aktiveret er det så gået op for mig at det ikke altid er så indlysende hvilken en det er. Det kan dels være nemide nu eller bankens net bank hjemme side. At jeg så har en bank de har to afdelinger der heder det sammen gik først op for mig ved 3 engangskode der som sagt kun kan bruges engang af sikkerhedshensyn.

    Det er så også den eneste kritik jeg har af nemide men retteligt skyldes det den bank jeg har og ikke nemide.

    når man først har aktiveret nemide kan man på nemide nu ligge sit mobil nr. ind så man kan få en ny kode med sms, men systemet ville være lettere hvis første gangs logind altid var på nemides hjemme side

    og nej det er ikke et angreb fra nordkorea eller udtryk for at danmmark er ved at blive udemokratisk. Et fælles logind er en god ide.

    #167122
    ScarletForfatter

    Den med engangskoden har jeg været igennem.

    Det er den fine selvvalgte kode, som ikke virker mere.

    Det er sandlig også den tilsendte, som ikke virker.

    Der er ikke noget, som virker.

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 133 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.