Udgifter / Rådighedsbeløb

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91673
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Hvad har I af udgifter pr. måned (gennemsnit) og hvad er jeres rådighedsbeløb ? Gerne så mange svar som muligt… dette for at se hvor vi er henne…

    Vores familie er på 2 voksne og 3 børn (2-7 år). Faste udgifter = 31.000,- og rådighedsbeløb = 15.000,-.

    Hilsen Tulle

    #164956
    MichaelForfatter

    Boligformen skal nok også med. For mit vedkommende:

    2 voksne + 3 børn i eget hus. Månedlige udgifter inkl. mad: 28000 (rentefradrag på RK-lån ikke fratrukket. Ejendomsværdiskat inkluderet). Rådighedsbeløbet har jeg ikke lige ved hånden.

    Men måske er Danmarks Statistik bedre til at levere oplysninger end et debatforum 🙂

    #164958
    AnonymForfatter

    Hej.

    Det er faktisk et ret interesant indlæg. Har haft noget lignende i tankerne 🙂
    Jeg tænke på at det kunne være, vi kunne inspirere hianden til at se på hvilke faste udgifter vi har – f.eks.til el/varme-forbrug, forsikringer, internet og andre udgifter, der kan gøres noget ved.

    Noget andet hvad er faste udgifter?
    Jeg har f.eks. forbrug af diesel, julegaver og medicin med i vore faste udgifter.
    Og hvad skal rådighedsbeløb dække?

    Men jeg har ikke tid lige nu til at finde mine tal. Men jeg vender tilbage.

    Mvh Henriette

    #164964
    MichaelForfatter

    Faste udgifter er alle dine regninger, så du kan formentlig tage din BS-oversigt og få et overblik på den måde. Husk også at medregne ejendomsværdiskatten hvis du er boligejer.

    Tilbage er rådighedsbeløbet der skal dække mad, tøj, transport, gaver, medicin, ferier osv osv. Altså alt det du køber mellem d. 1 og 30. i måneden dybest set.

    #164966
    AnonymForfatter

    2 voksne, samlet indtægt efter skat på 39.000.
    Lejebolig, ingen bil, ingen gæld. Samlede faste udgifter på 9000.
    Rådighedsbeløb 30.000.
    Det vil jo falde når vi får børn og bil.

    #164970
    AnonymForfatter

    @Michael  det ved jeg godt.

    Vi er en familie på pt. 4.
    Min mand og jeg, en der går på gym. Samt en datter på 19 der lige er vendt hjem at bo, efter et havareret kæresteforhold. Hun skal bo her til september, hvor hun tager GSK – hvorefter hun skal på uni og igen flytter hjemmefra.
    Med hjemmeboende su skal hun (og søster) selv afholde alle udgifter incl. Tlf. De får mad og bor her gratis. De kan bruge bilen, men skal fylde diesel på til fornøjelsesture.

    31.000 i indtægt (jeg er førtidspensionist, min mand alm. funktionær)

    Vi bruger ca. 16.000 kr. i faste udgifter.

    Vi har boliglån mdl. afdrag: 3500 kr.
    Billån mdl. afdrag 3100 kr.
    F1 uden afdrag fra 2011 17- 1800 kr.

    Internet + 2 x mobil + mobilt internet 400 – 500 kr.

    Vi bruger el for ca. 10.000 kr. årl.
    Opvarmning (naturgas – nyere fyr) 11.000 kr. årl. (Vi har brændeovn)

    Forsikringer: 15.000 kr
    Familieforsikring (incl. 2 hunde og rejseforsikring, husforsikring, 3 x medlemskab af DK + 2 ulykkesforsikringer på pigerne (vi betaler for børn under uddannelse)

    Bil m kasko 5500 kr. (selvrisiko 4100 kr.)

    Tilbage er 15.000 kr.
    husholdning 7000 kr. . Dette beløb falder med 1000 kr. når der flytter et barn hjemmefra.
    Tøj og gaver: 1500 kr.
    Disel: 1300 kr.
    Medicin 600 kr.
    Vedligehold af bil 500 kr.
    Opsparing 2000 kr.
    Opsparing jul + ferier: 750 kr.

    Vi har et overskud på ca. 2200 kr. mdl.

    Mvh Henriette

    #164984
    MichaelForfatter

    @hsn

    Jeg ville nok kraftigt overveje om ulykkesforsikringer, medlemsskab af DK samt rejseforsikringer virkelig er pinedød nødvendige. 15000 årligt på forsikringer er rigtig mange penge. Rejseforsikringer kan med fordel købes når der er behov for det og kun de helt nødvendige dækninger dvs. betaling for hospitalsbehandling samt hjemtransport. Fjollede dækninger som nogle hundrede kroner pr. dag i tilfælde af forsinket bagage er helt og aldeles spild af penge.

    #164986
    testForfatter

    problemet med rejse forsikring er de nye regler om hjem transport. såvidt jeg har forstået dem skal man selv betale for en sygehjemtransport fra f.eks. tyskland selv hvis man bare er på en indkøbstur i flensborg. vi har så en årsrejse forsikring hos gauda via vores forsikring. ca. 500 kr pr år

    #164992
    AnonymForfatter

    Hej Michael og andre i tråden.

    Tak for opmærksomhed omkring forsikringer:)

    Vil lige gennemgå dem:
    Ansvar + indbo + særligt indbo + rejse + 2 hunde 3500 kr. årl.
    Som test skriver, så er den rejseforsikring faktisk ret nødvendig. Men det ville kun spare os for 350 kr. årl. ikke at have den.
    Medlemskab af Danmark gr. 5 for 3 personer: 3600 kr. årl.
    Ja – det er selvfølgelig en overvejelse om det er relevant. Min mand har diabetes – og havde heldigvis medlemskab FØR han fik det. Vore 2 yngste har 70% risiko for at få diabetes – desværre! (Familien var med i et stort forskningsprojekt omkring arvelighed af diabetes. I min mands familie kan vi gå 3 generationer tilbage med højere og højere arvelighedsfrekvens)
    Husforsikring: 4700 kr.
    2 x ulykke på de 2 yngste: 3200 kr.
    Og nej, de er ikke strengt nødvendige – men jeg ville være meget ked af det, HVIS det blev virkelighed, og de så ikke havde noget at bygge på.
    (Måske er vi lidt mere skræmte end så mange andre. Vi har en ældre søn, som er svært psykisk handikappet og mig som blev kronisk syg for ca. 10 år siden.Det var så ikke en ulykke men jeg var utroligt glad over en forsikring som dækkede kritisk sygdom)

    Så alt i alt 15.000 kr.

    Hvor meget bruger I andre i el? Varme? etc.

    Vores hus er 160 m2 i et plan – nu velisoleret, men med gamle vinduer. Vi har brændeovn.

    Mvh Henriette

    #164994
    MichaelForfatter

    De fleste der har en arbejdsgiver-administreret pensionsordning har også en række forsikringer der dækker sygdom, ulykke osv. Mange ved det ikke og køber også ulykkesforsikringer og har derved unødig dobbelt dækning (men ikke dobbelt udbetaling i tilfælde af skade).

    Hvad Sygesikringen Danmark angår gennemgik jeg for noget tid siden deres dækninger og hvad de yder tilskud til og ærlig talt er jeg ikke specielt imponeret. Det er jo langtfra sådan, at man får dækket alle udgifterne til f.eks. tandbehandlinger og skal man have de bedste dækninger koster det kassen. Gruppe 2 koster næsten 4000 kr. om året og for de penge kan man dog immervæk få en del tandbehandling. Eksempelvis ydes et tilskud på 1100 kr. for en ny krone. Det hænger ikke rigtigt sammen synes jeg, men hvis man vil bruge pengene på unødige forsikringer så skal jeg da ikke stå i vejen.

    #164996
    AnonymForfatter

    Michael, hvis du har dobbeltdækning på dig som person 2 forskellige steder, så får du altså dobbelt udbetalt.

    Man kan så sige om hvad der er bedst – at være forsikret for 1 million et sted, eller 2 steder med hver 500.000… Hips som haps.

    #164998
    MichaelForfatter

    Ja beklager. Man får selvfølgelig betaling fra begge forsikringer i tilfælde af dobbeltdækning.

    Jeg er dog stadig nødt til at advare mod den tendens der er til at overforsikre alt og alle i alle tænkelige og utænkelige tilfælde. Ulykkesforsikringer til børn f.eks. er noget der stort set aldrig kommer (store) udbetalinger fra, så hvorfor dog forsikre sig mod noget der er uendelig lille risiko for opstår? Man skal sørge for at forsikre sig dér hvor det virkelig kan gøre ondt: Hvis huset brænder, bilen bliver stjålet, erhvervsevnen går tabt osv. Forsikringer der giver 200 kr. til at lappe et hul i tanden, tillægsforsikring på det nye TV hvis du skulle tabe det eller andet i den stil vil aldrig blive en god forretning for andre end forsikringsselskabet.

    #165002
    AnonymForfatter

    Helt enig med Michael.

    Dog – vær ikke blev for at sondere markedet engang imellem. De forskellige selskaber er meget villige til at sende en assurandør ud bare du stort set har en bil, indbo og ulykke.

    Har selv som studerende sparet et par tusind på at tage det rigtige og selvom codan reklamere med 25 % rabat, så har jeg set et tilbud (mener det endda var fra alm brand – ingen skjult reklame her) der næsten var lige så godt, men lige var 400,- dyrere.

    #165010
    HJLForfatter

    Vi har også gang i en rådgihedsbeløb-tråd på side 2 🙂

    Vores tal er ca. således.

    2 v 1 baren på snart 2 år 1 1/2 plan ejerbolig fra 1997 på 112 m2

    Licens 188 2254
    Daginstitution 4.000 48000
    Danmark 108 1292
    Fagforening 1 531 6372
    Fagforening 2 Over lønnen
    Kirkegård 48 573
    Ulykke 1 v 1 b 169 2022
    Lincer 250 3000
    Internet 199 2388
    A-ks 394 4728
    A-ks 833 9996
    Benzin 1.200 14400
    Grøn ejerafg. 375 4500
    Ansvar forsk. 342 4100
    Bil vejhjælp 45 535
    SU-lån 651 7806
    Familie lån 5.000 60.000 (snart slut.)
    Banklån 1.082 12984
    Kreditforeningen2.097 25164
    Grundskyld 917 11000
    Vand 333 4000
    Varme 833 10000
    Hus alarm 323 3879
    Viasat 266 3186
    Husforsikring 232 2783
    Indboforsikring 75 900
    El 533 6400

    Rådighedsbeløb er ca. 14.500 kr.

    Mvh HJL

    #165038
    HalliHalloForfatter

    Er I da ved at gå grassat med alle jeres budgettal?

    Jeg tror ikke de interesserer ret mange mennesker, men jeg kan jo også tale fejl.

    Jeg er ved at anskaffe mig en hund, men ved ikke hvor meget jeg skal sætte ind som en fast omkostning i mit budget her.

    Hvad koster den i forsikring, mad og hensættelse til dyrlægeregninger, bare sådan omtrent?

    Er der nogen der ved det?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.