Boliglån, fast eller variabel rente på 900.000 kr. kreditlån ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91663
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvilket lån vil i anbefale ?

    Kæresten og jeg har lige købt hus til 1.1 mill. fuldt belånt.

    Kreditlån på 900.000 kr.
    Prioritetslån 4.95% på 260.000 kr.
    Kassekredit 8% på 75.000 kr. (fra tab på salg af lejlighed)

    Vi har 50.000 kr i opsparing, men dem regner vi med at smide ind på gælden fra salget af lejligheden, som løb op i 125.000 kr.

    Vi har valgt Nordea, som vi har været kunde hos i adskillige år.

    Vi har fået en beregning på 4% obl over 30 år med afdragsfrihed de første 10 år og et F1 uden afdrag de første 10 år.

    Vores temperament og frihed i økonomien gør at vi tør satse på et F1 evt. F5 ?

    Vi er interesseret i at afdrage alt hvad vi kan på de dyre renter og ved at vælge F1 fremfor 4% obl. så kan vi afdrage 1700 kr. mere hver måned.

    Men men, vælger man rentetilpasning over fastforrentet, så afskriver man sig jo også en eventuel konverteringsgevinst.

    Som det fremgår på Nordeas hjemmeside, så spår de F1 renten til omkring 3% indenfor de næste 2 år og vi tror da også selv på at renten stiger på begge lånetyper indenfor kort tid.

    Vi regner med at blive boende i dette hus de næste 20 år, så konverteringsgevinsten skal nok komme os til gode på et eller andet tidspunkt, hvis vi altså vælger fast rente.

    Hvad kan i anbefale ?

    Mvh.
    Jesper

    #164820
    ForbrugerenForfatter

    Hvis I tror, at renten stiger, så skal I vælge et fastforrentet lån. Når renten så er steget til det I tror, den vil stige til, så kan I vælge, at gå i et flekslån.

    Sagen er, at det er kun i bakspejlet, at man kan se, hvilket lån det bedst kunne have betalt sig at tage.

    #164874
    thsvForfatter

    F1 og F3-lånet vil have samme rente over 3 år, hvis Nordeas renteforventninger holder stik. F1-lånet vil derfor vinde, da der er flere penge til afdrag på restfinansiering i 2011.

    Kurserne på 4% lån er nu osse faldet så meget, at dette lån ikke er aktuelt.

    #164878
    MichaelForfatter

    Husk på at konverteringsgevinsten ved fastrentelån bliver mindre som årene går. Går der eksempelvis 10 år inden den lange rente er steget 2%-point er gevinsten meget mindre og desuden skal man regne de 10 “dyre" år med i regnestykket. Du kan også spørge sådan: Hvis den lange rente forventes at stige 2%-point inden for et par år hvorfor er den så ikke steget allerede? Det er præcis samme mekanik der gør sig gældende som for aktiekurser.

    Hele “konverteringslegen" er ekstremt spekulativ og vælger man et fastrente lån af den årsag alene gør man efter min mening en stor fejl. Vælg fastrente fordi du ønsker at kende din ydelse i hele lånets løbetid og ikke af andre årsager.

    Det langt overvejende sandsynlige scenarie er, at den lange rente stiger og falder langsomt mens den korte rente fint kan have større udsving inden for kort tid. Dog vil den korte rente i overvejende grad ligge under den lange.

    #164910
    AnonymForfatter

    Hej, jeg takker for jeres gode input 🙂

    Jeg ville sgu ønske at jeg havde en stor krystalkugle i denne stund, meeen så ville jeg jo nok heller ikke spørge om hjælp på dette forum omkring et lån, men nok nærmere låne penge ud selv 🙂

    Jeg tror at vi satser på at køre F1/S1 nogle år og med afdragsfrihed de 10 år og så høvle af på kassekreditten samt banklånet.

    Men det er altid godt med anbefalinger fra nogle af jer garvede mennesker 🙂

    Er der et bestemt tidspunkt her i december som er den bedste tid at optage F1/S1 lån, har hørt noget om slutningen af måneden ?

    Mvh.
    Jesper

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.