Fribeløb SU overskredet. -HJÆLP

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91658
    AnonymForfatter

    Jeg står i den uheldige situation, at jeg har tjent for meget ved siden af studierne – desværre allerede det udbetalte beløb.

    Er der nogen der kender et smuthul, således at jeg stadig evt selv kunne indbetale pengene på en pensionsordning? – Jeg er temmelig overbevist om at min udbetalte løn ikke kan tilbagebetales til min arbejdsgiver, og derefter indsættes på en pensionsordning, – jeg arbejder ikke resten af året, alternativt var denne løn røget på pensionsordning.

    Men er der nogen der kan hjælpe mig.

    – et andet spg. når jeg udregner mit årlige fribeløb. – På skat.dk kan jeg under en af deres felter finde oversigten over min A-indkomst (minus Am bidrag). JEg går ud fra det er dette beløb jeg skal benytte. – Mit spg går så på om feriepengene er indregnet heri, eller om de skal lægges oveni min bruttoindkomst minus AM bidrag.

    håber en venlig sjæl gider give mig lidt råd herom… Der må da være en udvej så pengene ikke er spildte.

    #164730
    testForfatter

    Noget smuthul kan jeg ikke hjælpe dig med. Dine ferie penge skal på lægges til. På de løn sedler jeg normalt ser står de der et eller andet sted

    #164734
    AnonymForfatter

    Der er ikke nogen smutvej Anne!

    Smuthuller skal man tænke på før lønnen bliver udbetalt, og ikke efter.

    Det du nok skulle have gjort var at bede din arbejdsgiver om at holde lønnen tilbage indtil næste kalenderår. Men nu hvor udbetalingen har fundt sted, så kan du intet gøre.

    #164740
    smokeyForfatter

    Hvis din arbejdsgiver har indberettet korrekt til SKAT (E-indkomst) er de 12,5 % i feriepenge med i bruttoindkomsten. Du kan evt tjekke det ved at søge en måneds indkomst frem i din skattemappe og sammenholde med lønsedlen for den periode.

    #164744
    AnonymForfatter

    Hej
    Surt du skal betale pengene tilbage.
    Lige et tip. Husk lige på at når du betaler SU tilbage skal du selv medele SKAT at du Din indkomst de år det år du har tjent for meget skal sættes ned. Du har jo betalt skat af den SU der nu skal tilbage. Dermed for du ny opgørelse for året og får ca 40 % tilbage af hvad du nu skal betale SU styrelsen.

    #164746
    AnonymForfatter

    Tak for bekræftelsen af dette. – Det var også den konklusion jeg havde draget efter at have kigget på SKAT. – Det gør heldigvis at det er en overkommelig returnering, men for søren stadig ærgeligt at gå gratis på arbejde ;O)

    #164748
    AnonymForfatter

    Tak for tippet, – det er jeg glad for at høre, – det hjælper da lidt på det.

    #164750
    AnonymForfatter

    Med hensyn til en evt. pensionsordning… Jeg har læst lidt på SU.dk. her finder jeg følgende;

    Særlige ydelser der ikke tæller med
    •ATP. SKAT har allerede trukket din ATP fra, når de opgør din samlede skat
    •Boligsikring og børnetilskud. Har du indkomster som for eksempel boligsikring eller børnetilskud, som SKAT ikke regner med i dit skattegrundlag, tæller de ikke med i din egenindkomst
    •Arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Det gælder både din egen og arbejdsgivers andel
    •Ægtefællers indkomst. Er du gift, har din ægtefælles indkomst eller formue ingen betydning for din egenindkomst eller for din SU
    •Arv. Har du fået en arv, som SKAT ikke regner med i dit skattegrundlag, tæller den ikke med i din egenindkomst

    ‘Nogen der kan forklare mig hvordan jeg skal forstå punktet om arbejdsgiver-administreret pensionsordning?

    Arbejdsgiveradministreret pensionsordning, det forstår jeg selvfølgelig udmærket, men når vi så kommer til min egen andel, så bliver jeg lidt forvirret. – Min egen andel betyder vel egen andel, men som jeg ellers, – uden direkte at have link til det, har forstået det, så skal det stadig være arbejdsgiveren der indbetaler det. – Men så synes jeg da netop ikke det er egen-andel?

    #164752
    AnonymForfatter

    I en arbejdsgiver administreret pensionsordning indbetaler arbejdsgiveren pensionsbeløbet til pensionsselskabet. Hvilket selskab, der vælges, og hvordan pensionsordningen overordnet er skruet sammen, bestemmes som regel af arbejdsgiveren, som samtidigt yder en vis procentdel oven i lønnen som tilskud til pensionen. Derudover kan man selv, som ansat, indbetale af egen løn til pensionsordningen – det er det, der kaldes egen andel. Nogle virksomheder kræver, at medarbejderen selv indbetaler et minimumsbeløb til pensionen for at indgå i ordningen. Andre steder betaler virksomhederne en ganske høj pensionsandel uden at kræve egen betaling, for eksempel i finansielle virksomheder, så det er vigtigt at spørge ind til pensionsordninger i forbindelse med ansættelse.
    Arbejdsgiver administrerede pensionsordninger havde indtil 2010 den fordel, at der ikke var noget øvre loft over indbetalingerne med fradragsret i modsætning til private pensioner, hvor der var loft over de årlige fradragsberettigede indbetalinger til både rate- og kapitalpension i størrelsesordenen 50.000 kr. for hver. Fra 2010 må der maksimalt indbetales (med fradrag) 100.000 kr. på ratepensioner, totalt for både arbejdsgiveradministrerede og private – mens der ikke er noget loft over fradragsberettigede indbetalinger til livrenter.

    Anne, du skriver, at det er surt at arbejde gratis. Du skal være opmærksom på, at det beløb, du skal betale tilbage til SU, tillægges 7%, så det kommer faktisk til at koste dig penge, at du har tjent for meget i det forløbne år.
    Se regneeksempel her:
    http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/betaletilbage/regneeksempel2008/Sider/default.aspx

    #164760
    HalliHalloForfatter

    Mon man spørge om alt muligt herinde?

    Jeg syntes ikke spørgsmålet har noget med banker at gøre overhovedet eller hvad?

    #164768
    AnonymForfatter
    #164778
    AnonymForfatter

    Halli-hallo, – jeg skriver i dette forum, fordi jeg spørger ind til KAPITALPENSION, og i min optik er Bank også pension.

    Men du er da velkommen til at lade være med at læse og kommentere indlægget, hvis det støder dig.

    Jeg takker jer andre for gode, brugbare svar og link. – Og så beklager jeg i øvrigt hvis det er et ulovligt emne. Det havde jeg absolut ikke opfattet det som.

    #164780
    testForfatter

    ta dig ikke halihalo. forstår godt din frustration

    #164826
    HalliHalloForfatter

    Når selv unge studerende prøver at finde huller i lovgivningen, så er det på tide at den bliver lavet om.

    Det samme gælder for gamle, som ligeledes gør alle mulige krumspring for at få mest muligt ud af statskassen. Det kan f.eks dreje sig om at vente med at få sine pensioner udbetalt til de næsten er døde, dog senest ved det fyldte 75. år for at modtage sociale ydelser i form af pensionisttillæg eller boligydelse.

    Velhavende pensionister søger endvidere rask væk billige lån til betaling af deres ejensdomsskatter.

    Når der hvert år mangler over 80 milliader i statskassen eller 16000 kr. pr. borger pr. år er det vist på tide at der spares lidt hist og her.

    Måske en ny kommende regering vil kikke på sådanne “huller" i lovgivningen, hvem ved? Eller den gamle hvis den mod forventning fortsætter….

    #164830
    testForfatter

    ja klart nok lad os starte med at afskaffe bistandshjælpen til folk der daytreader, flytter deres pension til skattely og har en kone der burde ha forsøgerpligt.

    at der er en fribeløb for su modtagere er rimeligt og at en enkelt er kommet over denne grænse giver slet ikke belæg for det indlæg som forøvrigt høre mere til i et politisk forum. jeg siger bare halihalo

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.