Genkøb af pension kan det lade sig gøre?

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #165790
    AnonymForfatter

    Som sampension har svar og som jeg forstår det, kan jeg ikke rør min pensionsopsparing før jeg er 60 år – dvs. at jeg bondefanget til Sampension eller til en anden “faglig" arbejdsmarkespension.

    #165792
    AnonymForfatter

    hmmm, ja det kan der være noget om, min erfaring
    siger mig bare at man måske skal have en anden
    indstands til at forhøre sig, som det var i mit
    tilfælde fik jeg ikke hele " sandheden" af vide …

    #165836
    ForbrugerenForfatter

    Men skelner mellem flere typer pensionsordninger. Jeg prøver at nævne dem efter hvor restriktive de er, med den som er mest først.

    Der er dem som er baseret på en offentlig overenskomst. De kan for alle praktiske formål ikke røres før du skal pensioneres, de kan dog flyttes til et andet pensionsinstitut, som må tilbyde livrenter, da de altid indeholder livrenter og det må banker per definition ikke tilbyde, da de ikke er et forsikringsselskab. Der er enkelte undtagelse, hvor den væsentligste er udlandske statsborgere, som permanent udrejser fra Danmark og stopper med at arbejde for en dansk arbejdsgiver. Ordninger i Sampension tilhører stort set alle denne type.

    Så er der dem hvor arbejdsgiveren indbetaler efter overenskomst og der er det typisk overenskomst parterne som skal acceptere at ordningen ophæves, dvs. fagforeningen og arbejdsgiverforeningen.

    Så er der dem, hvor arbejdsgiver ikke indbetaler i henhold til overenskomst, men efter din ansættelseskontrakt, der skal arbejdsgiveren normalt acceptere det og det har din pensionsordning garanteret været.

    Endelig er der de rene selvbetalte. Dvs. du har selv oprettet ordningen og indbetalt til den. Den kan frit hæves, dog mod betaling af afgift til staten på 60 % ved førtidig ophævelse.

    Der skal altid betales 60 % i afgift ved førtidig ophævelse. Da der er tale om en afgift kan den ikke modregnes skat i andre land, hvis du bor i udlandet, når du ophæver din pensionsordning i utide, hvis det land du bor i opkræver skat ved udbetaling af en pensionsordning. Det er tilsigtet fra lovgiver, at det er en afgift og ikke en skat.

    #165838
    ForbrugerenForfatter

    Det står dig mere eller mindre frit for, at overføre den til f.eks. Nordea Liv, Danica, PFA, SEB eller en af de andre kommercielle pensionsudbyder, som tilbyder livrente. Vær dog opmærksom på, at den overflyttes en klausul om, at den ikke kan hæves i utide, ligesom du heller ikke frit, kan flytter den over til UnitLink.

    #165842
    AnonymForfatter

    super forklaring ..
    den jeg har er nemlig ikke i sampension, og den kræver min tidligere
    arbejdsgivers accept…

    jeg takker for svaret!

    #172968
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke indbetalt på arbejdsmarkedspension i 4 år da jeg dels ikke har været i job og dels har været studerende

    I den forbindelse vil jeg gerne hører jer, om man kan genkøbe sin pension?

    Jeg læser alle vegne at det kan man ikke, selvom på PensionDanmark skriver de senest i februar 2011 at det kun lader sig gøre, hvis man immigrerer.

    Jeg har skrevet til mit selskab og de skriver man godt kan.

    Nu tænker jeg – er det en fejl det de skriver, eller er reglerne lavet om?

    Det gælder både SamPension og PFA (jeg har været hhv. ansat i kommunal og statslig job(ikke tjenestemand)

    På forhånd tak for svaret.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.