Genkøb af pension kan det lade sig gøre?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91656
    AnonymForfatter

    heysa ..

    da jeg skiftede job i juni er min tidligere pensions aftale
    lavet om til en Frivillig pensionsordning. Tidligere var det en
    AMP aftale og der skod at AMP dele ikke kunne genkøbes..

    spørgsmålet er nu om den kan genkøbes eller ej,
    efter min pensions aftale har ændret sig?

    på forhånd tak for hjælpn

    #164722
    testForfatter

    det kan man nok ikke sådan svare på. desvære findes der ikke nogle regler hvilket der burde. det bedste du nok kan gøre er at flytte den over i den nye ordning hvis det er et mindre beløb men det er ikke sikkert at du kan få lov

    #164798
    ForbrugerenForfatter

    Normalt kan en AMP ikke genkøbes og man laver ikke en AMP om til en frivillig(selvbetaler) ordning, fordi man fratræder sin stilling. Jeg vil tro, at det der er sket, er at din pensionsordning er lavet om til en fripolice, dvs. at du indbetaler ikke til ordningen mere.

    #164822
    AnonymForfatter

    ja det har du ret i – der er nok sådan det er ..
    men hvad hvis jeg flytter pensionen til en privatpension
    kan jeg så selv bestemme hvad der sker med den?

    #164824
    ForbrugerenForfatter

    Måske kan du overflytte den. Men det vil være med en klausul om, at den ikke kan genkøbes. Dvs. så er du lige vidt.

    Specielt hvis det er en pensionsordning som stammer, fra at du har været offentlig ansat (det ved jeg så ikke om du har været), så kan den kun genkøbes til hvis den enten er meget lille, eller man permanent flytter til udlandet og her er det ikke nok at flytte til Sverige og stadigvæk arbejde i Danmark. Det er heller ikke nok, at blive udstationeret f.eks. 5 år i fjernøsten.

    De eneste som kan svare på om ordningen reelt kan hæves er enten dit pensionsselskab eller din fagforening.

    #164832
    testForfatter

    nej man kan som regel ikke lave en arbejdsmarkeds pension om til en privat pension. man kan nogen gange få det tilbud at forsætte indbetalingen som privat pension men det ofte bedre vilkår at bruge en ordning via f.eks. din fagforening. F.eks. køre jeg min privat pension via lederne. Men du kan flytte den rest af amb pension til den næste der bliver oprettet. Så undgår man de små depoter som er problemet.

    #164834
    testForfatter

    nej man kan som regel ikke lave en arbejdsmarkeds pension om til en privat pension. man kan nogen gange få det tilbud at forsætte indbetalingen som privat pension men det ofte bedre vilkår at bruge en ordning via f.eks. din fagforening. F.eks. køre jeg min privat pension via lederne. Men du kan flytte den rest af amb pension til den næste der bliver oprettet. Så undgår man de små depoter som er problemet.

    #164990
    AnonymForfatter

    jeg talte med pensions manden og han sagde jeg sagtens
    kan overføre pensionen til en privat pension i f.eks min bank!

    #165774
    AnonymForfatter

    Jeg ønsker ligeledes at flytte min arbejdsmarkedspension (ratepension) til et egen adm depot i en bank.
    Det har jeg fået afslag på fordi det er en arbejdsmarkedspension.
    Mit spm er så hvor kommer de regler fra, at jeg ikke kan bestemme over min penge? Når pensionkasse ikke vil gantere et minumus rent der lægger over infationen.

    #165778
    testForfatter

    Mig bekendt er problemet den forskellige måde arbejdsmarkedsbidraget af regnes i forhold til det du indbetaler på en privat og en arbejesgiveradministræret ordning. Der burde det der står ovenfor heller ikke være muligt. Du kan normalt flytte en arbejdsgiveradministreret ordning over i en ny dito uden problemer med mindre der er lavet specielle bindinger som der f.eks. på en gammel rest jeg har fra mærsk

    #165780
    AnonymForfatter

    jeg kunne konvertere min til en privat pension via min bank,
    dette kræver dog at min gamle arbejdsgiver skriver under..

    det var banken der fandt ud af dette for det fik jeg ikke
    at vide af pensionselskabet…

    #165782
    AnonymForfatter

    Jeg har lige fået hurtig svar fra mit pensionsselvskab.
    De skriver desværre følgende:

    “Ophævelse

    Ifølge pensionsregulativet § 12 D om ophævelse af pensionsordningen står der:

    Pensionsordningen kan ophæves, hvis medarbejderen er fyldt 60 år, og forsikringer efter omskrivning til præmiefri forsikring på tilbagekøbstidspunktet ikke omfatter nogen løbende ydelser, der tilkommer medarbejderen selv, over et grundbeløb på 5.300 kr. årligt eller en sum på over 53.000 kr. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.

    Hvis en del af forsikringens opsparede værdi er overført fra medarbejderens pensionsordning fra tidligere stilling jf. § 4, kan denne del kun ophæves, hvis:

    de ovenfor anførte betingelser for ophævelse er opfyldt, og
    den tidligere pensionsordnings betingelser for ophævelse er opfyldt.

    Da du ikke er fyldt 60 år, har du ikke mulighed for at ophæve din pensionsordning."

    Det betyder åbenbart at jeg er stavebunds til jeg er 60 år. Kan det virkelig være rigtigt?

    #165784
    AnonymForfatter

    jepper det er rigtig …
    men prøv at hør om du ikke kan flytte den til andet
    selskab evt. din bank – og så få banken til at konvertere
    pensionen..

    det var noget af det samme jeg fik at vide da jeg spurgte
    mit pensions selskab… de glemte dog at fortælle at den
    godt kunne flyttes og konverteres ved arbejdsgivers underskrift…

    #165786
    AnonymForfatter

    Konverter til hvad? -jeg forstår ikke hvad du har fået gjort
    Det er en ratepension, som jeg blot ønsker at overført til en bank.
    Jeg kan overføre nuværende ratepension den en anden arbejdsmarkspension. Men det er ikke det jeg ønsker.

    #165788
    AnonymForfatter

    konvertere pensionen til den slags pensions ordning du ønsker…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.