Friværdi men minimal indtægt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • friværdi Forfatter
    Indlæg
  • #91652
    friværdi Forfatter

    Vi bor et et sted hvor værdien af huset er 2,1 million. Vi skylder stadig 1,6 million på huset. Min kone er på barsel og får derfor barselsdagpenge. Jeg er blevet opsagt og kommer til at gå ledig er 1/1 (dog på dagpenge). Er der nogle regler for hvornår man kan få udbetalt noget af sin friværdi i huset (omlægning af lån) hvis man kun har 2xdagpenge som indtægt? Vi har et F1 afdragsfrit lån. Vil banken/realkreditinstituttet kræve en vis indtægt for omlægning af lån og dermed udbetaling af friværdi?

    #164650
    AnonymForfatter

    Puh-ha – sikke dog en svær situation i sidder i.

    Men I har jo næsten ingen friværdi, der kan belånes i RK. Teoretisk kan I låne 80.000 kr. som RK-lån, men det kan bare slet ikke betale sig.
    Så I er henvist til at belåne huset i banken – og der er reglerne for belåning jo barske. (Bl.a et rådighedsbeløb på 12-14.000 kr til en familie med 1 – 2 børn) Og det kan I nok ikke præsterer med 2 x dagpenge.

    Hvor svært vil det være for dig at finde job igen?
    Og hvordan er din kones jobsituation efter endt barsel?

    Hvis det med 2 på dagpenge er midlertidligt, kan I formentlig finde en ordning, hvis I har et godt forhold til banken (dvs. at banken synes I er “værd" at satse på :))
    Hvis der ikk er udsigt til forbedring af Jeres økonomi snarest, så skal der nok findes en alternativ boligform.

    Mvh Henriette

    #164652
    thsvForfatter

    Din opfattelse af friværdi er forkert!
    Ved at belåne yderligere vil jeres situation kun forværres, da gælden forøges.
    Og som skrevet har I blot 80.000 kr tilbage, før end der er 80% realkreditlån.
    F1-afdragsfrit lån er det billigste alternativ, så der kan ikke omlægges til et billigere lån.

    I må lægge et stramt budget, indtil der igen kan findes et arbejde.

    #164660
    testForfatter

    det ville så som thsv skriver kun gøre jeres situation være at låne mere. desvære er der kun de kedelig råd tilbage. Du må i gang med at ligge et min budget og ja desvære start allerede nu med at skære ned. Se hvor der kan spares og prøv evt at konvertere den ekstra tid i har til f.eks. hjemme lavet rugbrød der er billig mad.

    Så er der tid til at se på indtægterne. Hvem af jer kan komme hurtigst i job? Husk at være kreativ. Ku din kone f.eks. afkorte sin barselsorlov?

    med hensyn til den lille ny kan man spare kasse ved at se efter brugt. Bare ungen har mad, tryghed og varme er farven på tøjet fuldstændigt underordnet.

    men held og lykke med at komme i job igen. vi er rigtigt mange der har været turen igennem og selv om jeg ikke er igennem prøve tiden inu er jeg optimist. 🙂

    jeg håber det kan lade sig gøre at få budgettet til at balancere da det er vigtigt fordig, tror jeg, at få den ro i sindet så du bedre kan koncentrere dig om at finde et nyt arbejde.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.