Bank nægter modtagelse af betaling

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91645
    AnonymForfatter

    Vi har købt et sommerhus af et familiemedlem som som ikke kunne holde det mere.
    Processen har været lang da der var problemer med tinglysningen, i mellemtiden er sælger blevet meget dement, men inden var alle papirere lavet samt en generel fuldmagt.
    For ca. 3 måneder siden gik tinglysningen igennem og vi optog et lån i vores bank, da vi ville betale det aftalte købsbeløb til sælger, bank nægtede at tage imod betalingen med den begrundelse at sælgere skulle møde op i banken, dette er ikke muligt da sælger er meget syg/dement, vi henvist til generel fuldmagten men den accepteret de ikke.
    Vi har nu fået umyndiggjort sælger i forbindelse med handlen, dette er dog ikke nok til at banken vil modtage betaling for sommerhuset.
    Der skal nu fremsende flere bilag som banken så vil se på.
    Der er et ejerpantebrev.

    Kan banken (DB) tillade sig dette?

    Jonas
    Køber

    #164564
    AnonymForfatter

    Det er en interessant problemstilling. Jeg har ikke kendskab til hvad demens og efterfølgende umyndiggørelse har af betydning for handlen, men jeg går udfra at en værge for den umyndige har godkendt handlen eller hvad det nu er en værge skal gøre i sådan situation.

    Skal jeg forstå det sådan at i nu har et skøde uden anmærkninger (fx at sælger ikke har gæld i ejendommen som afventer aflysning) og i dermed ejer sommerhuset og alt ellers er gået ordentligt til?
    Og det eneste i mangler er at betale købesummen til sælger?

    I så fald kan jeg ikke se for hvorfor i ikke kan overføre købesummen til sælgers bank. Kender i ikke sælgers bankontooplysninger (registreringsnummer og kontonummer) – for så er det vel bare at overføre beløbet.

    #164566
    AnonymForfatter

    Sælger har gæld og pantebrev på kr. 125.000 vi skal overtaget pantebrevet.

    Vi har prøvet at overføre pengende men banken nægtede at modtage dem.

    Skødet er tinglyst så det er os der ejer sommerhuset.

    #164572
    AnonymForfatter

    okay der hænger stadig et pantebrev.

    Har banken accepteret at du kan overtage gælden og du dermed er den nye skyldner?

    For så burde i jo bare kunne sende dem pengene hvorefter de sender jer pantebrevet. Og i så fald virker banken lidt tung at danse med.

    #164582
    testForfatter

    Kan der være hvidvaskningsloven? Prøve at spørge ind til hvorfor de vi ha hende til at møde frem?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.