Hvilke lån til huskøb..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91635
    AnonymForfatter

    Heysa ..

    vi overvejer at handle bolig men ved ikke lige
    hvilke lån vi skal sigte efter ..

    vi skal låne til udbetaling samt det resterende, og jeg
    har den forestilling om at det måske ville være en ide
    at tage et lån hvor man hurtigt kan skyde det dyre banklån til
    udbetalingen af først og så evt starte på det resterende eller
    er det en dårlig idé ..

    huset må koster 1.7-1.9 millioner..

    på forhånd tak for hjælpen!

    #164410
    AnonymForfatter

    Hvilket lån der er bedst for jer afhænger af jeres situation samt jeres nerver i forbindelse med en evt. rentestigning.

    Hvis jeres økonomi er spændt til bristepunktet og i frygter at den kollapser ved en rentestigning vil fastforrentet være at foretrække. Hvis I derimod har luft og nerver til at I kan klare en rentestigning vil I nok foretrække at udnytte den lave rente der er i øjeblikket.

    Når I skal låne 100% vil det dog nok være en fordel at have afdragsfrit i de første par år således at I kan få betalt udbetalingen og boliglånet ud før I begynder at afdrage på realkreditlånet.

    Sørg for at vælge et hus som også matcher med jeres fremtidige behov således at I opnår en tidshorisont på minimum 10 år. Ellers bliver det for dyrt for jer når I ikke har nogen opsparing.

    #164412
    thsvForfatter

    Jeg ville ikke turde købe hus uden at have en opsparing først, minimum til udbetaling, handelsomk. og flytteomk. (nye møbler og maling).

    Skal I belåne 100% er Nordea sikkert billigst med deres boligkøbsprioritet, hvis de altså vil godkende jer som købere.
    Uden en en opsparing ville jeg ikke godkende et huskøb til ca. 1,8 millioner, der skal trods alt spares en del op hvert år, ved standardfinansieringen.
    Skulle I blive godkendt, ville jeg vælge fastforrentet, afdragsfrit obl.lån og koncentrere afdragene på den yderste gæld.
    Men pas på, med ikke at sætte jer for hårdt, så vi om 2-3 år skal se jer i “Luksusfælden".

    #164418
    AnonymForfatter

    heysa ..
    du har nok en pointe der ang. opsparing,
    det er heller ikke noget der haster, men
    det skal ske iden for 2 år, da vi
    har brug for et ekstra værelse.

    vores mdr. husstands indkomst er ca 44000 efter
    skat, eneste lån vi har er et billån samt et
    su lån.

    #164420
    AnonymForfatter

    heysa ..

    Hey

    Med den pæne indkomst I har, hvad så med at skynde jer at få afdraget jeres lån (måske beholde SU-lånet), og få sparet op til udbetaling mv.

    For 44.000 kan man squ nå langt og håber for guds skyld ikke I bruger alle 44.000 om måneden på faste udgifter + rådighedsbeløb, for så har I squ et stort forbrug… eller sat jer ekstremt dyrt boligmæssigt (lejebolig lyder det til).

    Men ellers – disk op med nogle flere informationer om hvor mange i er i, faste udgifter mv. så vi har en bedre mulighed for at give råd.

    #164424
    AnonymForfatter

    Hej.

    Det lyder da som en ganske god strategi af få fyret det dyreste lån af – og have afdragsfrihed på realkreditlån.

    MEN jeg ville aldrig købe et hus UDEN at have til udbetaling + flytteomkostninger + til hvad der ellers skal investreres i fra starten – f.eks. har jeg flere gange oplevet at skulle bruge rigtigt mange penge på lamper! Når I mangler plads skal der jo nok købes ekstra møbler også.

    Når I nu har et par år at løbe på, så må I være i stand til at lave en god opsparing. Få fyret den bilgæld af – su-lån er bankerne ikke bekymrede for.

    Mvh Henriette

    #164450
    AnonymForfatter

    heysa ..

    jeg betaler kun 2200,- på billånet så det er jo ikke
    det vilde…
    og ja vi bor pt. til leje, vi har 2 børn..

    #164500
    thsvForfatter

    Jamen, så er det bare med at komme igang med at spare op!
    5.000 kr i opsparing hver måned, og I har hurtigt sparet 100.000 kr sammen til udebetaling og flytteomk.

    Læg et budget baseret på det seneste års udgifter, så ved I hvor jeres penge forsvinder hen.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.