Må banken tage hvad der er på kontoen for at dække et overtræk

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91615
    AnonymForfatter

    Jeg var i banken forleden til samtale hos rådgiveren, og det endte med at hun råbte og skreg højt nok til at dem ved kassen kunne høre hende. Sagen er at hun har sine regler og de er strengere end bankens. Og nu hvor jeg er blevet fyret, og indkomsten er halveret, så skal der skæres i udgifterne. Hun vil have jeg sælger en bil til først bydende, og jeg har sagt nej! jeg kan ikke unvære bilen, da den er høj og jeg har lige fået slidegigt i ryggen, så jeg kan ikke komme ind i en lav personbil. Og ved et evt. salg vil jeg tabe 40000kr, og dække et overtræk af med 10000, og overtrækket lyder på 50000. Hvis jeg ikke gjorde hva hhun sagde ville det blive til inkasso osv, jeg smilte roligt og sagde OK!! Jeg er enlig forsøger bor pt hos min mor på et lille værrelse med 2 drenge og en stor hund, når lån og udgifter er betalt har vi 1000kr at leve for. Så jeg smilte og sagde at ved inkasso ryger jeg til fogeden, og han vil med stor sikkerhed erklære mig insolvent. Hva med at overføre overtrækket til forbrugslånet…så får i jeres penge ind med renters rente. Ja jeg ved godt at det lyder lidt hovent at sige sådan til en rådgiver men det var ikke mig der startede med at råbe inde i banken.

    Jeg har et forbrugslån fælles med eks. 178000kr og af drager med 5000/mdr
    Billån igen fælles på 130000 til 2300/mdr.

    Jeg ville være glad hvis mit forbrugs lån blev sat ned midlertidigt i afdrag mens jeg skal revalideres. Men der er ingen mulighed for at forhandle.

    Overtrækket er ikke kommet ved overforbrug af tøj og sko, men fordi jeg blev alene i en dyr lejlighed, banken gav mig lov til overtrækket mens jeg ledte efter en løsning. Det endte efter 3 mdr. ved at en husleje ikke var betalt, og så fik jeg travlt med at kaste tingene i kasser, og hjem til moar. før tjente jeg 14000kr, men huslejen alene var 11000. Jeg sagde lejligheden op med det samme, men havde 3 mdr opsigelse.

    Nu tager banken hvad der er i overskud når regniingerne er betalt…. hva skal jeg så gøre jeg kan ikke give mine børn mad tøj osv.

    #163992
    MichaelForfatter

    En fogedretssag vil betyde at din bil bliver taget fra dig, så du kan ligeså godt sælge den selv med det samme inden den taber yderligere værdi.

    Svaret på dit spørgsmål er ja: Banken må tage alt hvad du ejer og har hvis du misligholder dine aftaler. Vil du undgå dette skal du flytte din lønkonto til anden bank, men svaret fra din kreditorbank vil omgående være at kræve hele din gæld betalt omgående. Gør du ikke det starter inkasso og fogedretssag.

    Overforbrug er iøvrigt overforbrug hvad enten du bruger pengene på sko eller husleje og telefonregninger – der er ingen forskel. Et billån bør altid starte med 20% udbetaling samt en afdragsprofil der som minimum følger bilens værditab, så også her er der jo tale om overforbrug.

    #163996
    AnonymForfatter

    min eks har den bil der er belånt, og sidst jeg var i forged retten var den bil jeg køre i for gammel til de ville røre den. jeg har ikke misvedligeholdt mine bank aftaler, alt er betalt til tiden hver mdr. de 50000 jeg har i overtræk var der reelt ikke loft på, det skete fra dag til dag, hvor banken lukkede for overtrækket. Jeg fik først brev fra dem 2 dage efter. Jeg har været fast kunde i banken i mange år, og aldrig misset noget, altid kunne tale med dem hvis der var brug for hjælp. Så bliver man enlig, fyret og skal på revalidering. så er hjælpen væk, og jeg står med en sagsbehandler fra helvede.
    Hun er desværre kendt i byen for at være årsag til mange har skiftet til konkurrerende banker.

    #164000
    AnonymForfatter

    Hej Inspiron.

    Sikke dog en træls situation du er i.
    Jeg har også været i fogedretten, hvor de smilede, da jeg fortalte om min gamle bil.
    Men ja – banken må godt flytte rundt på dine konti og dække overtræk ind.

    Hvis jeg var dig, ville jeg skrive til ledelsen af banken, fortælle om din oplevelse med den banrådgiver. Og fortælle om hvordan dit kundeforhold har været hidtil – indtil du endte i denne situation.
    Jeg kan forstå, du skal revalideres, det betyder jo også en del for din økonomi – og det må der kunne findes en løsning på. Du/i kan jo heller ikke blive boende, som I gør. Det er da helt uholdbart.

    Vil du være i stand til at afvikle lån på dagpenge? For den er jo din økonomiske fremtid.
    Eller hæfter din ex for nogen af pengene også?
    For så går banken jo efter den med den bedste betalingsevne.

    Du skrver om en led sagsbehandler – er det i kommunen eller er det din bankrådgiver du snakker om?

    Hilsen Henriette

    #164008
    MichaelForfatter

    Selvom du har været god kunde i banken i 40 år ændrer det intet. Banken vil altid se på nuværende økonomi og handle ud fra det. Man kan ikke opspare kreditværdighed i gode tider og trække på det i dårlige – sådan hænger tingene altså ikke sammen.

    En bank er ikke en hjælpeorganisation, men en forretning. Har du penge kan du få, har du ingen må du gå. Det føles sikkert ikke rimeligt, men sådan er realiteterne.

    #164014
    HJLForfatter

    Sikke dog en ucarmerende dum dingse af en rådgiver du har 😀 han/hun har nok fået en sviner af chefen. De har givet dig en “blanco check" uden dækning.

    Jeg ville også skrive om mine oplevelser til bankens direktør. På den måde får du en af din rådgivers kolegarer sat ind i sagen og herved undgår du at én rådgiver der har set sig sur på din økonomi får sendt dig til inkasso “uden grund" jeg skriver uden grund med “" fordi jeg ikke ved om jeg har forstået sagen korrekt.

    Jeg har forstået sagen således:

    Banken har hjulpet dig på et af dig oplyst grundlag der var korrekt – sandt.

    Dvs. du har forklaret din situation og dens alvor og derfor har de hjulpet dig med et bevilget overtræk der kun skulle vare en periode til situationen ville blive afklaret… Situationen er endnu ikke afklaret men dit bevilgede overtræk er udløbet og derfor begynder de nu at rykke dig for overtræk for på sigt at kunne sende dig til inkasso.

    Hvis det er korrekt så lyder det somom de ikke er deres opgave voksen. Så mener jeg de har forpligtet sig til at låne dig pengene. Som du selv ved så kommer de jo til det under alle omstændighedder du ejer jo ikke noget de kan snuppe og så er det bare træls for dem at de ikke tager den for jer begge “nemme" løsning og forhøjer dit lån, du er jo tydeligvis villig til at gør en indsats for at betale tilbage ellers kom du jo ikke til det møde. Næste gang du er til møde og de råber af dig så rejs dig og spørg efter chefen og spørg så vedkommende om det er almindelig kotyme at behandle kunder sådan.

    #164018
    testForfatter

    inspiron ja det lader jo til at du kender rumlen fra sidst du var i fogedretten. En lejlighed til 11.000 kr. med en indtægt på 14.000 kr?

    ja du er i en trist situation men hvad vil du ha jeg skal sige til det? At det er synd for dig eller du ligger som du har redt?

    Nu vel du er jo nød til at gøre det til en øvelse i hvor lidt man kan bruge og nøjes med. I bussen kan man f. eks. stå op hvilket jeg som rygpatient kun kan anbefale. Slidgigt i ryggen er vi rigtigt mange der har. Jeg har haft det i snart 15 år så jeg kender det godt. At cykle er også væsentlig sundere ind at køre i bil og for en tank fuld benzin kan man købe en heldel mad. Lidt skinke, basilikum, løg, chili og dåse tomater giver en udmærket tomatsovs til en pose spagetti.

    At ryge i fogedretten den ene gang efter den anden eller at klager til banken hjælper dig ikke. De forbrug skal ned og dine indtægter op.

    held og lykke

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.