Køb af bolig.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91612
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi er et par med en fin stabil indkomst på ca. kr. 650.000,-. (Forv. indkomst 2010 – kr. 750.000, pga. tillæg for skæve arbejdstider)
    Er ved at sælge et fritidshus hvor der er et forventet minus på 250.000-300.000. Vi har pt. sparet 100.000 op.

    Første barn på vej.
    Ingen anden gæld.
    Bilen er betalt.
    Ingen andre dyre udgifter.

    Jeg vil mene at vores indkomst er meget normal, er dog efter møde med Danske Bank noget slået ud. De mener at vi kan låne 1.600.000 til køb af bolig. Dette er uden at de har medregnet tab på fritidshuset.

    Vi har ingen udgifter udgifter udover tlf, bil, forsikringer og fagforening pt., hvis vi trækker nuværende bolig ud.

    Jeg kan ikke forstå at der overhovedet bliver solgt boliger i kbh og omegn da jeg mener vores indkomst er en alm. gennemsnitsindkomst og man skal tjene væsentligt mere end vi gør.

    Det skal dog lige siges at vi har til møde i Nordea i foråret som ville låne os ca. 2mill med de samme tal.

    Hvad er jeres holdning til beløb på boligkøb med ovenstående tal?
    Hvad kan vi købe for?

    På forhånd tak.
    Dennis.

    #163914
    OBSForfatter

    Hej Dennis.

    Du er nok nødt til at fremlægge en oversigt over jeres, indtægt efter skat, udgifter og rådighedsbeløb for at få en bedre vurdering af jeres muligheder.

    Har I fundet en løsning på hvordan tabet på jeres fritidshus skal finansieres? Typisk sker det jo ved optagelse af et forbrugslån uden sikkerhed hvor renten kan være højere end på et boliglån.

    #163916
    OBSForfatter

    Hej Dennis.

    Du er nok nødt til at fremlægge en oversigt over jeres indtægt efter skat, udgifter og rådighedsbeløb for at få en bedre vurdering af jeres muligheder.

    Har I fundet en løsning på hvordan tabet på jeres fritidshus skal finansieres? Typisk sker det jo ved optagelse af et forbrugslån uden sikkerhed hvor renten kan være højere end på et boliglån.

    #163918
    AnonymForfatter

    Hej,

    Tak for svar.

    Årlige udgifter bestående af:
    Fagforening
    Tlf.
    Forsikringer
    Grøn ejerafgift

    Total – kr. 46,000.

    Rådighedsbeløb vil jo være ukendt pga. flere ukendte faktorer som rentefradag, ejendomsskat, kommuneskat, instutitionsplads osv. osv.

    Jeg mener ikke at indtægt efter skat kan bruges i en beregning da vi ikke på forhånd kan beregne rentefradag, ejendomsskat os. osv.
    Månedlig indtægt før skat og før pension er kr. ca. 55000 kr. pr. måned.

    Løsningen bliver sandsynligvis med et lån optaget i forældres ejerbolig på et realkreditlån.

    Stil gerne uddybende spørgsmål.

    Dennis.

    #163924
    AnonymForfatter

    Jo – det med forbrug kan godt regnes ud. Det gør bankerne i hvert fald.
    De regner med at der skal være 5.500 kr. pr voksen og 2 – 3.000 kr. pr barn efter de faste udgifter.
    At regne forbrug på el, vand, varme, ejendomsbeskatning og forbrugsafgifter er selvfølgelig mere individuelt – og derfor kan bankerne jo komme til forskellige resultater.
    Mvh Henriette

    #163926
    AnonymForfatter

    Vi har regnet med et rådighedsbeløb på 12000 kr.

    #163928
    MichaelForfatter

    I bør kunne købe for omkring 2 mio minus jeres tab på fritidshuset og så lige 100K oveni for opsparingen.

    Det er ganske normalt, at huskøbere i Kbh og omegn lægger 500K-1 mio kontant i form af opsparing og afdrag på boliggæld. Boligpriserne i Kbh drives i høj grad af opsparinger og naturligvis også lønninger, men en pæn løn er altså ikke nok til at købe et hus i et attraktivt område i Kbh. Der skal en pæn opsparing til også.

    #163930
    AnonymForfatter

    Du får ikke et hus i et pænt område for 2 mill. Eller jo det kan du godt, det er bare meget småt. Tror ikke på at købere i kbh´s omegn, såsom Rødovre, Herlev, Ballerup osv. har 500.000+ med i lommen. Ikke som unge omkring de 30 år.

    Dennis.

    #163936
    MichaelForfatter

    For 2 mio kan man fint få et pænt rækkehus på ~100m2 i en forstadskommune. Et parcelhus på 130+m2 kræver en opsparing i form af både opsparet friværdi og frie midler. Sådan er realiteterne i og omkring Kbh og sådan har det været meget længe. Mange vil bo der og så er det kun de rigeste der har muligheden for at købe hus. Et parcelhus tæt på Kbh er ikke en typisk førstegangskøber-bolig for et par på 30, men en typisk 2. eller 3. gangs bolig for et par med opsparing.

    #163938
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke enig. Jeg vil ikke nøjes med et rækkehus.
    Ved godt at det er andre tider nu, men har flere i omgangskredsen som har købt for
    et par år siden til 2,5-3,0 mill. med lignende indkomst. Og sidder fint i det.

    #163940
    MichaelForfatter

    Det er ligegyldigt om du er enig eller ej. Med de kreditstramninger der er sket i de seneste år er der næppe nogen bank der yder lån på op til 3 mio med en indkomst på 650K og et minus på kontoen på 150/200K.

    #163942
    testForfatter

    men det er jo naturligvis også ligegyldigt hvad “vi" mener. Det er banken/kreditforeningen der bestemmer sammen med dig forstået på den måde at du siger ja eller nej til det tilbud du evt kommer til at få fra dem.

    om det så er lykke for dig at side i et hus du måske ikke har råd til at indrette som du vil eller ha plus mere overskud i et mindre række hus er jo dit valg. Hvad jeg mener om det er ligegyldig men personligt ville jeg nok helst ha de små rammer og overskud. Den tid set i et livsforløb hvor man virkelig har brug for plads er kort og skjorten bliver hurtigere ind man tror forkort.

    men held og lykke med projektet.

    i øvrigt er det fint nok du spørger om råd her men rådene kan jo kun bassere sig på de forskellige debatøres subjektive holdninger og det du vælger at ligge frem. Derfor afholder jeg mig fuldstændigt for at ha nogle mening om dit budget og om du har råd til det ene eller andet. Det håber jeg du selv bedste ved, men husk at man ikke kan se på folk om de lever på lån og at der er rigtigt mange skjulte omkostninger ved at ha hus. Vedligeholdelse f.eks.

    #163944
    AnonymForfatter

    Hej igen Dennis.

    Ja – 12.000 kr mdl lyder jo udemæeket.
    Hvordan vil I financiere underskuddet på salg af fritidshus?

    Jeg tænkte m´vi måske kunne regne omvendt – ment på den måde, at der er jo tal der vil være til at forudsige.
    Vi kunne f.eks. sammenligne med vores situation.
    Vi har et hus der er ca. 2.000.000 kr værd.
    Vi har en belåning på ca. 1.450.000 kr. hos realkreditten – vi har så overhovedet ikke andre lån. Vores lån er et med med rentegarantiloft på 6%. Vi har frit valg på afdragsfrihed, som vi dog aldrig har brugt – men bare som en sikkerhed og mulighed.
    Vi afdrager 6.500 kr mdl til realkredit.

    Vi bruger ca. for 11.000 kr. el.
    Opvarmning ca. 10.000 kr.
    Kommuneskatter, vand og renovation: 16.500 kr.
    Så er der licens, bredbånd, tlf, fagforening, kabeltv, ferier, institutioner, uforudsete udgifter, vi har også 2 hunde osv osv

    Tilbage står vi med et rådighedsbeløb på knapt 15.000 kr. (Vi må jo regne med at renten stiger – så vi kan sagtens afdrage med 2.000 kr mere om månenden)
    Af disse har vi en opsparing på ca. 2000 kr. mdl (en bil er jo desværre ikke et varigt forbrugsgode – pt. har vi en 5 år gammel C5’er)

    Vi tjener tilsammen 31.000 kr. netto om måneden – og har et “barn" boende hjemme. Hun er 18 år og på su.
    Vi bruger knapt 2.000 kr om ugen til husholsning samt diesel.

    Ved ikke om disse tal kan hjælpe Jer?
    Men et købsbevis fra en bank vil jo nok være en god ide – og kan man ikke shoppe lidt rundt hos bankerne for at se hvordan de beregner det.

    Hilsen Henriette

    #163962
    AnonymForfatter

    Tak.

    Vi har i dag et rådighedsbeløb på kr. 22,000. Her er indregnet alle udgifter som bil, boliglån og fremtidig institution. Vi kan sagtens trække 5-7000 ud af det budget til et lån.

    Vi skylder i dag 1.100.000 – og man kan vist sagtens låne 1mill for de 5-7000 kr vi nemt kan trække ud af budgettet.

    Vi har ikke et stort forbrug – vi bruger max kr. 6000 pr. måned til mad og benzin.

    Lad os sige at vi vil få ca. kr. 35000 nt. nt. udbetalt:

    12000 kr. til forbrug som de kræver
    4000 kr. til faste udgifter
    3000 kr. til opsparing

    17000 kr. total

    18000 kr. i overskud til at have bolig for – det burde fint kunne lade sig gøre i min verden.

    Men bruger ikke samme lommeregner som banken. 🙂

    Ps. vi har ikke et stort forbrug – vi har i år rejst for kr. 70000 samt købt bil kontant for kr. 70000 + opsparet 60000. Vi var fast besluttet på at rejse langt væk og lang tid og valgte at rejse én hel måned.

    Dennis.

    #163964
    AnonymForfatter

    Jeg er enig i at det ikke nytter noget, at du er uenig med bankerne. Det får dem ikke pludselig til at tilbyde dig at købe for en million mere.

    Som tommelfingeregel skal du regne med 3 gange årsindkomst minus gæld plus opsparing. Hvis ikke ikke havde det forventede tab ville i altså kunne gå ud fra 650.000 x 3 + opsparing. Det ville betyde lige omkring de 2 millioner. Hvis der så kommer et tab på ca. 300.000 er du nede på 1,7. Dine drømme om 2,5-3 millioner kan ikke nåes uden en større opsparing.
    At du henviser til tider hvor man mere eller mindre selv bestemte hvad man ville låne hjælper dig ikke.

    Det er helt rigtigt set at du ikke kan få et størrere parcelhus i Københavns området i øjeblikket, men hvis du ikke kan nøjes med rækkehuset og ikke vil leje ja så må I jo flytte til en billigere del af landet. I jylland kan I flere steder få 200m2 nyistandsat til under 1,5. Ja, det er ikke hovedstaden, men det er et spørgsmål om prioritering. Hvis man vil have det store hus til billige penge ja så vælger man jylland – hvis man vil bo i hovedstaden med alle dets tilbud ja så accepterer man at parcelhus bliver der ikke lige råd til. Det er valget i må træffe.
    Vi måtte selv træffe valget da en af os fik tilbudt drømmejobbet i København. Det blev fravalgt netop fordi vi foretrak parcelhuset fremfor en 3 værelses lejlighed.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.