F5 eller fastforrentet 4 %?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91605
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er en studerende som er ved at købe en ejerlejlighed til kr. 850.000 (1. vær). Jeg har i den forbindelse selv skrabet 200.000 kr. sammen hvorved jeg altså skal finansiere de 650.000kr.

    Jeg er i den forbindelse i tvivl om jeg skal vælge et F5 lån eller et fastforrentet 4 % obligationslån.

    Det skal siges at jeg regner med at blive boende i lejligheden de næste 5-7 år da jeg lige er startet på mit studie. Derudover har jeg udsigt til en god månedsløn når jeg en gang er færdig med mit studie (dette er ret sikkert). Forskellen mellem de to lån er ca. 650kr. om måneden (altså ca. 38000kr. over 5 år) – vælger jeg obligationslånet kommer jeg til at sidde lidt stramt i det, men beskytter min friværdi bedre – hvorimod hvis jeg vælger F5 vil jeg have et større rådighedsbeløb pr. måned, men er mere sårbar som jeg ser det.

    En af mine overvejelser går også på om jeg bør tage F5 lånet med den begrundelse at jeg om 5-6 år har udsigt til en god månedslån, og dermed side billigere i det mens jeg har brug for det nu her. På den anden side vil obligationslånet nok være bedre om 5-7 år når jeg skal sælge lejligheden osv.

    Alle input er velkomne da jeg er forholdvis ny i dette game.

    På forhånd tak for hjælpen.

    #163806
    AnonymForfatter

    Hey..

    Hvis du ikke har råd til at sidde i din bolig med et 4 % fastforrentet lån, så skal du hellere finde dig en billig lejebolig og nyde livet uden forpligtelser…

    Hvis du tager et F5 lån og du så skal refinansiere om 5år og renten så er steget så meget, at du skal betale væsentlig mere end et 4 % lån, så er du yderst sårbar, selvom du siger du har et jobsikret… Ja ja, men der er ingen der ved hvordan det står til om 5 år.