Kapitalpension.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • emigusForfatter
    Indlæg
  • #91590
    emigusForfatter

    Håber der er en vidende sjæl som kan svare på følgende:
    Opsagt en kapitalpension i 1990.
    Kan jeg så ikke oprette en ny efter d.14.04.10 og få fradragsret for indbetalingerne?
    Er"din særlige pensionsopsparing" -SP- som mange fik udbetalt i 2009 at betragte som en kapitalpension som derved kan forhindre nytegning med fradragsret?

    #163464
    AnonymForfatter

    Hvis du er under 60 år – må du gerne lave en ny kapitalpension med frarag i skatten.
    Hvis du er over 60 år – og tidligere har fået udbetalt en kapitalpension med 40% afgift, så kan du ikke lave en ny med fradrag.
    Jeg mener ikke, at SP pension tæller med under disse regler.
    Så er der lige en “lille sjov regel" her:
    Hvis du har fåt udbetalt en kapitalpension med 40 afgift – og og gerne vil lave en ny kapitalpension med fradrag i skatten – så kan du indbetale de 20% i afgift på den ophævede kapitalpension – og så kan du igen opnå retten til fradrag på en ny kapitalpension. (tal med banken – om denne regel – før du går videre)

    #163506
    HalliHalloForfatter

    Svend, du ved meget om kapitalpension, måske du også kan svare her:

    Hvis man har fået udbetalt med 40% før man er fyldt 60 år, kan så blot oprette en ny konto som f.eks. 59 årig uden at indbetale på den?

    Altså blot få aftalen oprettet, hvis der senere kunne blive interessant at indbetale lidt på den?

    Eller rettere: Kan man oprette en kapitalpension uden overhovedet at indbetale en krone på den?

    #163508
    AnonymForfatter

    Du kan godt oprette en kapitalpension – selvom du har fået udbetalt med 40% tidligere – men du får ikke skattefradrag for indbetalinger (så det giver ingen mening).

    #163512
    HalliHalloForfatter

    Nej, det er klart at der ingen fradrag er, hvis man ikke har foretaget indbetaling.

    Det jeg mener er, om man blot kan oprette kapitalpensionen før man er fyldt 60, og så først begynde at indbetale senere, som f.eks 65 år, og så få fradrag?

    Altså om aftalen kan hvile til man evt. måtte have lyst eller penge til at indbetale?

    #163518
    ForbrugerenForfatter

    Det kan du næppe. Banken eller pensionsselskabet taber penge på den, hvis du bare har kontoen stående uden penge på. Så det vil være et krav fra deres side, at du skal indbetale noget. Du må spørge din bank/pensionsselskab, hvad det mindste indskud de forlanger er.

    #163528
    emigusForfatter

    Jeg er 66 år.
    Hvis jeg skal betale 20% (svarende til kr. 200.000) må det i den grad være urealistisk, men tak for oplysningen.
    Grunden til problemet er at jeg har placeret en eks. kapitalpension i en fjerntliggende bank til en fast rente på 4%p.a,bundet i 3 år. og hvis jeg foretager ny indbetaling her er renten 0,25%, hvilket jeg naturligvis ikke vil.
    Jeg ønsker derfor at gå i aktier igen med den nye kapitalpension og vil helst lade min primære bank ordne det.

    #163532
    AnonymForfatter

    Hallihallo:

    Hvis du har hævet en kapitalpension(hel eller delvis) med 40% i afgift – får du aldrig mere skattefradrag på senere indbetaling på kapitalpension. Hvis du alligevel indbetaler på en kapitalpension – så får du ikke skattefradrag, men skal alligevel betale 40%, når du hæver den igen. Så det er en dårlig forretning for dig.

    Emigus:

    Jeg har ligesom dig en kapitalpension med en høj aftalerente – og nu til december skal jeg betale palskat. Jeg må ikke indbetale med skattefradrag( jeg har hævet en anden kapitalpension med 40% for flere år siden) – så jeg bliver nødt til at hæve på den bundne kapitalpension(mod gebyr).- idet banken har bundet hele summen ved min overførsel for 2 år siden.

    Det er altså et spørgsmål om skattefar – banken har ikke ansvaret for mine skattefradrag.
    Man kan se på www. skat.dk under personlige oplysninger – der er registreret, om man har hævet en kapitalpension med 40% tidligere. Altså skattefar ved – hvad der foregår. Hvis det er mange år siden, at man har hævet til 40% – så er det muligvis ikke registreret hos skattefar, men reglerne skal overholdes.

    #163536
    HalliHalloForfatter

    Nå sådan, men det svare ikke rigtig til det du skrev tidligere, måske du kan uddybe det lidt nærmere, se ovenfor.

    Kan man se i sin skattemappe om man har fået opgjort en kapitalpension? Mon det er registreret hvis en ordning f.eks er opgjort før kildeskatten blev indført i 1970?

    #163538
    HalliHalloForfatter

    Undskyld, du har allerede svaret på mit sidste spørgsmål, det fik jeg ikke rigtigt læst, beklager meget.

    Jeg må en dag ind og se hvad der står på mig, men mit første spørgsmål kunne du måske godt besvare eller måske uddybe, Svend?

    Jeg takker på forhånd!

    #163542
    AnonymForfatter

    Det er ikke almindeligt, at man får udbetalt til 40%, hvis man er under 60 år.
    Der er tale om specielle forhold – som f.eks. invaliditet.

    Hvis man har fået udbetalt indefrosne dyrtid til 40% – så har denne udbetaling ikke indflydelse på skattefradrag på kapitalpension – herligt.

    #163548
    AnonymForfatter

    Min ægtefælle har oprettet en tom kapitalpension i EIK. Ingen problemer med det.
    Du bestemmer jo selv – om du ønsker, at indbetale nu eller senere.

    #163550
    AnonymForfatter

    OBS: Jeg vil anbefale dig, at indbetale lidt inden 60 år – for så er den aktiv.

    #163562
    HalliHalloForfatter

    Ja, jeg opretter bare en med en indbetaling på 100 kr.

    Bare lidt ærgerligt at man ikke kan ophæve den hvert år for derved at kunne tjene godt 1000 kr. netto hver måned – uden at have en krone op af lommen – som pensionist.

    Nu er det kun middelklassen med en indtægt – udover folkepensionen – på fra ca. 120.000 til 300.000 kr., der kan hente eller forøge sin formue – i gunstigste fald – med ca. 12000 kr.årligt.

    #163574
    ForbrugerenForfatter

    Det kan du principelt godt jf. http://e-pages.dk/nordea/275/16. Regn dog med, at det ikke kan betale sig, at få den udbetalt med 12 beløb om året, da det givetvis er gebyr for udbetaling fra bankens side.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.