Konkurrencedygtig lån???

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • MyatixForfatter
    Indlæg
  • #91589
    MyatixForfatter

    Hej,

    Jeg er interesseret i at høre hvis min nuværende bank er konkurrencedygtig med hensyn til nedenstående lån eller om jeg skal se på andre banker for et bedre tilbud?

    Jeg har i øjeblikket følgende lån.

    – Realkredit F1 lån (2%): 2.374.000 kr.
    – Pentebrevslån (2%): 500,000 kr.
    – Boligkredit LAN (8,25%): 540,000 kr.

    Vores lejlighed er netop blevet vurderet af Realkredit til værdien af 3.500.000

    Jeg er især interesseret i at komme af med Boligkredit Lån og reducere renter på dette lån så hurtigt som muligt.

    Min kone og jeg har en indtægt på ca. 50.000 kr. efter skat og har planer om at flytte inden for de næste 6-9 måneder ind i et hus.

    Kan nogen rådgive os om, hvad den bedste ting at gøre ville være på dette punkt?

    Tak på forhand

    #163458
    AnonymForfatter

    Du bør fortsætte med din “fantastiske virksomhed" et stykke tid endnu, hæve lidt mere i løn/udbytte og så få betalt dit boliglån i banken ud!!!

    #163470
    ForbrugerenForfatter

    Med den tidshorisont kan det ikke betale sig at gøre noget særligt. Det eneste du kan gøre er, at hvis dit F1 og pantebrevslån(formoder at det er Danske Prioritet) ikke er afdragsfrie, så gør dem afdragsfrie og brug det sparede til ekstra afdrag på Boligkreditten. At skifte bank og realkreditinstitut vil medføre større omkostninger end du kan nå at spare i løbet af maks. 9 måneder.

    #163544
    thsvForfatter

    2 muligheder for at spare penge:

    1) gør de 2 første lån afdragsfrie, og afdrag maksimalt på boligkredittten. Muligvis for dyrt i omk. i forhold til den korte tid til flytning.

    2) forhandl med din bank om renten på boligkreditten, da den er alt for høj i forhold til Nordeas sats (og DBs minimumssats).
    De 3,3% i forskel til Nordea er dog immervæk 8.910 kr på blot 6 måneder, så vil Nordea overtage jeres boliglån er der faktisk penge at spare (koster vel 3.800+1.400 i gebyrer), selvom det ikke er så meget, og måske skal I først flytte om 1½ år?

    Kan du ikke lige forklare pantebrevslånet, er det osse en boligprioritet?

    Og der er flere muligheder på boliglånet:
    BRFbank ligger pt. i 5,0%
    Nykredit bank i 7,0-7,75% (beroende på lånetype de vil tilbyde, måske lavere for den del indenfor de 80%)

    Men start med jeres nuværende bank, og forelæg dem Nordeas sats for et lignende lån, trods jeres store gæld er I jo ikke insolvente, selom der ikke bliver noget provenu ved et salg, når ejd.møgler osse er betalt.
    Selv 2% sparet på boliglånet er dog 10.800 kr i renter på et år, eller 7.200 kr efter skat, så der kan afdrages 600 kr mere på lånet hver måned.

    #163566
    MyatixForfatter

    Hej thsv,

    Tak for din detaljerede svar på mit indlæg.

    At besvare dit spørgsmål med hensyn til pentebrevslån, pentebrevslån er en prioritetslån …

    Påvirke det noget?

    Tak on forhand

    #163570
    thsvForfatter

    Nej, det regnede jeg med, at det var.
    Hvilken bank er det, der tilbyder de 8,25% i rente?
    Det er et pænt stykke over standardrenten beskrevet i ejd.mæglers salgsopstilling.

    Jeres korte tidshorisont er hurdlen, I skal undgå ekstraomk. ved en låneomlægning.

    Havde I længere horisont ville mit valg være:
    Afdragsfrit F1-lån på de 80% (tilsyneladende er det allerede på 80% i alt incl. prioritetslånet)
    Boligprioritet til 4,95% på resten (ca. de 540.000 kr)

    Ideen er at afdrage banklånet først.

    Det er selvfølgelig ærligt at skulle betale for meget i rente, men er det i maks. 9 måneder, så er det ikke så slemt.

    #163576
    ForbrugerenForfatter

    Men skal de det kræver Nordea, at de også har realkreditlånet ellers kan man ikke få det lån og så er renten pludselig meget højere nemlig 9 % som fordel+ kunde.

    Læs her om krav til den billige rente på 4,95 % http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%C3%B8b+af+bolig/Mere+fakta/876522.html. Læg specielt mærke til følgende krav “Det ændrer vi med Nordea Prioritet, Boligkøb. Det nye lån lægges oven på et realkreditlån i Nordea Kredit, og tilsammen dækker de to lån alle udgifter – også kontantbehov."

    #163580
    ForbrugerenForfatter

    Da jeg af dine tidligere indlæg kan se, at du er kunde i RD + Danske Bank. Så koster det 500 kroner, at gøre dit flekslån afdragsfrit. Jeg kan ikke lige sige om det koster noget at gøre boligprioriteten afdragsfri. Hvis du så i stedet for afdrager det ekstra på boligkreditten, så sparer du mellem 6 og 7 % i rente af de ekstra afdragede beløb på boligkreditten. Og dette med et gebyr på 500 kr., mod det gebyr på ca. 20.000 kr. Nordea og statskassen skal have.

    Udover de 5200 som thsv har skrevet om, at det koster at oprette det nye banklån hos Nordea, koster det 2500 + 0,15 % af det lånte beløb hvilket minimum udgør 3561 + 1400. Så er der stadigvæk dit pantebrevslån tilbage, som Nordea garanteret også kræver at du flytter, der vil renten være 2,6 %, plus du også skal betale 5200 for at overføre det lån. Dvs. at for at spare 15.500 i årlig rente før skat, dvs. ca. 10.000 efter skat skal du hoste op med 20.000 til Nordea + staten. Dvs. at du skal blive boende i mere end 2 år og jeg vil mene mere end 3 år, da det lånte beløb stiger, før det kan betale sig at flytte. Men som aktionær i Nordea, vil jeg da blive glad for, at du flytter til Nordea nu, da de vil tjene 15.000 kr. på det.

    Så min forslag er, at du gør i det mindste dit F1 afdragsfrit og bruger de “sparede" penge til ekstraafdrag. Prøv også om du kan forhandle renten ned hos Danske Bank på boligkreditten.

    #163610
    MyatixForfatter

    Hej thsv…

    Endnu en gang tak for det hurtige og grundige svar … 🙂

    Det var Dansk Bank, der har boligkredit lån på 8,25%. Jeg er faktisk lidt træt af dem, og de dårlige råd. Især når jeg tænker hvor længe jeg har været kunde hos dem.

    Dit forslag lyder rigtig fornuftigt, og noget jeg har overvejet.

    Jeg mener, hvad jeg vil sandsynligvis ende med at gøre, er at flytte vores privat og erhvervs konti og boligkredit lånet til en anden bank, hvis Dansk Bank ikke kan tilbyde noget bedre.

    Jeg vil sandsynligvis ikke ændre F1 lån og pentebrev lån og lad dem være som de er.

    Tak igen for alle de gode råd…

    #163612
    ForbrugerenForfatter

    BRF bank er ikke en mulighed, da den samlede belåning ryger op over 95 %. Ser BRF belåningsgrader her http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOC-boligkredit

    Nykredit kan være en mulighed, de 7 % er ved ejerskifte og det er der ikke tale om her ellers er rente 7,75 %. Oveni kommer stiftelseomkostninger på mellem 3000 og 8000 samt udgifter til tinglysning. Dette kan altsammen læses herinde. http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/bank/udlaansrenter_pblad.xml

    #163614
    ForbrugerenForfatter

    Inden du bliver alt for glad for thsv’s svar vil jeg gerne lige henlede din opmærksomhed på følgende tråd, hvor thsv kommer med tilsvarende “gode" råd om at skifte til Nordea. http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=5075&debat_side=2

    Thsv er drevet af et ubændigt had til Danske Bank, fordi han var ude for en banksælger hos Danske Bank, hvor kemien ikke passede.

    Men som jeg har skrevet før, som aktionær i Nordea, synes jeg bestemt, at du skal følge thsv’s råd og skifte til Nordea. Når du ikke vil flytte de to andre lån, så stiger din rente til 9 % samtidig med, at du lægger en masse dejlige omkostningskroner. Jeg glæder mig allerede til næste år, når Nordea skal udbetale udbytte 😉

    #163616
    thsvForfatter

    Typisk Danske Bank, der reklamerer med deres billige priser (på papiret), men i praksis tilbyder en rente langt over denne.

    Jeres belåning er meget høj, og de ca. 3% I sparer i rente på realkreditlånet (ved F1-lån istedet for obl.lån) bør gå til afdrag på boliglånet, det er netto ca. 56.000 kr i ekstra afdrag for de lidt over 2,8 millioner.

    Og jeg her hørt om kunder, der ved et stort boliglån kan skifte blot boliglånet til Nordea, men standard er deres krav, at man skal total bank/kreditkunde i Nordea.

    men skal i virkelig flytte om 6-9 måneder, så lad være med at bruge penge på at omlægge, pres dog DB til en lidt lavere rente, 8,25% er ikke nogen særlig god rente med det enorme engagement I har i bank/kreditforening.

    Men efterhånden mange tråde, der viser, at Nordeas rente på de 4,95% er opnåelig, hvorimod en rente på 5% eller derunder kræver virkeligt gode forhandlingsevner i danske bank, selv generalen har jo indrømmet, at han pressede med Nordeas sats for at få denne hos DB. Og han fik alligevel et dyrere lån totalt set, da der ikke er prioritetsmuligheden over 80% hos DB. Altså 4,75% i rente på lånet, og hvor meget på budgetkontoen? = eller tæt derpå er mit gæt.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.