Kan det betale sig at købe hus kontant

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • lassenForfatter
    Indlæg
  • #91583
    lassenForfatter

    hejsa..

    som overskriften antyder er min økonomiske sans begrænset, og jeg stiller derfor spøgsmålet her om det kan betale sig at betale hus kontant…

    Jeg har kig på et landsted med 2 Hektar jord. Stuehus og div bygninger. Ejendommen er fra 1900 men velholdt men ikke dog ikke moderniseret.

    Prisen kontant er 649.000,- Kr (ligger på bornholm) jeg har selv her den 1 Dec 1.879.000,-
    jeg har 10 finger og kan leve en del selv og regner med at smide yderliger 700.000,- i til nyt tag samt isolering
    ydermur isolering, Jordvarme og nye vinduer, samt brændeovn. dvs rundt regnet en udgift på ca 1.4 million.

    er der noget man skal være særlig opmærksom på foruden huset. Jeg mener rent økonomisk

    MVH mig.

    #163368
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Hvad du skal være opmærksom på? Tjah der er udgifter forbundet med at eje et hus, men dem kender du nok til (ejendomsskat, husforsikring, renovation og hvad de ellers hedder).

    Om det økonomisk kan betale sig? Tjah.. Det er jo rimelig billigt at låne. Den eneste grund til du overhoved skulle låne er, hvis du vil spekulere mod eventuelle rentestigning, så du kan have lånt lad os sige 300.000 til 4% + bidrag, men kan ende med at få mere for dem ved at investere i obligationer og aktier. Men dette er jo spekulation og ingen ved hvordan fremtiden ser ud.

    #163372
    lassenForfatter

    hejsa tak for svaret… nej jeg skal ikke ud i noget aktie eventyr er min viden ikke god nok til på det feldt… Men jeg ville bare høre om der var nogen økonomisk gevinst… ved faktisk ikke lige hvad jeg havde tænkt mig hehe sorry…

    men så bliver det bare på den nemme måde. betale kontant … tak for oplysningen forsat god aften

    #163374
    AnonymForfatter

    Pas nu på du ikke mister overblikket. Omkostninger bliver ofte væsentlig dyrere end forventet grundet eksempelvis forsinkelser.

    Det er mange penge du modtager, som kan være svært at forholde sig til hvis man ikke er vant til at der står mange penge på kontoen.

    At huset ligger på Bornholm er både positivt og negativt.

    Det negative er at de penge du putter i huset vil du højest sandsynligt aldrig få igen, når/hvis du engang skal sælge.

    Det positive er at ejendomsværdiskat samt ejendomsskat er MEGET lave på Bornholm. Med andre ord er det meget billigt at eje et hus på Bornhold.

    Held og lykke herfra.

    #163376
    thsvForfatter

    Der er pæne fordele ved at kunne købe kontant, da det kan være svært og dyrt at låne små beløb som realkreditlån. Kig i salgsopstillingen og sammenlign kontant handel med finansieret, så kan du præcis se hvad belåningen ville have kostet.

    Nu skriver du 10 fingre, det har de fleste af os, hvis du mener 10 tommelfingre, så skal du ikke købe et hus, der hele tiden trænger til småreparationer, det skal vist nærmest være din hobby at vedligeholde huset selv, ellers bliver det for surt i det lange løb.

    Og køb på Bornholm er nok for resten af livet, er det der du vil bo?

    Jeg ville nok satse på et lidt bedre hus, og så bruge færre penge på istandsættelsen, med din formue i ryggen er der jo nærmest frit valg på Bornholm.

    #163400
    AnonymForfatter

    Med en nettoformue på næsten 2 mio. kr. er du blandt de 10 procent rigeste i dette land målt på nettoformue. (læs mere på ae.dk)

    Som THSV pointerer vil jeg nok også overveje at købe et dyrere hus, hvor der ikke er de samme renoveringskrav.

    Gå ind på http://www.boliga.dk/kort.aspx

    Zoom ind på Bornholm.

    Under “udvidet søgning" trykker du på plusset. Her kan du så vælge forskellige kriterier eksempelvis MAX PRIS 1,7 Mio.

    God bolig jagt

    Alternativt kan pengene sættes i banken. Om 5 års tid er det ikke utænkeligt at renten kan være 5 %

    5% af 2 mio er 100.000 kr. om året (efter skat ca. 63.000 Kr.)

    Men du er i super situation, som desværre let kan gå galt hvis du mister overblikket.

    Igen held og lykke herfra.

    #163424
    HalliHalloForfatter

    Hvad så med dit indskud på 40.000 kr. du lige har betalt, jfr. en anden af dig oprettet tråd?

    Du skrev også at du skulle skifte fra Nordea til Danske Bank, og at du havde en tid dernede i mandags.

    Hvad kunne de råde dig til, Lassen? Et eller andet har de vel sagt til dig m.h.t. dine behov og ønsker….

    #163428
    lassenForfatter

    Det 40.000 var et indskud for min søster jeg havde lovet hende for en krig siden da jeg havde de erstatningspenge i vente, men det viste sig de ikke kunne nå at komme inden… derfor kontaktede jeg min rådgiver i nordea men fik afslag.. udfaldet kan du læse i den anden tråd..

    med hensyn til Danske bank venter vi til sener i denne måned med at flytte konti m.m. ja du har ret de havde mange gode ider med hvad man kunne med de penge. Men de kommer på en alm konto, jeg skal ikke rode mig ud i noget aktie eventyr m.m. da min viden inde for det økonomiske selvsagt er minimalt.

    jeg har ikke snakket huskøb med Danskebank da jeg som udgangspunkt regner med kontant betaling af hus. og den er blevet forstærket efter de gode svar jeg har fået i denne tråd.

    #163430
    lassenForfatter

    men som JPUSA siger så kan man nemt tabe overblikket.

    #163436
    AnonymForfatter

    Husk nu max 745.000 kr. i en bank. Dette er inkl. renter.

    Du bør forhandle dig op i en rente af 2 til 3,5 % alt efter hvor længe du vil binde pengene.

    Se eksempelvis http://www.bankmedhjerte.dk/produkter/fairtradekonto/index.htm

    Du skal ikke finde dig i Nordea’s eller Danske Banks lave renter.

    #163450
    thsvForfatter

    Overhør blot Halli Hallo, han forstår ikke det med næstekærlighed, og at man kan hjælpe andre.

    Du skal ikke købe et hus for dine penge fordi du kan, men få lagt et budget, der viser alle udgifterne ved at bo i eget hus, det er ingenlunde sikkert at finansieringen er det dyreste ved et prisbilligt hus, som måske er dyrt i reparationer, opvarmning og de mange andre udgifter.

    #163510
    HalliHalloForfatter

    Ja thsv, du er et yderst storsindet og generøst, måske ligefrem et gudfrygtigt menneske, hvorimod jeg blot er et stort ubønhørligt umenneske.

    Forstår bare overhovedet ikke hvad du mener? Måske du kan forklare dette, så jeg og måske andre også kan forstå det.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.