Hurtig afklaring

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91547
    AnonymForfatter

    Har pt. gæld på 1,9 mio. 5 % fast 30 år (26 år tilbage). Vil helst lægge om til 4 % 20 år, men kursen er over 100 pt (har ikke noget tilbud fra realkredit). Vil det kunne betale sig at opsige lånet nu og så tage 1 år rentetilpasning og så næste år (hvis kursen er under 100, fx. 99,50) så lægge om til 4 % 20 år? Altså taget omkostningerne i betragtning. Eller skal vi blot vente yderligere et kvartal og håbe at vi kan få 4 % 20 år til den tid, så tæt på 100.

    #162542
    AnonymForfatter

    Nej Jacob.

    Transaktionsomkostningerne er simpelthen for høje.

    Det er mere optimalt for dig at beholde dit nuværende lån og afdrage ekstraordinært på det ind til det tidspunkt hvor 20’eren eventuelt åbner.

    Men hvorfor overhovedet vælge et 20 årigt lån?

    1. Hvis formålet er at få en billig rente, så tag et flekslån.

    2. Hvis formålet er at afdrage hurtigt, så afdrag ekstra på dit nuværende lån.

    3. Hvis formålet er at få en kursgevinst, så er det direkte idiotisk at tage en 20’er, hvor rentefølsomheden er markant ringere end et fastforrentet 30-årigt 4% lån.

    Min holdning er, at en markant stigning i renterne vil have så lange udsigter, at det er tvivlsomt om du kan opnå den helt store kursgevinst.

    #162634
    AnonymForfatter

    Vil der ikke være nogen idé i at få 4 % lånet. Jeg spare ca. 6 år med en ydelse før skat på ca. kr. 140.000, svarende til kr. 840.000 og skal kun betale ca. kr. 10.000 mere pr. år de næste 20 år, svarende til kr. 200.000. Så besparelse over de næste 20 år. Ca kr. 600.000 i besparelse. Er der noget jeg mangler her?

    #162638
    thsvForfatter

    Afvent de nye serier efter nytår. Det bliver 4% 2034 du skal interressere dig for.
    20 års lån er da glimrende men desværre er kursen på 3% 20 år alt for lav.

    I din beregning bør indgå en tilbageskrivning af ydelserne, da de 10.000 kr mere pr. år er mere værd i 2011-30, endydelserne i de sidate 6 år på dit 5% lån.

    Dit lån er stort, så du kan godt omlægge til Flekslån.

    Jeg ville nok omlægge til RDs F1T i dit tilfælde, og bede om samme ydelse som du betaler på 5% lånet nu. Så er lånet afdraget på uner 20 år, medmindre at renten stiger voldsomt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.