Finansiel stabilitet eller krak

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91538
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen.
    Har lige et spørgsmål jeg er sikker på I kan hjælpe mig med.
    Hvis en bank ryger i Finansiel stabilitet, er den så juridisk set krakket?
    Jeg tænker mere specifikt på indlån over 100.000 Euro.

    Som det er nu, samles dårlige banker op af Finansiel stabilitet, og afvikles stille og roligt. De krakker ikke fra den ene dag til den anden. Mange filialer og kunder sælges over i andre mere velstillede banker. Spørgsmålet er så om de kunder der “sælges" mister alt indestående over 100.000 Euro inden den “gode" bank overtager?
    Hver gang en bank samles op i finansiel stabilitet, oprettes et nyt selskab i et navn som ligner den gamle bank. Jeg kunne forestille mig at der er noget juridisk i dette

    Hvis folk får lov at beholde deres penge mens banken er i Finansiel stabilitet, er der jo ingen risiko for at tabe dem. Man går bare ned og hæver dem dagen efter banken ryger derover.

    Håber i kan hjælpe mig.

    #162362
    AnonymForfatter

    Hej

    Kreditorerne skal jo have så mange penge så muligt, så altover 745.000 kr. vil være tabt.

    Tror ikke du får mulighed for at hæve pengene dagen efter FS har overtaget en bank.

    Eikbank krakkede jo før 1. okt, hviket er årsagen til at FS kører banken videre som intet er sket. De danske skatteydere hænger jo på regningen, selvom folk eksempelvis har indestående på 10 mio. kr.. Altså kreditorer får deres penge fra de danske skatteydere ikke fra de velhavende kunder i banken.

    #162364
    AnonymForfatter

    Jeg tænkte bare på de kunder/filialer, der sælges videre. Hvis kunden får slettet alt over 750.000 netto, er det ikke sikkertrt kunden længere er så god at andre banker ønsker at købe dem. Andre banker er vel interesseret i så solide kunder som muligt i de filialer de køber. Det taler vel for at kunder så vidt muligt får lov at beholde al indestående og al gæld mens Finansiel Stabilitet forsøger at sælge så meget som muligt.

    #162366
    AnonymForfatter

    Nej.

    Kreditorerne skal have deres penge.

    Hvis FS overtager en bank, hvor passiverne er væsentlig større end aktiverne er egenkapitalen væk eller neagtiv om man vil.

    Tabet skal jo dækkes mest muligt, derfor får eksempevis dig med 10 mio. kr. på kontoen ikke lov til tage din formue med over i en anden bank.

    Altså igen kreditorerne skal have så mange penge så muligt. Der vil jo aldrig være penge nok når passiverne er større end aktiverne.

    Grundet lovgivningen har du i tilfælde af en bankkonkurs mulighed for at tage 100.000 euro med. Hvis der ingen lovgivningen havde været ville alle dine penge være tabt for så ville kreditorerne tage alle dine penge.

    Kommer det ikke rigtig nærmere. Altså igen lovgivningen forhindrer at kreditorerne ikke tager alle dine penge til dække deres tab.

    Fortsat god dag.

    #162370
    ForbrugerenForfatter

    Grundet lovgivningen har du i tilfælde af en bankkonkurs mulighed for at tage 100.000 euro med. Hvis der ingen lovgivningen havde været ville alle dine penge være tabt for så ville kreditorerne tage alle dine penge.
    Dog er der en lille modifikation til ovenstående, hvis der bliver en dividende til simple kreditorer, f.eks. 5 % og du har 10 mio. kr. udover de 100.000 €, så vil du få 5 % af de 10 mio., dvs. ½ mio. kr. Men der vil typisk gå flere år, før man finder ud af, om der kan udbetales dividende til simple kreditorer.

    #162378
    AnonymForfatter

    Der står på både EIK bank og FS at indskyder garantien dækker ubegrænset, da EIK bank blev “fanget" før bank pakken udløb.

    #162396
    thsvForfatter

    Nemlig, det står klart og tydeligt på Eik banks forside:
    “Kunder i Eik Bank har fuld dækning for deres indlån"

    Og da netbanken stadig er åben, kan man jo blot hæve (overføre) sit indestående frit.

    #162398
    ForbrugerenForfatter

    Det er rigtigt, at det er gældende for EIK bank, men det er kun fordi den røg over i FS inden 1. oktober.

    Men da Nikolaj spørger om, hvis nu en bank ryger over i FS (dvs. det er ikke sket endnu), så skal man sørge for at have mindre end 100.000 €, når ens lån i banken er fratrukket. Ellers er hovedparten, hvis ikke alle, over grænsen tabt.

    #162400
    thsvForfatter

    Det er niú ikke altid, at det er nettosaldoen, der er afgørende.

    Har du et prioritetslån SDO hos Nordea på 1,5 million og indestående på 1,0 million, så vil de 255.000 kr faktisk være låst, hvis Nordea skulle gå konkurs.

    Men ellers har du ret, i fremtidige konkurser er det 100.000 Euro, der er sikret per person.

    #162402
    AnonymForfatter

    Erik K. Møller investeringsrådgiver skriver i “Ældre Sagen" at han har kendskab til, at kunder i Nordea og Danske Bank fraskriver sig retten til at modregne indestående på prioritetskontoen i gælden.

    Han tilråder derfor kunder med prioritetslån/prioritetskredit at undersøge reglerne i deres pengeinstitut.

    #162412
    ForbrugerenForfatter

    Det er et af kriterierne for at man kan låne så billigt. Det skyldes, at banken sælger nogle SDO obligationer til finansieringen af dette. Hvis de skulle skaffe pengene på anden vis, ville det være dyrere. Det er et spørgsmål om afvejning af ulemper og fordele, lav rente og “høj" risiko, hvis du har stort indlån samtidig med stort udlån eller omvendt. Men igen så kan man spørge sig selv hvorfor låne penge, hvis man samtidig har et stort indlån, det er galimatias.

    #162458
    AnonymForfatter

    Hej Lalle POT.

    Fik du lige lidt marihuana (POT) inden du skrev dette indlæg? 🙂

    Er selv Eikbank kunde. Skrev jo at FS kører Eikbank videre som intet er sket.

    #162460
    AnonymForfatter

    Til LallePOT

    #162462
    AnonymForfatter

    Sådan har jeg også opfattet det når det gælder SDO (særlig dækkede obligationer)

    Men ved alm. boligprioritet bliver det gæld trukket fra først.

    Altså i ovenstående tilfælde – ved alm. boligprioritet – vil vedkommende have et overskud på 500.000 kr.

    Renten er marginalt lavere på SDO, så det afhænger af hvor mange penge man vil have til rådighed om man vælger SDO eller alm. boligprioritet.

    #162464
    AnonymForfatter

    Nu har jeg røget POT. Selvfølgelig et underskud på 500.000 kr. Jeg ryger videre 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.