Afbetaling af F1lån?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91534
    AnonymForfatter

    Spørgsmål… Jeg købte bolig i starten af året og valgte dengang at finansiere med et F1 lån (havde en del til udbetaling). Jeg besluttede dog samtidig at jeg ville sætte penge til side, som sad jeg med et 5% fastforrentet lån. Jeg har nu opsparet ca 80.000, som jeg havde tænkt mig at reducere mit F1 lån med, nu hvor det skal fornyes i december.

    Ville i også gøre det? På den ene side vil de reducere mine omkostninger i det kommende år, men antaget at renten falder på ca 1,5% og en bidragssats på 0,6%, så er det jo marginalt hvad jeg sparer ved at betale ned på mit lån. På den anden side, hvis jeg placerer dem på en højrentekonto, hvor jeg måske kan få 2% i afkast (dermed neutraliserer omkostningen ved ikke at betale ned på lånet), så er det også marginalt hvad jeg får ud af det… Nogle forslag til hvad jeg skal gøre med pengene?

    Jeg har ikke anden gæld end mit realkreditlån og har besluttet at pengene ikke skal benyttes til forbrug eller risikofyldte investeringer…

    #162278
    thsvForfatter

    Jeg ville sætte opsparingen på en konto med et års binding, f.eks. giver FIH 2,4%, så det giver jo 240 kr overskud i forhold til at afdrage. Og der er osse et gebyr for nedbringelse, måske du hellere skulle have valgt et flekslån med afdrag fra starten af, f.eks. RDs type F1T.

    #162424
    AnonymForfatter

    Jeg vil give dig 4% for at låne dem i et år frem. Kunne du være interesseret i det?

    #162736
    AnonymForfatter

    NU har du jo en gang betalt stempel og omkostninger for at låne pengene så lad du bare det F1 lån køre og bind pengene i 3 år i FIH til 3,30% og du har forhåbentlig et overskud og en reserve. Og blive så bare ved med at opbygge reservekapital og en dag har du positiv kapitalindkomst og vil føle en enorm handlefrihed.
    Du skal ikke afgive en gang bevilget kredit.

    Det koster også gebyr at delvist indfri.

    En dag kan du også refinansiere og måske nøjes med at låne 40% af boligens værdi til lav bidragssats.

    #162742
    thsvForfatter

    50% hos Nordea Kredit anbefales!

    #162786
    AnonymForfatter

    Hvorfor det.?

    #162806
    ForbrugerenForfatter

    Det jeg tror at thsv mener er, at hos Nordea kommer den høje bidragssats for gæld over 50 %.

    #162812
    grgForfatter

    Nordeakredit har den billigste bidragssats på lån op til 50% af vurderingen:

    0,30 for fastrente med afdrag
    0,33 for fastrente uden afdrag
    0,33 for variabel rente med afdrag
    0,36 for varialbel rente uden afdrag

    #162816
    AnonymForfatter

    Nu var det fordi jeg gerne ville have haft mulighed for at “hakke" på thsv og hans store Nordea paratviden.:-)

    Der er her tale om et F1 lån uden afdrag dvs at Nordea vil have hele 0,36% i bidrag medens RD kun vil have 0,30% i bidrag så altså Nordea Kredit er hele 20% dyrere end RD.
    RD har så en grænse på 40% af ejendommens værdi som jeg skrev.

    #162818
    AnonymForfatter

    Breakeven for RD kontra NordeaKredit vil så være ved 47% belåningsgrad for flekslåntype uden afdrag.

    #162826
    AnonymForfatter

    (indlæg lidt drypvis idag)

    men belåning over 50% vil så have billigere bidrag i RD så ja NordeaKredit er billigere i intervallet 47-50%.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.