finansiering af nybygget andelsbolig

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87203
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står overfor at købe en nybygget andelsbolig i september. Ejendomsmægleren har foreslået et 30 årigt rentetilpasningslån med 5 % renteloft, med 10 års afdragsfrihed til finansieringen af andelsforeningen.

    OBS Det drejer sig ikke om indskuddet til andelsbeviset, men om finanseringen af alle boligerne i andelsforeningen(den månedlige husleje).

    Er der noget man skal være opmærksom på i denne situation? evt. faresignaler overfor denne finansieringsmodel?

    #106704
    AnonymForfatter

    Jeg synes det lyder spøjst at en hel andelsforening tager et lån, som kan tilgodese alle beboere i foreningen.
    Jeg tror der vil være nogen som hælder til rtplån mens andre ønsker fastforrentede lån – dette kan måske give splid i foreningen.

    I mange salgsprospekter har ejendomsmæglerne ikke altid oplyst belåningsformen, men man kan da håbe at dette er fortid nu.
    Hvis ejendomsmæglerenhar pligt til at oplyse belåningen, så kan folk selv vælge om de ønsker at bo i sådan en forening, hvor der skal være flerstemmighed på en generalforsamling for at ændre låneformen.

    hilsen M

    #106712
    AnonymForfatter

    Hej Mette

    Tak for dit indlæg.

    naturligvis vi vi alle gerne belåne en ejendom forskelligt, men mit spørgsmål gik mere på om der var noget man skulle være opmærksom på i forbindelse med låntagning med den valgte finansieringsmodel.

    Altså var det et godt eksempel som ejendomsmægler har valgt? Man høre jo meget om afdragsfrilån i medierne i øjeblikket.

    #106716
    AnonymForfatter

    Til Kristian:

    Foreslaget fra mægleren lyder fornuftigt, men du bør overveje kraftigt om det er nødvendigt med 10 års afdragsfrihed.
    Har du midlerne, så se og afdrag så meget som muligt = lavere renteudgifter = lavere husleje.

    #106718
    AnonymForfatter

    Det vil jo ofte i en salgsopstilling være beregnet efter, at den månedlige husleje er attraktiv i andelsforeningen. (Altså med rtp og afdragsfrie lån.)
    Hvorvidt man som enkeltperson vil have lagt lån om, efter man har købt sin andelsbolig, afhænger af om der er flertal for det i foreningen.
    Hvis der ikke er et flertal for f.eks. at ændre de afdragsfrie lån, så hænger I jo på dem, indtil der er et flertal for det.
    Flertallet vil typisk være 3/4 – altså skal 75% af foreningens beboere ønske dette.

    #106724
    AnonymForfatter

    Jeg bor i en nybygget andelsboligforening der er financeret på den måde.

    Jeg kan personligt se faren i at der om 10 år skal afdrages over 20 år. Det kan få huslejen til at stige meget. Men jeg har ikke tænkt mig at blive boende mere end et par år…….. Så må jeg jo se om jeg kan komme af med den til den tid.

    #106726
    AnonymForfatter

    Hej Jesper

    Tak for dit indlæg. D.v.s at vi om 10 år skal afdrage mere af på lånet, og huslejen vil stige ganske betydeligt. Av, den var ikke god. Jeg ville nok sove lidt trygge med en fast rente over 30 år så…

    Du skriver at du selv bor i en nybygget andelsbolig. Har du noget imod at fortælle om fremgangsmåden da du købte din nybyggede andelsbolig. Hvornår skrev du under på købsaftalen, havde du mulighed for at springe fra? Afvege huslejen hos ejendomsmægler væsentlig fra den husleje I bestemte på generalforsamlingen?

    Jeg ville være taknemlig for disse oplysninger, så jeg kan sammenligne med det projekt, der er under opførelse.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.