Gode råd til fællesøkonomi

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 63 i alt)
  • Indlæg
  • #161988
    AnonymForfatter

    “halo halo det er jo så tårene triller. Det er da helt utroligt hvad du kan få dig selv til at skrive. 🙂 hvordan går det i øvrigt med din amagerbank investering og dit tårespærsende indlæg med at du har tabt alt. Det var også virkelig en klassiker næsten på højde med dine indlæg her idag. nej bliv du endelig ellers var der da slet ikke noget at more sig over."

    Unødvendigt at gå efter personen, han har forholdt sig til denne tråd og problemet her. Du går efter ham. Det virker ikke konstruktivt.

    Der er også andre tråde, hvor HalliHallo sikkert har gået over stregen. Det ændrer dog ikke på, at du her unødvendigt går efter ham – baseret på jeres internet fighte, eller hvad man vil kalde det.
    Udveksl evt. emails og tag den privat, når I har lyst til at trashtalke. Jeg gider i hvert fald ikke skulle se på det, når jeg forsøger at læse og skrive med andre 🙂

    #161990
    testForfatter

    tja ja ja der var da en smily med og jo jeg griner en del af det som halihalo skriver. Latter sku jo være sundt. Og det som du ikke gider læse må du jo enten klager over eller læse forbi. Du mangle så stadig at svare på på hvilken måde du mener at halihalos første kommentar i den her tråd havde nogen som helst relevans for emnet ud over at vise at han slet ikke har læst det han kommentere på. Det er jo i og forsig det jeg kommentere på med en smily ikk. fortsat god dag. 🙂

    og nej jeg kunne ikke drømme om at gi min email adresse på et offentligt forum

    #161998
    AnonymForfatter

    Det med email adressen var en hentydning til, at jeres fighte ikke er relevant for os andre 🙂 Det er belastende, man ikke kan undgå “jer" når I krydser klinger, ved at holde sig udenfor DB, EIK og Amagerbank-emner. I spreder jer 😉

    Der er ingen der siger, han heller ikke gør noget. Men det ændrer jo ikke på, at jeg synes det du sagde var unødvendigt. Det gør ikke dit lovligt.

    Han formulerede sig ikke så henigtsmæssigt, men jeg forstod dog godt hans pointe og trådstarter gør det rigtige ved at spørge, om det var ment i hån (så han kan forholde sig til hvordna det s kal tolkes) og derefter forklarer han, hvorfor det at lave gode budgetter ikke altid betyder man samtidigt har et super overblik over, hvad der er økonomisk bedst.

    Jeg ser det som ros, når jeg lige forsøger at forstå den som den læses og ikke prøver at se den som hån.

    #162000
    testForfatter

    Ok da så lad os da lige gennemgå hvad det er halihalo har bidraget med i den her tråd af morsomheder:
    ” Hvad skyldes det i grunden at I ikke får mere udbetalt end godt 14.000 kr. udbetalt om måneden, hvilket jo kun svarer til en løn på omkring 23.000 k”

    Ja og det passer jo helt præcist med det trådstarteren har oplyst. Så flot set Rabani har 22.000 før skat og ca. 14 ud så det passer jo helt fint.

    ” Jeg kender flere pædagoger, og de tjener da omkring 30.000 kr. brutto og netto i omegenen af 18.000 kr. eller deromkring. Og de siger at selv en nyuddannet har omkring 26000 kr. brutto, da der kommer tillæg i form af funktions- og kvalifikationsløn til grundlønnen. ”

    Flot flot ring til buble deres løn kamp har virkeligt givet pote

    Men fint så kald det bare en hetz mod halihalo med intets sigende vrøvl er hvad ovenstående er!

    #162002
    testForfatter

    og ps hvad var det relevante i at sammenlige Rabanis løn med en pædagok? Manden er ekspedient i et byggemarked.

    #162004
    testForfatter

    nå ja og så er det noget vrøvl at skrive at “Jeg kender flere pædagoger, og de tjener da omkring 30.000 kr. brutto"

    for det første er halihalo’s kommentar fuldstændigt irelevant for denne tråd, for det andet er det helt ligegyldig hvem hvem han kender og for det tredje er jeg sikker på at det er løgn det han skriver.

    en løn for en almindelig pædago på 30.000 kroner slet og ret løgn.

    http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Padagog-4184

    #162018
    HalliHalloForfatter

    Måske burde jeg slet ikke ytre mig mere i denne tråd, da det jo hurtigt kan misforståes eller blive tage forkert op.

    Vil bare beklage, hvis nogen har betraget mine beskedne bidrag i denne tråd som nedladende eller endda hånlige. Dette har på ingen måde været min hensigt; var bare ret imponeret over det fint opstillede budget.

    Samtidig er det min erfaring at dem der udarbejder budgetter over deres økonomi oftest er dem der har bedst styr på økonomien, så derfor min forundring over spørgerens ønske om en gennemgang af brugerne herinde.

    Test, op med humøret, en pædagog med en vis anciennitet kommer altså lidt op på 30.000 kr., så dette er ikke løgn. Derimod var det selvfølgelig usandt da jeg skrev, at jeg måtte gå den tunge gang til fogedretten, hvis ikke AmbK klarede skærene. Gjorde jeg kun på grund af dine og GPs uophørlige stiklerier om mine investeringer i netop denne bank.

    #162026
    ForbrugerenForfatter

    http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Padagog-4184Den statistik er heller ikke retvisende. For det første kan man ikke se om det er pædagoger, som arbejder 32 eller 37 timer om ugen. Den med mest erfaring har også kun 8 års erfaring. Jeg vil give Hallihallo ret, pædagoger kan sagtens komme op på 30+ om måneden. Faktisk hvis man ser på samtlige 18+ årige i Danmark, så tilhører, pædagoger, sygeplejsker, lærere og politifolk de 20 % bedst lønnede(med højst indkomst), når man tager højde for betalt frokost, særdeles gode pensionordninger mm. Alene den betalte frokost giver en lønforhøjelse på 7,25 % i forhold til dem der selv betaler frokost. Derudover så har de 15 – 18 % betalt pension (for politibetjente er den meget bedre, da de er tjenestemænd, prøv at se dette http://www.lonkommissionen.dk/pdf/Aktuarmaessig_vurdering_af_vaerdien_af_tjenestemandspensionen_for_udvalgte_personalegrupper.pdf, værdien af deres pension er mellem 26 % og 41 %), hvor man som privatansat kun har i størrelsesordenen 8-10 % + 4-5 % egenbetalt.

    Så spørgsmålet er om man egentlig skal have så ondt af deres lønninger.

    #162044
    testForfatter

    halihalo igen igen tillægger du mig indlæg jeg ikke har skrevet.

    forbruger, jo det er jo flot at du mener at en personlig holding til nogen man mener at kender skulle give et bedre billede ind en statisk. Du mangler så lige at ta stilling til hvad relevans diskussionen om at en pædagog kan tjene over 30.000 kroner har med den her tråd at gøre og at startlønne for samme sku være 26.000. Det er også rigtigt flot at du uden noget validt argument afviser en løn statistik. I øvrigt er lære ikke pædagoger.

    #162048
    testForfatter

    ps : “7,25 % i forhold til dem der selv betaler frokost. Derudover så har de 15 – 18 % betalt pension"

    giver jo ikke mere udbetalt eller i løn før skat hvilket er det vi vel diskutere her

    #162050
    ForbrugerenForfatter

    Startlønnen for en pædagog er eksklusive fordel ved betalt frokost og pension 23-24 tusinde om måneden. Det kan man se af følgende tabel (startløn er løntrin 26) http://www.bupl.dk/iwfile/BALG-843AM9/$file/Lonninger_april_2010.pdf. Det er sådan, at inden for det offentlige område, der er ens eget bidrag til pension ikke medregnet i bruttolønnen, den kommer oveni, dvs. for at gøre det alene sammenligneligt med private, skal man lægge deres eget bidrag oveni lønnen, hvilket er godt 1000 kroner om måneden. Oveni det skal der lægges 7,25 % for den betalte frokost i alt giver dette en månedsløn på mellem 26 og 28 tusinde om måneden afhængig af hvor i landet du er ansat. Igen dette er for at sammenligne med privatansatte. Denne sammenligning er lavet, fordi hvis man nu havde valgt at putte eget pensionsbidrag oveni lønnen som hos private og man havde valgt i sin tid ikke at få betalt frokost men i stedet for højere løn, så er det det beløb nystartede pædagoger ville have i løn sammenlignet med privatansatte.

    Angående at jeg afviser lønstatistikken, så har jeg faktisk angivet to valide argumenter “For det første kan man ikke se om det er pædagoger, som arbejder 32 eller 37 timer om ugen. Den med mest erfaring har også kun 8 års erfaring.", men jeg har rigtig nok undladt det væsentlige argument, nemlig at det er selvrapporteret og at det IKKE er alle (eller i det mindste et reoræsentativt udsnit) som har rapporteret deres lønninger. Desuden er rigtig mange pædagoger kun deltidsansat, hvorfor deres løn er lavere end fuldtids. Lønstatistikken du har henvist tager ikke højde for dette. Så jeg synes bestemt, at der er grund til at være endog særdeles skeptisk over for den.

    Jeg har aldrig nogen sinde i mit indlæg påstået, at lærere og pædagoger er det samme. Jeg har medtaget fire grupper offentlige ansatte, som prøver på over for offentligheden, at give udtryk for, at de er lavtlønnede, når de i virkeligheden er bedre lønnet end langt hovedparten af de privat ansatte.

    Politiken lavede, da der sidst var ballade med pædagogers og sygeplejskers løn en spørgeundersøgelse, hvor de spurgte læserne hvad de syntes, at pædagoger og sygeplejsker skulle have i løn. Omkring 90 % af de spurgte mente, at deres løn skulle være under det en nyuddannet i grupperne fik i løn. De 90 % troede alle, at den løn de syntes pædagogerne og sygeplejskerne skulle have, var større end det de allerede fik. Grunden til dette er den misinformation som BUPL og Dansk Sygeplejeråd har kørt om deres lønninger.

    #162054
    ForbrugerenForfatter

    Det gør det ikke, men det giver en højere pension og mere fritid og det er en del af deres lønpakke. Desuden så er det et rent kunstgreb, at man inden for det offentlige viser bruttolønnen uden eget pensionsbidrag, hvor man inden for det privat altid viser det med. Hvorfor skal de offentlige ansattes eget pensionsbidrag ikke tælle med i deres løn, når det gør for privatansatte?Disse ting koste også penge. Du kunne jo prøve at spørge din arbejdsgiver om du må få betalt frokost. Hvis han vil lade dig få det, ville han sige at så skal du også gå tilsvarende ned i løn.

    Prøv at forstille dig, at en arbejdsgiver kun har 100 kr. til løn til en medarbejder.
    For en privat ansat hedder det 37 timers arbejdsuge + 2½ timers frokost. 10 % går til pension, så er der 90 kroner tilbage, det er hans bruttolån. Så skal han lægge 5 kroner i pension, men hans bruttoløn er stadigvæk 90 kroner, selvom han kun får 85 brutto.
    For en offentlig ansat hedder det, at de har købt 2½ timers frihed om ugen. Det koster 2½/37 svarende til ca. 6,76 % (grunden til dette er at her tager vi af bruttobeløbet, det samme princip som med momsen, momsen er på 25 %, men udgør kun 20 % af varens pris). Det giver 93,25 kroner. Så går 15 % til pension, hvilket giver, at der er 79,25 kroner tilbage i bruttoløn. For den privat ansatte er pensionsbidraget nok højt sat, for en metalarbejder er den f.eks. på 12 % http://www.metalaalborg.dk/sw46268.asp, hvilket faktisk vil sige, at i det tilfælde er den privatansattes bruttoløn 92 kr. mod den offentlige ansattes 79,25 kr. Arbejdsgiveren er nødt til at betale det samme, fordi den offentlige arbejdsgiver skal have ansat 7,25 % flere medarbejdere end den private for at de kan udføre samme arbejde. Så derfor er det endog særdeles relevante, at have alle lønandele med, når man skal tale om løn.

    #162060
    testForfatter

    jaja da hvis man skal SAMMANELIGNE løn men da f f ikke hvis man taler om den løn der indgår i et budget.

    OG hvad i den hule himmel har det med den her tråd at gøre?

    #162062
    ForbrugerenForfatter

    Det samme kan man spørge om hvad en pædagogs løn har at gøre med denne tråd, når nu trådstarter arbejder i et byggemarked.

    #162064
    testForfatter

    ja netop og hvem var det så der bragte de 30.0000 kr på banen som pædago løn? jeg siger bare halihalo

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 63 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.