Gode råd til fællesøkonomi

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 63 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91513
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi er en lille familie. Mig selv (24), min kæreste (28), vores søn (3) og til sommer kommer der en ny baby.
    Vi har fællesøkonomi, og får det til at løbe rundt hver måned, men vi har svært ved at spare penge op. Som nævnt i en anden tråd vil vi gerne spare op, til at kunne ligge indskud i en ny, og større lejlighed.

    Jeg søger derfor nogle råd herinde, da jeg ved at i ved alt om økonomi 🙂

    Vores nettoindtægt er:
    Min løn: 13.649,-
    Min kærestes SU: 4.808,-
    Min kærestes SU lån: 4.134,-
    I alt: 22.591,-

    I denne indtægt er ikke regnet børnefamilieydelse, da denne ikke indgår i vores budget. De går til opsparing, samt at købe nogle større ting til vores barn (nyt tøj, ny seng osv.)

    Vi har en “Fælles budgetkonto", hvor der bliver sat 14.000 kr. ind hver måned.

    Så har vi en “Fælles Forbrugskonto" hvor der bliver sat 7000,- ind hver måned. De penge går til alt forbrug som dagligvare, mobiltelefoni, brændstof, nyt tøj osv. hver måned.

    De resterende 1.591,- kr. går ind på opsparingen.

    Problemet er så at de 1.591,- ikke rigtigt får lov at stå. De går til bilreparation, gaver til jul og fødselsdage, og andre uventede udgifter. Derfor kan vi ikke rigtigt få sparet noget som helst op, og det virker uvirkeligt at vi nogensinde skulle få sparet 20.000 op til at flytte.

    Mit spørgsmål må så være: Er der en smartere måde vi kan dele vores penge op på? Og bør en familie på 3 sagtens kunne leve for vores penge om måneden, eller hvad siger man en familie med 3 personer bør have om måneden??

    Endnu en gang håber jeg på hjælp 🙂

    #161696
    AnonymForfatter

    Vores budget kan ses her: http://www.rebani.dk/budget.pdf

    #161698
    AnonymForfatter

    Den bedste ide for jeres lille familie er at sørge for at øge indtægterne markant. Det sker typisk gennem at dygtiggøre sig med uddannelse. Det må være en meget beskeden indtægt de rkun giver 13.000 om måneden efter skat. Iøvrigt vil studiegælden meget snart vokse sig rigtig stor – måske det var bedre med et studiejob. Jeres indtægter er fornuftige så det ser fint ud. Det er heller ikke nogen skam at låne til et indskud til 20.000 – det kan alle banker forstå er nødvendigt. Men husk nu i jeres unge år at skabe fundamentet for en langt højere indtægt – det er det altafgørende.

    #161700
    AnonymForfatter

    ikke indtægter er fornuftige – udgifter selvfølgelig

    #161702
    AnonymForfatter

    Jeg selv har taget Handelsskole, og er uddannet Handelsassistent, speciale: salg, brancheretning: træ & byggematerialer.
    Min bruttoløn er 22.000 kr. Vi har individuel lønforhandling hvert 2. år Da jeg blev uddannet hed startlønnen 19.000 (2007), med lønforhandling efter 1 år. Der fik jeg mig forhandlet op på 22.000 (2008), men lige som det skete, startede finanskrisen, som altså især har ramt byggebranchen.

    Derfor har lønforhandlingen her i 2010 ingenting givet.

    Jeg ved ikke hvilken højere uddannelse jeg skulle tage indenfor mit område?
    Jeg kunne selvfølgelig skifte boldgade, har selv tænkt på det mange gange, men med et barn og et nyt på vej er det altså ikke lige sagen at begge forældre er under uddannelse.

    Med hensyn til studiejob for min kæreste kan det ikke lade sig gøre. Jeg er hjemme kl. 18 hver dag, og om aftenen skal hun så lave lektier.

    #161704
    AnonymForfatter

    Gennemgår lige jeres budget med mine øjne. Kommenterer på det, der måske er højt:

    500 per mnd. for Yousee kabel, det lyder dyrt. Bor i privat til leje? For ved boligselskab koster det normalt 150-200 for lille eller mellempakken.

    Familieforsikring lyder høj, 2300 kr. Vi giver 1200 for vores indbo hos GF.

    Rejseforsikring, hvor vigtig er det?

    Danmark giver jeg 1300 for. Men jeres er måske for to personer, eller en del højere kategorier end mig?

    Lånet betyder naturligvis noget for 1½ mands økonomi som jeres, med 1-2 børn. 3500 månedligt. Men det kan der jo ikke pilles ved.

    Jeg synes ikke, jeres økonomi kan være ret meget anderledes. Ikke andet end hvad jeg har kommenteret på. Vi er to med en indkomst efter skat på 29.000 ca og et barn der ankommer indenfor de næste par uger.
    Og vi har ikke så meget at lægge til side af, men vi lever så også fint, har fået bil og lægger til side til alt det faste.

    Gaver er ikke en uforudset udgift, det kan man let budgettere med 🙂
    Her er vores budget (udklippede dele af det):
    http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/eyH37216.jpg

    På budgetkontoen sætter vi 12800 ind til det du ser i den orange tabel. Det er til alt det
    Opsparingskontoen modtager til ferie, til husopsparing, ekstraordinære lommepenge til os (30% af bijobsindtægterne), uforudsete udgifter, tøj (kun det mest nødvendige), og så ekstra såsom fx til baby.
    MINI Budget er min hjemmelavede konto, til alle de faste ting man normalt ikke budgetterer med. Alt det man kan forudse, for at få bedre overblik over hvor pengene ryger hen og hvad man kan gøre.
    Det er ikke så stort et arbejde men letter meget pres, synes jeg.

    Vores indtjening kan du også. Der er dog bijobs ved indtægterne, men de er snart droppet så dem tæller jeg ikke med.
    Hvad du heller ikke kan se, er at vi månedligt får 1100 hver i lommepenge.

    Det er vores budget, udgifterne er ikke så meget større end jeres, men vi lægger så også til side til rigtig, rigtig meget. Men det er sikkert udgifter I også har, bare som I tager løbende.

    #161706
    AnonymForfatter

    Jeg synes ikke, du skal uddanne dig videre. Nu er vi pædagoger begge to, og det giver jo heller ikke så meget. Stiger meget, meget lidt over tiden.
    Man skal lave det, man vil, og bare det du har en uddannelse betyder noget.

    Er helt enig i at to på SU er dumt og vil forværre jeres situation. Hvornår er hun færdig?

    #161712
    AnonymForfatter

    Jeg er glad for det jeg laver, men grunden til jeg gerne vil skifte til noget nyt er nu ikke indtjeningen, men fordi jeg gerne vil have mere tid til familien 🙂

    Pga. forskellige personlige ting er hun desværre først færdig om 3 år, og med barsel vil det sige 4 år.

    Jeg har set på danmark samt Familieforsikring. Danmark er jeg i gruppe 5, som vist er den gruppe man bør være i. Det er kun mig og vores barn der er medlem, da min kæreste desværre ikke kan.

    Mht. Familieforsikring bør jeg nok ringe til min forsikring imorgen, samt afmelde rejseforsikringen 🙂

    #161716
    AnonymForfatter

    Hej

    Har hurtigt skimtet jeres budget igennem og er enig omkring forsikringerne.

    Jeg forstår overhovedet ikke, hvordan I kan bruge 700 kr. pr. måned eller 8400 om året på EL. Vi er en familie på 3, som hvert år bruger ca. 2000 KWH (ca. 4000 kr.). Vi har vaskemaskine, tørretumbler, fjernsyn osv. Der er simpelthen nogle nemme penge at hente der! Jeres elforbrug ligger meget højt i den sammenligning jeg har fra Energifyn for en familie med 3 personer. Tjek evt. http://www.elsparefonden.dk.

    Jeres varmeforbrug ser også umiddelbart meget højt ud kommer dog an på bogligstandard og str. mv.

    Mvh.
    Rune

    #161718
    AnonymForfatter

    Hej Rune

    Med hensyn til EL er det nogenlunde hvad vi bruger :S Vi har kun 1 tv. Vi slukker for kontakten til hele stuen når vi sover, og ikke er hjemme. Vi har lavenergipærer i alle lamper, og har ikke noget akvarie eller lignende der bruger ekstra strøm.
    Hvad varme angår er 1000 rigtig meget. Det er en gammel lejlighed, men det er udlejeren der kræver 1000 a conto pr. måned. Det ender dog altid med at vi får penge tilbage i slutningen af året.

    #161720
    AnonymForfatter

    Jeres budget ser generelt meget pænt ud. Jeg vil anbefale at tilføje udgift til benzin og evt. offentlig transport under punktet befording og have et punkt i budgettet til telefonudgifter.
    Hvis formålet er at spare sammen til indskuddet på en større lejlighed, er jeg enig med det foregående indlæg:
    Forbrugsudgifter til el og varme ser ret høje ud, og det er jo noget, I selv kan påvirke.
    I kunne overveje, om I faktisk har brug for den store TV pakke ++ hos YouSee. Yousee har sat priserne ekstremt meget op i den seneste periode, og måske kunne I leve – i en periode – med en mindre pakke eller finde en anden og billigere udbyder. Tilsvarende med bredbånd – for 249 kr. om måneden får man i dag en ret hurtig forbindelse, som kun de færreste private har brug for. Check på nettet, om der ikke findes et billigere alternativ.
    Med hensyn til forsikringer mener jeg, at I hverken har brug for ulykkesforsikring, livsforsikring eller medlemskab af Danmark. Forsikringsselskaberne er helt vilde med at sælge ulykkesforsikringer, for det er en ren cash cow: det sker uhyre sjældent, at unge mennesker bliver ramt af en udefra kommende ulykke, der kan give anledning til en erstatning – og det sker stort set aldrig for børn. Oveni ulykkesforskringen, som formodentlig også indeholder en forsikring i forbindelse med dødsfald, har I en livforsikring – det er da at gå med både livrem og seler. Og hvorfor hulen skal unge mennesker være medlem af Danmark? Man skal være meget syg og have store udgifter til selvbetaling for behandling, medicin og materialer, før medlemskab af Danmark kan betale sig – og som gruppe 5 medlem står man bare på venteliste og får slet ingenting dækket. Drop det, drop det, drop det – det er penge direkte ud af vinduet!
    Endelig burde René vælge en fagforening, der er billigere end HK – det kan spare 3-400 kr. om måneden – og Katrine kunne gå over til briller og opsige abonnementet på kontaktlinser.
    Samlet regnestykke:
    Besparelse på kabelTV og bredbånd 300 kr. pr. måned – 3.600 kr. om året
    Besparelse på ulykkesforsikring og livforsikring – 5.400 kr. om året
    Besparelse på Danmark og rejseforsikring – 2.600 kr. om året
    Besparelse på fagforening 300 kr. om måneden – 3.600 kr. om året
    Besparelse på kontaktliner – 3.200 kr. om året
    Og kan der yderligere spares på el og varme, så burde pengene være samlet sammen i løbet af et år.
    Held og lykke med projektet.

    #161722
    AnonymForfatter

    Ok. Hvor mange KWH bruger i om året? Der må være et eller andet som bare bruger meget strøm (en tørretumbler?). Normalt forbrug er ca. 1000 KWH pr. person pr. år. Uden at kende jeres forbrug vil jeg mene I kunne hente noget her.

    Held og lykke med jeres opsparing.

    #161728
    AnonymForfatter

    Rune: Det må jeg undersøge i dag. Vi har hverken egen vaskemaskine eller tørretumbler. Men jeg gemmer alle papirer, så jeg må prøve at gå tilbage og se om det er en fejl.

    Tove: Bør alle ikke have en ulykkesforsikring? Hvad hvis skaden er ude, så er man da rigtig på røven?
    Det er banken der kræver livsforsikringen, som eneste sikkerhed for vores relative store gæld.
    Og hvad danmark angår får jeg medicin da jeg har spiserørsbrok. Så tilskuddet fra danmark er årligt højere end medlemsskabet.

    Jeg afmelder den store tv pakke i dag.

    #161730
    HalliHalloForfatter

    Jeg har aldirg i mit liv lavet et budget, men jeg er meget imponeret over dit flotte regnskab.

    Det undrer mig at du har behov for at spørge om noget overhovedet, når dit budget ser så fint ud som det gør, men du er selvfølgelig også handselsuddannet med handelskoleeksamen m.v.

    #161732
    AnonymForfatter

    Det lyder som ironi / hån?

    Men grunden til at jeg måtte skrive min uddannelse var et svar på et indlæg om at uddannelse var vejen frem, og eneste løsning.
    Men en ting er jo at lave et budget over ens nuværende udgifter, noget andet er jo at vide om der kan gøres noget anderledes ved de udgifter, og høre hvad et “normalt" rådighedsbeløb måtte være. Derfor spørger jeg.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 63 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.