Hvad skal vi dog gøre med vores øko =(

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91497
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen som vil læse det her.

    Jeg har et virkeligt stort problem i min økonomi. Je g føler jeg søgt og ledt over alt på nette efter en løsning men intet virker som noget “fornuftigt" at skulle gøre.

    Her er problemet:

    for nogle år tilbage da min mor døde gik min verden i kulder.. jeg var lige fyldt 18 år og hvade et dankort. ( den med kortet har man vist hørt før? )jeg brugte en masse penge meget meget dumt og entet med en gæld på 180.000 kr, Jeg havde nordea den gang som bare “lod" mig bruge løs.. Senere er jeg er blevet utroligt meget kloger følte jeg. efter lang tids forløb fik jeg så roskildebank som lovede mig guld og grønne skove med mit budget og jeg troede jo på dem da jeg ikke kunne se noget galt med det.

    Meget lang historie senere og mange dumme fejl:

    nu er mit problem så, jeg sidder i en lejlighed med min kæreste som vi tog et lån til at købe sammen, i roskildebank. Nu ville jeg så gerne have lagt min rente om til en mindre renter ( den nuværende er på 7% fast forrentet) men, vi har fået af vide inde fra total kredit at vi ikke må omlægge renten da mit dumme " forbrugslån " fra Nordea står som indlæg i lejligheden. Jeg forslog nordea at hvis de fjernede indlægget, så ville jeg meget meget gerne betale af på deres lån, plus min øko ville blive meget sunder og vi ville kunne få + tal på bundlinjen igen i vores økonomi. Men det vil de ikke gå med til. Grundet jeg ikke har få lagt nogle penge til dem overhovedet da vi betaler meget på lejligheden.. Det skal lige siges at dengang vi fik lejlighedes lånet i roskildebank, sagde at de nok skulle hjælpe os med at få lavet styr på det hele og få det nordea lån med ind i vores budget/ lån i banken.. det skete dog aldrig…

    Nu skriver jeg det her i stor bekrymring over disse bekrymringer, ikke for at få “ris" over nogle meget dumme beslutninger.. jeg håber virkelige inderligt at nogen kan hjælpe mig med en evt løsning.. bare det at få det ud har lettet lidt syntes jeg allerede da der sidder en masse fornuftige mennesker herinde som svar på nogle svære ting i mine øjene..

    mvh

    #161422
    AnonymForfatter

    N.b.

    I må undskylde hvis der er nogle stave fejl, jeg er desværre noget ordblind.

    #161424
    AnonymForfatter

    For at kunne rådgive dig bedst muligt har vi brug for at få nogle flere tal på bordet. Vi ved følgende:

    – At du har en forbrugsgæld til Nordea på 180.000kr som du i øjeblikket ikke betaler af på.

    – At du og din kæreste har en lejlighed sammen med et 7% fastforrentet lån.

    Vi ved dog intet om din og din kærestes indtægt, hvornår lejligheden er købt og til hvilken pris samt hvad den vil kunne sælges for i dag. Samtidig vil det også hjælpe om du kunne oplyse hvilken rentesats din gæld hos Nordea er til.

    Det faktum at I tilsyneladende havde fået lovning på at lånet fra Nordea ville blive lagt ind under købet af lejligheden tyder umiddelbart på, at I har haft en pæn økonomi med rigelig margin eller også har i helt misforstået jeres bankrådgiver. Er jeres økonomi blevet væsentligt forringet efter købet af lejligheden f.eks. i forbindelse med arbejdsløshed? Hvis ikke – og banken mente at lånet kunne lægges ind under købet af lejligheden – så burde der være så stort et rådighedsbeløb, at I sagtens vil kunne afdrage på gælden til Nordea. Det faktum, at I tilsyneladende ikke kan afdrage tyder altså på:

    – At I har købt lige på grænsen af hvad jeres økonomi kunne klare (og dermed kunne lånet jo ikke lægges ind under) og så er lejligheden faldet i værdi

    – At jeres økonomiske situation har ændret sig en hel del

    Hvis du giver nogle flere oplysninger som nævnt i starten så vil det være nemmere at rådgive dig.

    #161428
    testForfatter

    problemet er jo nok at nordea vil han en større risiko for tab på jer hvis de gå med til at der laves om på række af prioriteter i jeres lejlighed og at der nok ikke er nogen der kan godkende jer til et samlet stort lån i boligen som sagerne står idag.

    måske fokusere du for meget på den rente på 7% da det i realtenten betyder mindre for dit rådighedsbeløb ind du tror at få en rente på f.eks.5% i stedet for 7.

    Mit råd vil være, om et kedeligt af slagsen, at du fokusere på at bringe omkostningerne. Jeg har selv inden for det sidste år været igennem en sanering af min økonomi. Man bliver overrasket over hvor meget der kan skæres væk.

    held og lykke med projektet

    #161486
    AnonymForfatter

    Hej Igen..

    Først og fremmest en stor tak til Aalborg og test, jeres svar har jeg fulgt gennem længre tid her inde, hvor andre har skrevet, dejligt det var jer to der svaret ( håber da også andre selvfølgelig )

    Altså vores lejlighed købte vi for 4 år siden for 1,8 mil i roskildebank.
    Den vuderet til 1,4 1,5 idag ca.
    Der er intet friværdie i den da vi betalte på renten alene.

    Grundet vores økonmi ser ud som den gør er nok til dels selvforskyldt.. men også grundet arbejdesløshed.. da vi købte lejligheden var der mere end råd til tingene. Vi hade ca 35-40 udbetalt den gang. Så vi købte da lejligheden og afdragede den gang på nordea. Så blev jeg fyret fra mit job og var på akassen i ca. 6 mdr før jeg fandt noget nyt som jeg arbejder med idag også..

    idag får vi begge udbetalt til sammen 27-28000 til sammen hver mdr.. der går 20000 til budgetten og resten er lommepenge og mad.. Vi lever for ca 3000-4000 om mdr da vi begge arbejder i detial og har forkost ordninger og morgen mad.. Så vi er næsten aldrig hjemme, men spiser så også god mad når vi er det.. ( god mad for os er frikadeller og lassange, samt bøffer og sådan..) ifølge banken så er vores budget egentligt fint nok.. men derfor går vi stadig i minus hver mdr.. og det er det der undre mig meget og som er begyndet at tærre på min kæreste især.. i denne mdr alene hvor vi har termin har vi et minus på 6000.. som jeg nu har fået reddet os ud af heldigvis.. men vi ved vitterligt ikke havd der er galt..

    Angående nordea, så har jeg selv indberette mig i Rki da jeg mente det var det bedste for alle da jeg ikke kunn betale den gæld til dem som jeg skulle.. det har så nu spændt ben for mig da jeg gerne ville samle alt på et sted, og få gennemgået alle papire og finde en løsning, ikke nødvendigvis hurtigst muligt men bedst muligt.. Jeg er begyndt at være meget nervøs for mit forholde med min kæreste gennem 8 år nu eftersom hun er kommet i en " dal" hvor jeg ikke ved om vi er sammen til jul.. vi skændes aldrig, og har det godt sammen. men efter dennne " krise" i vores økonomi er det gået galt for hende…

    #161526
    AnonymForfatter

    Hvis du undrer dig over, I går i minus, så for din egen skyld gå jeres udgifter igennem for de sidste 3 måneder. Delt op i hver måned.
    Og så få et overblik over hvad pengene går til.

    Også for vores skyld, hvis vi skal hjælp 🙂

    #161532
    testForfatter

    Der er jo slet ikke nogen tvivl om at i er i en ulykkelig situation men der er kun en vej frem desvære. Ned med udgifterne og op med indtægterne. Da jeg kun var arbejdsløs i kort tid kunne jeg godt ha levet videre med samme forbrugsmønster, men det er jo den lige vej til ruin.

    Det jeg selv gjorde var at se på alle udgifter fra ugeblade, SFO, telefon regninger over indkøb og til de penge vi havde fået en dårlig vane med bare at stikke ungerne når de plagede længe nok. Det var en lærerig oplevelse ligepludselig at skulle skære 10.000 kroner ud af ens forbrug.

    Så op med humøret og igang med spare kniven.

    #161574
    AnonymForfatter

    Siden du har læst mine indlæg før så ved du også, at jeg har selv har stået i situationen med en dårlig økonomi som det var svært at se en udvej på.

    I har brug for at gøre noget nu da du jo selv gør opmærksom på, at dette påvirker jeres forhold. Ud af det du skriver kan jeg læse, at det måske påvirker din kæreste mere end det påvirker dig. Det er her vigtigt, at du forstår hendes frustrationer. Fra mig selv ved jeg hvordan det er ikke at sove ordentligt på grund af spekulationerne omkring økonomien. Jeg tænkte konstant på, at hvis der ikke blev gjort noget så kunne jeg vinke farvel til drømmen om villa, vovse og volvo – og ikke mindst børn. Og tro mig, det var slemt at vide, at ens manglende økonomiske overblik var skyld i, at man aldrig ville have råd til at få børn og lade dem vokse op i et stille og roligt parcelhus.

    Hvis i går fra hinanden så står i samtidig endnu værre økonomisk set da i jo i øjeblikket ville komme fra lejligheden med gæld. I er nødt til at få lavet en struktur og en plan som i begge kan leve med – og ikke mindst – se en ende på.

    Ud fra de tal du nu nævner så har i mindst 27.000 udbetalt. 20.000 går til faste udgifter. I har så 7.000 til mad og lommepenge – og da du nævner jeres billige madbudget så hænger det absolut fint sammen. At I så alligevel kan have et underskud på 6000kr på en månder vidner om, at I ikke helt ved hvad pengene egentligt går til. Her er I simpelthen nødt til at gemme alle kvitteringer og så lave en regnskab der viser hvordan I har brugt jeres penge.
    Når I ved hvad pengene bliver brugt til så prøv at overveje hvilke ting der egentligt var unødvendig – og hvilke ting der kan gøres billigere som f.eks. en billigere frisør, droppe mærkevare tøj osv.

    Kig også grundigt på de faste udgifter. Er der noget her I kan gøre billigere? Kan I f.eks. finde en billigere internet forbindelse? Eller er telefon regningen høj? Måske kan I spare en del på telefon regningen ved at bruge Skype? Det har vi gjort.

    For at I kan se en ende på jeres økonomiske problemer så er I samtidg nødt til at tænke lidt frem i tiden. Hvilken sitaution vil I gerne stå i om 5 år? Vil I have børn og hus? Hvis planen inkluderere sådanne drømme så skal I af med den bankgæld nu. Eneste mulig der er at afdrage så meget som muligt.

    Du fortæller, at du ikke kan lægge lånet om pga det forbrugslån til Nordea. Hvad med at foreslå banken, at I fik flekslån eller afdragsfrihed hvis alle pengene gik til at betale dette lån ud? Hvis det laves således, at du ikke selv får rådighed over disse penge, men at de går direkte til at afbetale på lånet så er de måske til at snakke med.

    Vi er mange der selv har været mødt til at kaste et kritisk øje på vores egne udgifter – og også erfaret, at det ofte er nemmere for udenforstående at se, hvad der kan gøres. Hvis du ikke selv kan overskue det er du derfor velkommen til at offentligere jeres udgifter således, at vi kan se se, om der er noget at spare.

    #161590
    BecoolForfatter

    Hej “fortrivlet"

    Når man har mistet overblikket over ens økonomi – er det eller kan det være – meget svært, at få overblikket tilbage uden de rette værktøjer og uden den rette rådgivning.

    Jeg kan hjælpe jer igang med nogle simble værktøjer, og den rette rådgivning uden der koster jer noget.

    #161694
    AnonymForfatter

    Jeg kunne godt bruge nogle råd, står med 3 hurtiglån, en kassekredit og et mastercard med en total gæld på 220.000 og har svært ved at få mad på bordet 🙁

    håber på jeg kan få omlagt lånet til ET lån med mindre betaling per mnd og mindre rente et nogen af de hurtiglån har.. men jeg ejer ingen bolig, bor i leje-lejlighed og dermed intet af værdi jeg kan tage lån i. ser lidt sort ud 🙁

    #161708
    AnonymForfatter

    220.000 i gæld er faktisk ikke særlig meget når du tænker over det.
    Selv hvis du betaler ca. 15% i rente (burde kunne gøres billigere) så er det “kun" 33.000 om året før skat i rente og ca 22.000 efter skat. Det er under 2.000 kr/måned. Så hvis du har et almindeligt job så burde det ikke gøre at du ikke har råd til mad. Igen er det bedste råd til dig at opkvalificere dig så du kan tjene en ordentlig løn. Eller tage et ekstrajob, som nemt kan give 2.000 kr ekstra om måneden, hvorved du reelt står som om du var gældfri ift. nu.

    #161714
    AnonymForfatter

    well jeg tjener ok for ca udbetalt 19000 om mnd men har en husleje på 6500, betaler ca 5300 af på de forbrugslån og så er der de andre regninger så jo der er ikk meget tilbage..

    var det et standard svar? tag extra arbejde!, nu var det jo ikke lige DET jeg spurgte til om hvordan jeg skal betale det, for jeg betaler det allerede men vil gerne ned i månedlige udgifter, og samlet ET sted, og det var DET jeg søgte tips til, hvordan man skal fremlægge det for sin bank, eller om der er andre banker end danskebank som er mere villige til at overtage dette.

    jeg syntes jeg arbejder nok, og har normalt ikke problemer med lån, var faktisk gældsfri from et halvt år siden men der skete ting i mit privatliv som gjorde at jeg var nødsaget til at tage de hurtiglån jeg nu kunne, og banken var ikke specielt villige til at låne meget ud dengang.

    #161724
    AnonymForfatter

    Hvis du har etableret en gæld på 220.000 uden sikkerhed på kun et halvt år tiltrods for en almindelig god indtægt så er det altså umuligt at overbevise nogle banker om at du har helt styr på økonomien.
    Du vil have samlet dine lån under et større lån og samtidig afbetale mindre per måned. De to ting modsiger hinanden da enhver bank vil forlange et betydeligt højere afdrag, hvis det skulle lykkedes dig at charmere en bank til at overtage lånene.

    Du har ikke andet at gøre end at gå alle dine faste udgifter igennem og se hvor du kan spare. Kan du droppe kabel TV og nøjes med en langsommere internet forbindelse? Er det mon muligt at finde en billigere bolig? Alt skal endevendes og granskes nøje. Det er surt, men det er den eneste vej ud af det.

    #161726
    AnonymForfatter

    nu er det sådan at jeg rent faktisk havde næsten den samme i lån før, betalte det hele ud for et halvt år siden og startede forfra igen, alle andre udgifter er skrællet fra bortset fra boligen der kunne være billigere.

    blev skilt, fik alt for lidt for min del af andelsboligen og brugte det til at betale gæld ud med, men skulle starte helt forfra med alt og dermed bruge en del penge, men du har nok ret i banken er ligeglad med omstændighederne 🙁

    #161736
    MichaelForfatter

    Den forklaring hænger rigtig dårlig sammen med at du har 3 hurtiglån, en kassekredit og Mastercard-gæld. Sælger man en bolig med tab er det stort set altid banken der har ydet lånet til boligen i første omgang der dækker tabet i form af ét lån uden sikkerhed.

    Men som altid kan spørgeren ikke lide at høre sandheden som er den, at ingen bank idag ønsker at samle umådeholden forbrugsgæld uden sikkerhed i noget som helst. Nej, det er ikke det svarer du ønsker, men det er det svar du vil få – enten her eller i banken.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.