Gode råd søges

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91490
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen,

    Jeg mangler gode råd…

    Jeg er kunde i Jyske Bank. Jeg har en gæld til dem på ca. 290.000. Penge som primært stammer fra et mislykkedes forsøg på at have egen virksomhed, men som i dag står noteret som et forbrugslån.

    Udover gæld i banken skylder jeg ca. 100.000 til andre kreditorer og så vil jeg regne med, at jeg kommer til at skylde SKAT ca. 150.000 for i år.

    Jeg har været i banken for at tale min nød for dem. Jeg afdrager 6.000,- om måneden på min bankgæld og ca. 4.000,- på den resterende gæld (ekskl. SKAT). Jeg bad Jyske Bank om at få betalingshenstand, så jeg kunne få de 100.000 ud af verden, da det påvirker mit rådighedsbeløb i sådan en grad, at når alt er betalt, er der ca. 2.000,- tilbage at leve for (jeg er netop blevet skilt fra min kone og det er ikke nemt at have tre børn, når der kun er 2.000 at gøre godt med).

    Efter betænkningstid har banken meldt tilbage, at de ikke vil yde betalingshenstand. Faktisk annullerede de samtidigt et bevilliget overtræk på 14.000 der løb til den 1/11 – de penge har de så tager her den 1/10 i stedet for… tak for det Jyske Bank.

    Jeg aner ikke mine levende råd. Jeg har været i banken og har lagt alle kortene på bordet i håb om, at vi sammen kunne finde en løsning. Jeg er TRÆT af at have gæld og vil så gerne have det ud af verden. Jyske Bank er ikke til at arbejde med. Føler faktisk de har tager r**** på mig ved blot at annullere et bevilliget overtræk.

    Mit spørgsmål:
    Hvad kan jeg gøre? Jeg har 32.000 udbetalt. Betaler 6.600 i børnebidrag. 10.000 til gæld. Så kommer der husleje, benzin, forsikringer, vand, varme, el osv osv. Hvordan kommer jeg videre?

    Jeg har selv et ønske om, at jeg gerne vil have de 100.000 udenom banken betalt af hurtigst muligt, men hvordan kan jeg det, hvis banken ikke er villige til at spille med?

    #161294
    MichaelForfatter

    En usikret gæld på over ½ mill kvalificerer ikke til et nyt lån på 100K til en lav rente, som er det du efterspørger. Det er ganske enkelt ikke muligt. Overtræk er heller ingen løsning, men er blot som at tisse i bukserne så det kan jeg heller ikke se skulle hjælpe overhovedet.

    Dit grundlæggende problem er at udgifterne er alt for høje i forhold til indtægterne og så er der kun 2 muligheder: Enten forøger du indtægterne ved at tage ekstra job/overarbejde eller så skærer du kraftigt ned i udgifterne. Er bilen tvingende nødvendig eksempelvis? Det er en meget stor post i ethver budget, så her kan du nemt hente et par tusinde om måneden. Drop fastnettelefonen, alle avisabonnementer, den hurtige netforbindelse, den store tv-pakke, unødvendige forsikringer osv. Skær HELT ind til benet på alle poster og vær forberedt på at du skal ændre din levefod betragteligt.

    Du kan ikke låne dig ud af problemet og ingen vil yde et lavtforrentet lån på 100K til en person med et rådighedsbeløb på 2000 kr.

    #161296
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Nej, jeg efterspurgte egentligt ikke et lån på 100.000. Jeg vil gerne have de 100.000 jeg skylder til andre end banken, betalt af hurtigst muligt.

    #161298
    testForfatter

    er desvære nok ikke så mange andre muligheder ind dem michael beskriver. Rimeligt surt, men sådan er det nok

    #161330
    AnonymForfatter

    Først og fremmest skal du have ændret din forskudsregistrering, hvis ikke det allerede er gjort. Du skriver ikke hvornår du lukkede din virksomhed ned, men da det lyder til at du har et lønmodtager job nu så er 150.000 i for lidt indbetalt skat altså temmelig meget på blot et år.

    Men ja, enig med de andre om at der ikke er andet at gøre end at skære helt ind til benet. Bilen og huslejen er som regel de første ting at kigge på. Hvis ikke bilen er tvingende nødvendig i forbindelse med dit job så kan du måske lave en aftale med din eks om at hente og bringe børnene således at du helt kan undvære denne.
    Du skriver ikke hvor i landet du bor og hvad din husleje er på så vi ved naturligvis ikke om der er noget at hente her, men for mange mennesker er det faktisk muligt at komme betragteligt ned i husleje ved at vælge at bo mindre. Hvis du har børnene hver anden weekend er de egentligt ligeglade med hvor meget plads der er. Det handler om at være sammen og nogle madrasser i stuen kan godt gå an.

    Et lille tip kan være at du snakker med børnene om det, laver små sedler med alt det du bruger penge på og beder dem hjælpe til med at finde ud af hvad der kan undværes. Du får et fantastisk indblik i hvordan de tænker og det lærer samtidig dem lidt om økonomi. En fantastisk brugbar leg som jeg gav videre til et familiemedlem i en lignende situation. Børnene var da 5 og 7 år og de overraskede ham ved at finde endnu flere besparelser end han umiddelbart havde tænkt på selv.

    Du går et par hårde år i møde, men hvis du er indstillet på, at få gælden ud af verden så er det også muligt. Held og lykke.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.