Lov om nemkonto og hævekort

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91484
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker.. Indlægget her er på vegne af en af mine venner..

    En af mine venner er arbejdsløs og modtager derfor kontanthjælp af kommunen, men egentlig er dette ikke relevant for topic her.

    Han er pt. uden fast bolig, hvilket ikke tidligere har været et problem, men hans hævekort (mastercard direct) udløb i sidste måned. Han gik derfor i banken (danske bank) og bad om et nyt – dette kunne han ikke få, idet han var ufb. så bedte han om bare at hæve alle pengene på hans konto, dette kunne han heller ikke få lov til, igen mht. til hans status som ufb.

    Jeg gjorde ham opmærksom på loven om nemkonto samt at man har krav på et hævekort, jævnfør tidligere debatter herinde.

    Er der nogen der kan linke til en lovtekst eller lign. han kan smide i hovedet på dem, her mandag når de åbner igen ?

    På forhånd tak

    Kasper

    #161258
    AnonymForfatter

    Det skal samtidig nævnes, at han stadig har adgang til kontoen via netbank – det virker for os, som ren paveskrankeri ?

    #161272
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig har han råderet over sit eget bankindestående – så det lyder helt ude i skoven at han med baggrund i manglende bolig ikke kan hæve kontoens indestående.

    At man har krav på en nemkonto – er ikke det samme som at man har krav på et debetkort/kreditkort til denne konto.

    #161274
    AnonymForfatter

    Ja selvfølgelig har han ret til at hæve sine penge, men det var de ligesom ikke enige med ham i nede i filialen 🙂

    Grunden til jeg skrev mastercard direct, er at det er de eneste slags hævekort de tilbyder – dvs. du kan ikke få et almindeligt hævekort længere, kun de her electron kort..

    Han har nu overført 80% af kontoen til en anden ven via netbank, der så bare hæver pengene for ham.. Men det er jo helt væk, at han ikke må hæve pengene – men gerne må overføre via netbank !

    Men han vil jo gerne fremover, kunne hæve penge, uden at skulle igennem venner, overførsel fra netbank osv. Hvis han ikke havde netbank, kunne han jo heller ikke have betalt sine regninger !

    Men han prøver at snakke med dem igen Mandag.. Men hvorfor gøre sådan noget til et problem, jeg fatter det ikke og tvivler på det var sket i min bank (nordea).

    #161276
    AnonymForfatter

    Fandt dette på KK.dk site, søger du på: kontanthjælp bank står det 5.øverst

    Udbetaling af kontanthjælp
    Kontanthjælp udbetales månedsvis bagud. Kontanthjælp udbetales ved indsættelse på din NemKonto i bank eller sparekasse.
    Du skal sørge for at have en NemKonto, inden du møder op hos Ydelsesservice København. Har du ingen
    NemKonto, skal du henvende dig i din bank eller sparekasse.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.