Hvornår krakker Amagerbanken, Århus Lokalbank og BRF Bank ?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91478
    AnonymForfatter

    Eik Bank krakket kan være dråben der får bægeret til at flyde over for Amagerbanken, Århus Lokalbank og BRF Bank.

    Alle disse banker har lånt ud til den samme kundegruppe (dog er Århus Lokalbank lidt mindre flettet ind end BRF og Amagerbanken)

    Når Finansiel Stabilitet begynder at begære kunderne i Eik Bank konkurs, så ruller snebolden, og Amagerbanken og BRF bank bliver tvunget til at realisere en række tab.

    Amagerbanken er jeg sikker på ikke kan overleve det her.

    BRF Kredit er jeg bekymret for, fordi både Banken og Realkreditinstituttet er langt mere eksponerede mod ejendomme end de øvrige banker. Det kan bestemt ikke udlukkes at både BRF Bank og BRF Realkredit går på røven på grund af det her.

    #161094
    ForbrugerenForfatter

    Hvis man nu læser 😉 hvad du skriver, så burde de tre øvrige kreditinstitutter også gå ned, da de alle er eksponerede mod ejendomme. Det du selvfølgelig mener er, at både BRF bank og kredit har overbelånt en lang række erhvervsejendomme.

    #161096
    testForfatter

    tror ikke brf kan få lov til at gå konkurs. eller rettere jeg håber det. det vil være rigtigt slemt

    #161106
    AnonymForfatter

    brf kredit død tror jeg ikke på, brf kredit er ejet af en fond der har det ene formål at drive realkredit og den er stadigvæk bomstærk med en egen kapital på plus 9 mia.

    http://epn.dk/brancher/finans/realkredit/article2168952.ece

    #161144
    AnonymForfatter

    Eik Bank var jo også ejet af en fond, som skulle have været bund solid. Det var den så bare ikke.

    #161146
    testForfatter

    men brf har vel ikke været en tur over island?

    #161148
    ForbrugerenForfatter

    Nej det har de nok ikke. Men det som er interessant er, hvad består deres formue i. Hvis den består af 9 mia. kr. aktier i BRF, så er den ikke meget bevendt, hvis BRF pludselig er 0 kr. værd og de har brug for 2 mia. kr. Men jeg tror så ikke på, at BRF går ned, da det kræver rigtigt meget før det sker, da de jo har mulighed for at hæve bidraget og garanteret også vil gøre det, når og hvis behovet opstår. Jeg er godt klar over, at der er en øvre smertegrænse for bidragets størrelse i forhold til de andre kreditinstitutter.

    #161152
    ForbrugerenForfatter

    Jeg har prøvet at søge lidt. Kigger man f.eks. her http://www.brf.dk/412568AF004881F2/alldocs/DOCURAN-82YEJD/$File/annual_report_2009.pdf, kan man se, at deres egenkapital er 9,7 mia. Ca. 0,4 mia. er aktiekapital resten er delt op på 7,5 mia., der er reserve i serier og 1,8 mia. der er reserve. Jeg har ingen anelse hvad det dækker over, nogle regnskabskyndige, som kan svare på dette?

    #161158
    AnonymForfatter

    Tallet 9 mia. lyder meget velkendt i mine ører, for dette er ca. hvad BRF’s egenkapital står opført til.

    Mit gæt er, som det også ovenfor blev sagt, at fondens formue alene består i aktier/ejerandele i BRF Kredit – lige som det var tilfældet med EBH Fonden og lige som det var tilfældet med fonden bag Eik Bank.

    Så er der nogen der siger – jammen BRF har ikke været en tur omkring Island ! Rigtigt, men må jeg lige minde om, at det har den færøske bank, Eik Bank altså heller ikke.

    Eik Bank knækkede udelukkende halsen på fusionen med Kaupting Bank, der igen knækkede halsen på… ja gæt engang, vores eget danske marked for udlejnings- og erhvervsejendomme.

    Jeg håber ikke det går så galt at BRF knækker halsen, men jeg frygter faktisk det værste. BRF er væsentligt dårligere konsoliderede end Realkredit Danmark, Nordea Realkredit og Nykredit.

    Samtidig har BRF Kredit en alt for stor del af sit udlån ude at svømme på det skumle ejendomsmarked – og udlånsandelene er meget MEGET større end i Realkredit Danmark og Nykredit.

    BRF’s seneste regnskaber taler for sig selv – man styrtbløder på tabet i ejendomssektoren.

    #161160
    AnonymForfatter

    Til forbrugeren.

    Det er rigtigt at der skal meget til før BRF Kredit krakker, men de er også meget dybt fedtet ind i den dårlige del af ejendomssektoren.

    Den der med at BRF Kredit skulle blive reddet af at man har hævet bidraget en smule køber jeg simpelthen ikke.

    Det gennemsnitlige bidrag ligger vel nu et sted mellem 0,65-0,7%, hvilket langtfra matcher restanceprocenten, som var 2,67% i 2009.

    Jeg håber du får ret i din forudsigelse om at BRF kommer godt igennem krisen.

    #161164
    ForbrugerenForfatter

    Formentlig er det først når de 9,3 mia. de har i reserver, at det begynder at bliver rigtig kritisk for BRF. De 2,67 % i restancer svarer til ca. 5 mia. Så de skal rammes hårdere end de er endnu. Spørgsmålet er nu, om de rent faktisk har nedskrevet på de arrangementer, der er enten nødlidende eller sandsynligvis bliver det. Eller om det er flere grimme overraskelser der ligger og venter. Jeg ved det ikke. Men hvis de først krakker, så bliver det rigtigt grimt for alle boligejere, da mange udenlandske investorer vil blive skræmt fra danske realkreditobligationer, selv hvis de ikke taber penge på obligationerne.

    #161210
    AnonymForfatter

    Ingen investor vil nogen sinde opleve at tabe så meget som en øre på en dansk realkreditobligation, så enkelt kan det siges!

    Staten vil til en hver tid overtage et krakkeleret institut og betale investorerne hvad de skal have, da fundamentet under det danske realkreditsystem ellers vil smuldre totalt.

    Det betyder imidlertid ikke, at BRF ikke kan komme ud i så store nedskrivninger, at staten må ind og overtage via nationalbanken.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.