Hvad sker der hvis Finans stabilitet overtager Eik?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91463
    AnonymForfatter

    Alt tyder på at Finans stabilitet overtager Eik koncernen her på Torsdag. Jeg har ikke den store forventning til at de kan få tegnet ny kapital.
    Men mit problem er, at jeg kun har visa/dankort fra dem. Kan jeg stadigvæk bruge mit kort hvis FS overtager banken på Torsdag? Skal på 3 ugers udlands ferie her i weekenden, så har lidt af et problem hvis adgangen til min konto via Visa bliver begrænset 🙁

    #160848
    MichaelForfatter

    Uanset hvad der sker på torsdag så lukkes dit kort ikke bare uden varsel, så tag det helt roligt.

    #160850
    AnonymForfatter

    Hvordan håndteres diverse lån hvis banken overtages af hhv. Finans Stabilitet eller en anden bank?
    Det er klart at indlån er sikret, men det er uklart for mig hvad der sker med udlån såsom boliglån og andelsprioriteter som jeg ved der findes en del af i gruppen af 100000 danske privatkunder. Risikerer vi pludseligt at stå med væsentligt dyrere lån som er svære at komme ud af? Giver det mening at skifte bank allerede nu, eller kan man rolig vente for at se hvad som sker?

    #160852
    MichaelForfatter

    Der sker sandsynligvis det samme som med Roskilde Bank. Her blev banken inddelt i en grøn og rød del: Den grønne indeholdt den sunde forretning herunder de “gode" kunder. Disse kunne umiddelbart flytte deres lån til anden bank og få deres lån på rimelige vilkår. Den røde derimod sad (og sidder stadig) fast til en væsentlig højere rente på deres lån.

    Men slå nu koldt vand i blodet. Din kreditværdighed ændrer sig ikke på en uge alligevel, så der er ingen grund til at panikke.

    #160876
    AnonymForfatter

    Jeg har netop modtaget mail fra EIK bank om at alt fungere normalt:

    “Du kan fortsat benytte os som din bank:
    Alle værdipapirdepoter hos VP er sikret 100%, og du kan fortsat handle via Netbørs
    Lån til privatkunder i Eik Bank fortsætter på uændret vilkår
    Du kan fortsat benytte Netbanken
    Du kan fortsat benytte dine betalingskort og checks
    Betalingsservice fortsætter uændret og betalingerne gennemføres på sædvanlig vis."

    Denne mail har alle EIK kunder fået, er jeg sikker på – så ingen grund til bekymring lige i øjeblikket.

    #160880
    AnonymForfatter

    Her hvad Eik starter med at skrive:

    Kære kunde

    Som det fremgår af pressen, har Eik Bank haft besøg af Finanstilsynet og er i den forbindelse blevet pålagt at skaffe ca. 1,2 mia. kr. for at opfylde et solvenskrav på 35,4%, inden torsdag kl. 18:00

    og det kan de ikke nå ;-(

    #168376
    AnonymForfatter

    Er jeg den eneste kunde fra EIK bank, som har fået opsagt min konto?, for et brev fra Polities Eftersøgningstjeneste i lørdags, hvor de havde nogle papirer, de geren ville udlevere til mig, efter en lang og søvnløs weekend erfarer jeg, der er tale om Et inkasso firma på vejne af EIK bank.

    Normalt ville jeg tro som kunden man blev informeret om en opsigelse af ens konto, kassekreditten er på et lille beløb (10.000dkr), jeg har ikke modtaget noget som helst, samt ej fra inkassofirmaet. Har faktisk heller ikke fået en årsopgørelse fra dem.
    Har modtaget info på Eboks og post før, og er ikke flyttet.

    Ved ikke om det skyldes statens måde at håndtere ting på, men følger mig nok sur og forudlempet over den måde de har handlet på.

    Er der andre som har fået samme behandling, vil jeg meget gerne høre fra jer?

    #168394
    PD 99Forfatter

    Hvilken begrundelse har du fået i brevet?

    Det er vel sjældent at man opsiger en kredit, med mindre der foreligger misligholdelse fra kundens side. Er det tilfældet her?

    Eller har banken blot opsagt med henvisning til manglende adresse i DERES system? Kan det f.eks. skyldes adressebeskyttelse (hvilket næppe kan være en saglig begrundelse)?

    Hvilken uddybende forklaring på fremgangsmåden gav banken dig, da du henvendte dig?

    #168476
    AnonymForfatter

    Har endelig fået snakket med dem, de er ret uhjælpsomme i deres tone, men i hverfald sendte manden mig, scannet kopier af 4 breve de påstår at have sendt, fra starten af okt til slut. jeg har modtaget et “normalt" i nov med den var gået i overtræk.
    og ikke hørt noget siden, før nu.
    Vil gerne betale den kassekredit ud, (især med den service), men vil bare ikke betale og vedkende mig inkasso, da jeg ikke mener der er gjort noget galt fra min side.
    Ville have troet de normalt skulle sende et anbefaldet brev, har jo ikke været klar over dette da jeg har indbetalt og troet alt var i god orden, må nok indrømme jeg så ikke har kigget på datoen dengang for rykkeren, da den bare lå i min post kasse.

    #168478
    PD 99Forfatter

    Det er da glimrende at det pt. statsejede Eik sørger for at inddrive gæld fra kunder, der misligholder aftaler – ellers risikerer regningen bare at ende hos os andre skatteydere. Beklager meget – ingen medlidenhed herfra 😉

    #168480
    AnonymForfatter

    Hvad er det for en attitude, nå man rent faktisk ikke har gjort noget galt, gjort som man for besked om i et brev, sætter penge over og høre ikke mere info om det.
    Hvorfor bliver man straks stemplet som skyldig, ved godt der er rigtig mange som selv er skyld i det, men nå man så rent faktisk får den info, så er det umuligt at vide man skylder til inkasso.
    Har selv arbejdet i et lånefirma for en del år siden, der var kutymen man sendte et anefaldet brev som 3 eller 4 rykker. Men loven siger desværre ikke det skal gøres sådan.

    I stedet får man et brev af politiet, hvori man bliver kriminaliseret, da man ikke har nogen anelse om hvad det er.
    Det kunne jo rent faktisk også tænkes, det er en nabo som stjæler post, eller postbuddet der sløser.
    Har sjovt nok haft en sag med min anden primære bank for et par år siden, lån og spar,(på samme adresse) hvor det bankede på døren med et anbefalet brev, det viser sig at være opsigelsen af kontoen, tog kontakt til dem, hvor de selv kunne se der ikke var blevet sendt ud til eboks, mail samt var nogle af brevende er kommet retur, dog ikke alle, det tog 20 min at snakke med dem, og det blev rettet. Der modtog jeg også kun det anbefalet brev.

    Derfor bliver jeg også trist over at se den måde banken håndtere tingende på, hvis det havde været en dårlig betaler ville der jo ikke have været sat et beløb over, samt ej have reageret så kraftig. føler mig virkelig forulempet af den måde tingende er gjort på, nå man ikke har gjort noget galt. Plus giver det en masse skattekroner til spild, som jeg synes er forkert.
    Og jo det skulle da betales ud, vil da heller ikke være kunde, et sted man får sådan en behandling.

    Men nægter at betale for noget som jeg ikke er blevet informeret om.

    #168484
    PD 99Forfatter

    Du nævner selv at kontoen var i overtræk. Det er i strid med den aftale, du har indgået – og det er dit ansvar.

    Jeg noterer mig i øvrigt at du efter eget udsagn 2 gange har oplevet at få konti opsagt, hvor du mener at du ikke har fået den fornødne post. Andre må vurdere om det blot er en tilfældighed – meget vanskelige adresseforhold etc.

    #168486
    AnonymForfatter

    Der blev også indbetalt da få dage efter jeg fik brevet om det, dette var ikke en konto jeg normalt brugte, så derfor kom den kun i overtræk da renterne kom på. den skulle betales helt ud i det nye år alligevel, da jeg kun bruger en bank i dag. betaler naturligvis stadig den ud, men er meget i mod, at betale inkasso gebyr og renter og derved blive stemplet, nå det rent faktisk er en sag, hvor infoen ikke er kommet i gemmen til tiden og man ikke høre noget siden. Den anden sag viser jo bare servicen er bedre, da man rent faktisk kunne tale med dem.
    Jo har fået taget en del post igennem tiden, men man kan ikke bare pege finger af den man tro det er, enten er det taget ellers har postbudet smidt det ved siden af i hans. sidste er jo det er gået tabt eller kommet retur. Var hvad jeg fik af vide, da jeg henvendte mig til politiet over min underbo åbnede min post og kom op med det flere gange, så blev jeg sur på ham, og siden har jeg ikke fået noget post fra ham, har bare manglet breve til tider.

    eneste grund til det blev opdaget i tide med lån og spar bank og ikke som denne gang, var de sendte et anbefalet. hvor min alarm klokke ringet, og jeg fik en lang samtale med dem, hvor efter alt bare har funket 100%

    Ved godt der åbenbart er mange som bruger det som undskyldning, men nå man så rent faktisk kommer ud for den lille chance der sker, er der ingen som tror på en.

    vil så også sige, min personlige erfaring med post Danmark ikke er den bedste, har de sidste 4 år. mistet 4 pakker og 1 brev som ikke er kommet retur eller frem.

    #168490
    PD 99Forfatter

    Hvis du i stedet sørger for at overholde din aftale med banken (dvs. undelader at overtrække uanset årsag), så behøver du slet ikke at bekymre dig om posten. Tag ansvar og hold øje med din netbank. Tuderiet over gebyrer giver jeg af samme grund ikke meget for. Jeg beklager meget 🙂

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.