Eik Bank, Amagerbanken og Århus Lokalbank krakker

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91462
    AnonymForfatter

    Hvad sagde jeg…

    I mere end et år har jeg argumenteret for at Amagerbanken og Eik Bank er bundrådne.

    Dette har ført til massiv kritik af uindsigtsfulde mennesker, som Halli Hallo, der stædigt at påstået, at både Amagerbanken og Eik Bank er kerne sunde.

    Ejendomsudlånet i disse banker har ført til massive tab, og nødvendiggør selvfølgelig massive kapitaltilførsler – det siger sig selv.

    Forskellen på Amagerbanken og Eik Bank har begge haft en rig “sugar daddy", i skikkelse af henholdsvis en rig fond og en gal rigmand.

    Begge ressourcer er nu ved at være brugt op.

    1. Ree har ikke ret mange flere penge at skyde i Amagerbanken efter at han har skudt knap 1.000 mio. kr i Amagerbanken og tabt penge på et utal af selskaer som Cimber Sterling. Der kan ikke være meget mere at hente hos Ree, hvis Amagerbanken kommer i yderligere vanskeligheder.

    2. Eik Bank har lænset den fond, der stod bag dem og garanterede for gælden. Der er ikke en krone tilbage, hvilket er et kæmpe problem for Eik Bank. Uden en rig “locked in" hovedinvestor, kan man ikke lave en aktieemission som Amagerbanken. Eik Bank Danmark er færdig som bank i Eik Koncernen!

    a) Den færøske stat kan næppe løfte en redning af hele Eik Bank. Man bliver nødt til at sælge den danske bankforretning fra – og et paniksalg giver ikke en god pris.

    b) Paniksalget af Eik Bank Danmark efterlader Eik Koncernen og dermed det færøske selvstyre med en kæmpegæld, som ligner islands.

    Situationen er ikke god!

    Ud over at Eik Bank og Amagerbanken vil Århus Lokalbanken formentlig også krakke indenfor en kort årrække. Engagementerne er højst tvivlsomme.

    #160854
    testForfatter

    GP tror du der er nogen der vil købe den islanske del af deres danske eventyr? EIK bank danmark er jo mere ind scandiabank.

    #160878
    AnonymForfatter

    Jeg er helt sikker på der er købere til den solide del af Eik Bank Danmark (dvs. det gamle Skandiabanken).

    Problemet er dog nok, at Eik Bank Danmark lige skal en tur omkring Finansiel Stabilitet først. Der er vist ikke mange som er interesserede i at overtage ejendomsdelen.

    #160882
    testForfatter

    og men eik bank kan vel ikke bare nøjes med at lade den del af eik bank dk gå konkurs og så rede deres lokale del med penge fra salget scandiabank?

    #160938
    Michael01Forfatter

    Når vi taler Amagerbanken, så se her :

    http://nyhederne.tv2.dk/article/33939442/

    #160942
    AnonymForfatter

    “Jeg skal sige jer, hvad der er galt i Amagerbanken. Den er ikke transparent. Jeg frygter, der gemmer sig mere end de to førerhunde har lyst til at oplyse," lød konstateringen fra Karsten Ree"
    Den konstatering skulle nok have været øverst i hr. Ree’s tankerække, da han første gang overvejede at redde fallitboet AMB.

    #160950
    Michael01Forfatter

    Så er den ene af de 3 banker blot historie

    #160968
    AnonymForfatter

    Ja og den næste bliver Aarhus Lokalbank og inden Nytår ryger Amagerbanken med i faldet.

    En skam vi ikke kan “spille" på det som man kan på hestevæddeløbsbanen 🙂

    Er der nogen her i forum der kan huske hvorfor daværende 6’juli Banken gik konkurs og Sydbank købte den sunde del ?

    Det var Lise Lyck som privatperson talte Statsminister Anker Jørgensen på plads, fordi mange pensionister havde deres opsparing i 6’juli Banken.

    Jeg kan huske at det var The smiling killer (Handelsbankens direktør) der slagtede banken og spredte rygter på Bankskolen hvor kommende bankassistenter fik deres undervisning, det var i år 1986 marts måned ?

    #160970
    Michael01Forfatter

    http://www.erhvervsbladet.dk/boersnyt/1987-6.-juli-banken

    Som de fleste af perioden kriseramte banker, havde 6. juli Banken satset stærkt på risikable udlån til større entreprenører, der stod for opførelse af bolig- og erhvervsbyggerier. Inden da havde Banken oplevede en betydelig vækst i midten af 1980’erne blandt andet i forbindelse med store udlån til spekulation i netop ejendomme, samt løfter om ganske høje indlånsrenter. Banken trådte imidlertid i betalingsstandsning i marts 1987, da Finanstilsynet stillede krav om yderligere [hensættelse]]r på bankens engagementer. Da 6. juli Banken på daværende tidspunkt krakkede, var der ikke etableret en indskydergarantifond. Gennem et efterspil i offentligheden og hos politikerne endte det derfor med at Nationalbanken stillede ansvarlig kapital til rådighed for Sydbank. Herefter overtog Sydbank 6. juli Bankens aktiviteter, og indskyderne kunne få en del af deres indestående udbetalt.

    #160972
    AnonymForfatter

    Det er sjovt nok helt samme historie som i 1980erne, hvor først kronebanken krakkede i 1984 så vidt jeg husker, efterfulgt af C&G bank, 6. juni banken omkring 1987 og senere endnu Varde Bank i 1993.

    Alle disse bankkollaps var i et eller andet omfang ejendomsrelaterede.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.