Gældfri, hvad skal der nu bruges penge på?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • NicklausForfatter
    Indlæg
  • #91445
    NicklausForfatter

    Min kæreste har lige betalt sit sidste afdrag på studielånet, og jeg selv er færdig om ca. et år. Vi overvejer derfor hvad der vil være smartest at gøre med de penge, som vi hidtil har afsat til afdrag (godt og vel 5000/måned for hver af os).

    Vi bor pt. til leje, er sidst i tyverne begge to og har ingen planer om boligkøb, bilkøb eller børn indenfor de næste 2-3 år. Vi er begge nyuddannede ingeniører med job og udsigt til en støt stigende indkomstkurve fremover.

    Da vi ikke på nuværende tidspunkt har noget nævneværdig kapital overvejer vi derfor om vi bare skal smide pengene på en opsparingskonto som banken har tilbudt (0,65%) eller om vi burde starte en supplerende pensionsopsparing. Er det dumt at binde penge i pensionsopsparing, da vi sikkert får brug for indskud til bolig og lign. om nogle år? Er der andre muligheder vi burde overveje på så kort sigt?

    #160604
    AnonymForfatter

    Prøv at se i venstre kolonne Opsparingskonto, jeg har valgt en ordning der giver 2,25% dvs. fri indskud max 1 mio kr og 2 gange hævning årligt ellers mod dekort

    #160608
    PrasmusForfatter

    Jeg ville ikke nøjes med 0,65% i rente, når der er banker der tilbyder pt. 1.3% eller mere på konti uden binding. Er det ok at binde pengene i 1, 2 eller 3 år fåes der endnu bedre rente.

    Da I formentlig begge betaler topskat, vil en ratepensions ordning i banken måske også være en god ide ?

    #160610
    PrasmusForfatter

    Hej Jet

    Jeg har tit undret mig over Spar2 løsningen hvor der frit kan hæves 2 gange årligt. Er der ingen begrænsning ud over antal gange, jeg mener hvad forhindre så kunden i at hæve det hele og så starte en ny konto, på den måde kan man omgå begrænsningen på 2 gange årligt.

    Ikke at jeg vil opfordre til sådanne omgåelser, men banker plejer normalt at gardere sig i hoved og hale, hvilket jeg bare ikke kan se er sket i dette tilfælde, med mindre man simpelthen ikke får lov til at oprette en ny konto, eller der er begrænsninger de ikke lige skilter med på deres hjemmeside.

    Overvejer også selv en sådan konto.

    #160616
    NicklausForfatter

    @Jet & Prasmus

    Der er som sagt ingen kapital pt. da hun først lige har afsluttet sine afdrag, og selv uden binding vil de fleste højrentekontoer kræve et indskud på mindst 50.000 kr. Det vil dog sikkert være aktuelt om et års tid.

    #160618
    AnonymForfatter

    Hvis jeg var jer, ville jeg prøve at forhøre mig i nogle forskellige banker hvad de har af løsninger til en opsparingskonto.
    såfremt I er glade for jeres nuværende bank så kunne I bruge tilbuddene fra de andre banker til at forhandle renten bedre i jeres nuværende bank.

    Men har I fælles økonomi? for hvis I har det kunne der argumenteres for, at nu når I er færdige med det ene SU lån, kunne begynde at betale en større ydelse på det andet SU lån for at få det hurtigt ud af verden. Jeg kender ikke den præcise rentesats på SU lån men går ud fra at den er højere end renten I kan få på en opsparingskonto.

    Såfremt renten er højere på et SU lån end hvad I kan få på en opsparingskonto kunne løsningen måske være at forhøje ydelsen på SU lånet til 8.000 og så spare de sidste 2.000 som en buffer. Det er altid rart at have lidt sparet op.

    #160620
    PrasmusForfatter

    Hej Nicklaus

    Jeg ved med sikkerhed at BRF tilbyder 1.3% uden binding, og uden krav om mindste indestående og man kan sagtens nøjes med blot denne ene konto, dvs. man skal ikke flytte alle sine bankforretninger til BRF for at have kontoen.

    Sparekassen for Nørre Nebel og Omegn som Jet hentyder til har mig bekendt heller ikke krav om mindste indestående. Jeg har selv sendt dem en mail med yderligere spørgsmål til deres Spar2 konto fordi deres rente på 2,25% jo er tillokkende 🙂

    Hvis jeg var jer, ville jeg fra start af oprette en opsparings konto med den bedste rente der fåes, uden at kravet er at flytte bank, også selvom det “kun" til en start er f.eks. 5.000kr der kan sættes ind. Det giver naturligvis ikke meget i rente grundet det lille beløb, men pengene er sat til side så man ikke bare lige kommer til at bruge dem, og man kan se saldoen vokser måned for måned.
    Eneste ulempe er at ens præmære (gamle) bank måske bliver lidt mopset over man ikke spare op hos dem, det skal man også lige have med i sine overvejelser.

    #160634
    AnonymForfatter

    Her er betingelserne:

    Spar2

    Kontoen er en opsparingsform, der kan bruges af alle
    – der kan til enhver tid indbetales til kontoen
    – der er ingen minimumsgrænse for indskud
    – maksimumsgrænse for indskud er kr. 1.000.000
    – der kan hæves 2 gange pr. løbende år u/beregning af dekort
    – hæves der mere end 2 gange – beregnes en dekort på 2% af det hævede beløb.
    – Der kan kun oprettes én konto pr. kunde

    Altså Der kan kun oprettes én konto pr. kunde !
    Jeg ved ikke om ved at hæve det hele og lukke kontoen og 1 måned efter åbn en ny, tænker på 🙂

    #160636
    AnonymForfatter

    Min gamle hoved-bank blev ihvertfald lidt mopset over at Nr.Nebel Sparekasse kom først til at tilmelde mig til NemID systemet

    /jet

    #160638
    AnonymForfatter

    Har selv en BMH (Bank Med Hjerte) FairTrade opsparing til 2,05% uden nogen som helst form for binding, startindskud, etc.
    Der bliver tilknyttet en netbank aftale hvormed der kan overføres penge frem og tilbage mellem den primære bankforbindelse. Fungerer super.

    /Henrik

    #160658
    PrasmusForfatter

    Hmm, bliver spændende om jeg også oplever det, BRF har nemlig tilmeldt mig før min primære bank 🙂

    Men som jeg sagde til min bankrådgiver den gang jeg flyttede min opsparing til Alm Brand Bank (de er senere flyttet igen); Hvis I ikke kan eller vil give den samme rente, hvorfor skulle jeg så ønske at tabe >2000kr på at lade dem stå hos jer ? Et argument hun ikke rigtig kunne argumentere imod og det endte også med at hun samlet set faktisk anbefalede ordningen.

    I dag tror jeg dog det er mere almindeligt at folk flytter deres opsparing til den bank som giver den bedste rente, så bankrådgivere er mere indforstået med at sådan er verden.

    #160660
    NicklausForfatter

    Det eneste rationelle argument er vel kun, at der evt. kan være tale om fordelsaftaler, hvis man samler flere aktiviteter i sin egen bank… men det kræver selvfølgelig, at man får del i kagen, ellers er det jo ikke meget værd.

    #160666
    thsvForfatter

    Jeg ville fortsætte opsparingen, så I om 2-3 år har en god udbetaling til et rækkehus eller et billigt parcelhus.
    Jeg ville ikke låse pengene på en pensionsopsparing, da I ved boligkøb lettere ville kunne godkendes med en bevist opsparing.
    Og børn, bil, hus og vovse skal I vel have senere i livet?

    #160670
    SoleilForfatter

    Gør som flere andre indlæg foreslår: Spar op og stå stærkt, når I om 2-3 år vil købe hus. Det vigtigste af alt, når man er ny huskøber, er at have penge, så vil I have nemt ved at få lån uden at skulle stå med hatten i hånden, I kan gå fra låneinstitut til låneinstitut for at finde det bedste tilbud, og I kommer til at sidde med en rimelig månedlig udgift, fordi I ikke har belånt huset til op over skorstenen.

    Men jeres penge skal naturligvis placeres bedst muligt. Det bliver under alle omstændigheder halvskidt i disse år. Med en investeringshorisont på 2-3 år er det her i september 2010 alt for usikkert at begynde at købe investeringsandele, hvad enten det drejer sig om aktier eller obligationer. Så vælg bankkontoen, men vælg naturligvis en bank, der giver de bedst opnåelige renter, og det er bestemt ikke de 0,65%, I nævner. Gå igennem mulighederne her på Mybanker, og vælg den bedste. Og det valg, I træffer, skal I kun holde fast i, så længe det fortsat er det bedste. Nogle banker reklamerer med gode renter, men efter ½ år eller mere, sakker de agterud, så er de ikke længere blandt de bedste. Så er det bare med at komme væk, over i en anden bank. Hvis I er tilfredse med jeres nuværende bank, behøver I ikke at flytte lønkonti, betalingsservice etc, I kan bare oprette en opsparingskonto i en ny bank. Det er nemt og hurtigt gjort over nettet.

    Nogle af de kommentarer, I har fået, omtaler, at jeres bank kan blive mopset eller sur etc. Sådanne kommentarer finder jeg nærmest komiske, og dem skal I i alt fald ikke tage mindste hensyn til. De er forkerte og naive. Banker er business foretagender, de har ikke “følelser" over for deres kunder, så trofaste kunder skal ikke vente at blive belønnede, ligesom troløse kunder, der opretter konti i banker, der giver bedre forrentning, ikke vil møde surhed, de vil (i virkeligheden) snarest møde respekt – a la “ham skal vi passe lidt på, for han flytter, hvis han ikke er tilfreds". Hvis I virkelig skulle møde surhed eller mopsethed, er det udtryk for en totalt uprofessionel holdning.

    #160688
    testForfatter

    køb øl drik dem ha det sjovt og spar flaskerne op. 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.