En lille obligationssserie

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91436
    AnonymForfatter

    Jeg forstår ikke problemet med små obligationsserier. Jeg har et 5% fastforrentet realkreditobligationslån med afdragsfrihed.

    Jeg kan vel altid indfri mit nuværende lån til max. kurs 100 ?. Er det fordi udbud og efterspørgsel er sat ud af spil og at investor selv kan bestemme kursen ?. Det ville i nogen tilfælde betyde at kursen er højere end markedsværdien eller at kursfølsomheden er mindre end den burde være ?.

    Er der nogen der gider at forklare. På forhånd tak.

    #160514
    KrisserForfatter

    Du kan altid indfri til kurs 100. Der hvor små obligationsserier kan være problematiske, er hvor kursen i teorien er under 100. Hvis nu du har et 5 pct-obligationslån, og nyt obligationslån udstedes i 7 pct-obligationer, vil kursen på dit lån normalt ligge på mellem 85 og 90. Det betyder normalt, at du kan købe obligationerne i markedet til den kurs, og indfri lånet med obligationer, i stedet for at opsige det til kurs 100. Hvis der kun er én person som ejer alle obligationerne i den pågældende serie, vil denne også kunne diktere prisen, og vedkommende vil ikke have noget incitament for at sælge dig obligationerne til kurs 90, hvis han kan få dem udtrukket til kurs 100.

    #160532
    AnonymForfatter

    OK – tak for svar. Er der nogen steder, hvor man kan se om obligationsserien er lille eller ej. Og om den teoretiske kursfølsomhed ?.

    #160560
    ForbrugerenForfatter

    Gå ind på Nasdaq’s hjemmeside http://www.nasdaqomxnordic.com/, find obligationen gå ind på stamdata fanen og du kan se den cirkulerende mængde. Mht. følsomheden ved jeg ikke lige hvordan man finder den.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.