Boliglån med 8,6 % årlig rente

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91420
    AnonymForfatter

    Hej

    Konen og jeg har lånt 332.000 kr til et kolonihavehus på lejet grund. Banken har taget pant i huset og samtidig har vi oprettet en forsikring da sikrer banken at lånet kan tilbagebetales hvis en af os dør før lånet er betalt tilbage.

    Her er data:

    Danske bank har finansieret lånet som boliglån med 8,6% i rente over godt 10 år med månedlig ydelse på 4.205 kr.

    Derudover har vi et forbrugslån på 27.000 kr med rentesatsen 7,7% p.a med månedlig ydelse på 1.000 kr.

    Samlet set over låneperioden vil vi komme til at betale ca 147.000 kr i renter. Er det bare mig eller er det ikke mange renter at betale for så lille et lån?

    Vi har begge en sund økonomi, og har betalt vores rater nu i snart et år uden slinger i valsen.

    Er der andre som har erfaring med lån i kolonihaver, og hvilken rente der kan forventes til denne type lån?

    Hilsen
    Michael

    #160268
    HalliHalloForfatter

    Det kan du vist ikke få billigere andre steder? Du bør være meget tilfreds med de vilkår.

    #160272
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke så meget forstand på boliglån, men er det virkeligt billigt at betale så meget i renter over så kort en perriode?

    #160302
    thsvForfatter

    Sikkerheden i jeres kolonihave er ikke så voldsom stor, derfor renten på 8,6%.
    Renten bør dog kunne forhandles ned til 7,45% for de første 50.000 for hver af jer, svarende til DBs sats på 24/7-kassekredit.

    I kan muligvis få det lidt billigere i Arbejdernes Landsbank via 200.000 kr i lån i kolonihaven, og de 130.000 kr som kassekredit/forbrugslån.

    Glæd dog over kolonihaven, og husk at skattefar betaler en tredjedel af renteudgifterne.

    Afdrag evt5. ekstraordinært på lånet, hvis I har ekstra likviditet.

    #160374
    AnonymForfatter

    Tja i mine øjne virker det dyrt.
    Hvis banken har pant i kolonihavehuset, virker det absurd at de skal have så meget i rente. Har aldrig hørt om en bank som kræver en højere rente, på et lån hvor de har pant i hele boligens værdi, i forhold til et forbrugslån, hvor de ingen sikkerhed har!
    Du burde nok have fået tilbudt et bolig prioritetslån, som kan fåes til en billigere rente. Det kræver dog at du har 20% af boligens værdi i “kontanter". Men med en forbrugslånsrente der i forvejen er ret lav, var det jo muligt at låne 20% og skrive det som et forbrugslån! Så var det muligt at få en lavere rente på dit prioritetslån!
    Ligegyldig hvad, havde det været en større fordel at forøge dit forbrugslån, og tilbyde banken pant i dit kolonihavehus som sikkerhed. Så havde du også sparet oprettelsesgebyrene på dit nye boliglån!

    #160376
    testForfatter

    det er en lejet grund og et hus i ? træ?

    ja der er pant i huset men ikke i grunden

    #160380
    AnonymForfatter

    Nu kender jeg ikke detaljerne omkring lånet. Hvis man optager et boliglån, har man også en form for vurdering af huset som banken har pant i! Og du kan altid optage et prioritetslån på op til 80% af boligens værdi. Og så længe at forbrugslåns renten er lavere kan han jo bare låne restbeløbet, ved at forøge lånet på de kr 27.000!

    #160382
    AnonymForfatter

    Banken har pant i huset, og samtidigt betaler vi til en forsikring der dækker min eller konens del af lånet hvis en af os dør.

    Så jeg ville mene banken er rigtigt godt sikret.

    Men jeg kan ikke få lånet billigere end til forbrugslånrente som er ca 7,6% – er det korrekt forstået – altså Jeres erfaring?

    De sagde noget om at jeg ikke kunne få lån i Realkreditforbund pga lånet var mindre end 500.000 kr.

    #160396
    testForfatter

    ikk for noget men hvilken værdi har huset uden grund? Humlen er at et hus på en lejet grund ikke har sammen pant værdi om nogen som et et pant i et hus og i en grund. Derfor er et lån til en kolonihave på en lejet grund at sidestille med et forbrugslån.

    nå det er sagt er der jo ikke noget i vejen for at undersøge markedet og se om man kan få et bedre tilbud men der er er nok ikke basis for flex lån.

    #160398
    AnonymForfatter

    huset er af træ. Nu er det jo også kun huset vi har lånt til og ikke grunden.

    Vi købte det for 285.000

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.