LÅN SOME FØRSTGANGSKØBER

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91408
    AnonymForfatter

    Jeg har lige købt et hus som førstegangskøber.
    Jeg er ikke sikker hvilken lån jeg skal tage.
    Hvad er bedst?
    Tak, Mikkel

    #160056
    AnonymForfatter

    Tillykke med dit nye hus (du behøver ikke at RÅBE at du har købt hus)

    #160058
    testForfatter

    bedste? lavest ydelse eller størst sikkerhed?

    største sikkerhed ob lån med eller uden afdrag

    lavest ydelse F1

    hold dig fra f3 f5 da det bare giver en højre ydelse og et konverterings tidspunkt du ikke selv bestemmer

    RD har med deres 12 termins lån en rabat på bidragssatsen som gør dem interessant.

    prøv at lave nogle beregninger på lån f.eks. på RD hjemme side

    #160060
    thsvForfatter

    Ikke enig, idet F3 og F5 giver en lav kendt rente i 3 eller 5 år, og mulighed for afdrag af bankgælden i mellemtiden.
    Men dumt at binde renten i længere tid, når renten let kan falde yderligere, men det tror jeg ikke at Flexrenten kan.

    Det er jo ingen katastrofen at have bundet sig til en rente på 2,2% i 5 år, når blot man ikke skal omlægge lånet undervejs.

    Til mcjensen:

    Jeg ville nok vælge F1T eller 3% 20 år, hvis I har råd til det.
    Jeg tror at den lange rente kan falde en smule til 3,5% 30 år i kurs 99, hvorefter det går opad igen. Om 3-4 år er F1-renten nok 3,5% og den lange rente omkring 5%.

    #160070
    testForfatter

    Grunde til at jeg mener at F5 giver en falsk sikkerhed er at mange der tager det mener det er mere sikkert ind F1. Det er det så bare efter min mening ikke da man jo først kan gå i fast forrentet om 5 år. Hvis man tager en F1 kan man konvertere til den årlige omlægning.

    Så den falske sikkerhed skal ses relativt i forhold til F1.

    hvad angår valget mellem 30 og 20 årige lån er det interessant at se på hvor relativt lidt i nutidkroner de 10 sidste års afdrag koster. Spørgsmålet der er så har man brug for pengene nu eller senere? Hvad med arbejdsløsheds-risiko børn eller vedligeholdelse af huset?

    #160076
    thsvForfatter

    Man kan da osse konvertere midt imellem refiansieringerne ved at købe obligationer bag lånet. F5 er fornuftigt med det lave renteniveau vi har nu, 2%-obligationen bag det 5-årige lån er jo meget tæt på kurs 100, og ikke kan spå om F1-renten om f.eks. 3 år.

    F5-lånet er farligt, hvis man har låst til en høj rente i de 5 år, og så ønsker at omlæægge til fastforrentet, når den lange rente er faldet.

    F5-lånet kan faktisk osse føre til en mindre kursgevinst, når den lange rente har bundet ud, og den korte stiger først, og siden trækker den lange med op.

    Et scenario med F3-lån i 3,2% om 2 år og 4% 2044 i kurs 98-99 er da ikke helt utænkeligt.
    Kontroller renteudviklingen i 2005-06 og se hvordan den lange rente kun langsomt reagerede på stigningen i F1-renten.
    I dette tilfælde vil F5-lånet kunne omlægges med en kursgevinst på ca. 3%.

    #160120
    ForbrugerenForfatter

    Man skal bare huske på, at kursgevinsten er skattepligtig, fordi det er et kontantlån.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.