Lån i Sverige – bor nu i Danmark

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91386
    AnonymForfatter

    Hej!!
    Jeg har boet i Sverige i 4 år og er netop flyttet retur til DK. Jeg er kommet fra sverige med en gæld på ca. 250.000 DKK – en smule til IKANO i Sverige og resten til SEB i sverige. Gælden er primært opstået grundet boligmarkedets faldne priser.
    Mit spørgsmål er, hvordan og hvorledes jeg skal forholde mig til min gæld i Sverige. Jeg har nu hørt flere gange at min gæld med tiden vil blive forældet hvis ikke jeg betaler til den og dermed “slette" hvilket jeg synes lyder mærkeligt og moralsk er det ikke det jeg ønsker. Men jeg er nysgerrig for at vide hvad de egentlig har af muligheder for at indrive et blanco lån mm.?
    Det skal siges, at jeg har taget kontakt til låneudbyderne og håber på en afbetalingsplan men ved jo ikke om dette kan lade sig gøre og altid rart at vide ens “rettigheder".
    Håber dette indlæg bliver læst og opfattet på den rigtige måde!!

    #159792
    testForfatter

    efter dansk ret kan gæld blive forældet hvis ikke kreditor tager de nødvendige og aktive skridt til at inddrive gælden dvs. at der laves en sag i fodgeretren. Det der jo så er spørgmålet her er om din gæld forældes efter dansk eller svensk ret. Det er nok efter svensk men det må vi jo så høre om der er nogen der har bud på.

    tror de fleste professionelle långiver har mere check på deres systemer ind som så eller sagt med andre ord de skal nok sikrere at gælde ikke forældes. Altså der kan efter dansk ret ganske let tages skridt til at undgå forældelsen og mon ikke det er det samme efter svensk. eller sagt med enu andre ord at du ikke betaler eller smider brevene gør ikke at gælden efter en fast årrække forældes.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.