Kassekredit med tårnhøje renter.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • ththForfatter
    Indlæg
  • #91379
    ththForfatter

    Jeg vil gerne høre jeres mening om min kassekredit, og hvilke muligheder jeg har for at forhandle mig frem til en rimelig rente.
    Jeg startede for 3 1/2 år siden min egen forretning og fik en kassekredit på 150.000 kr. Naiv som jeg VAR tænkte jeg ikke på renten, da jeg troede den var meget normal. Nu har jeg så for et stykke til siden opdaget at jeg åbentbart er helt til grin, da jeg betaler 11,4% i rente.
    Jeg gik ned til min bankrådgiver i Danske Bank for at forhandle mig frem til en lavere rente, men det fik jeg ikke noget ud af. Grundet andre problemer med Danske Bank, er jeg nu ved at finde en ny, da jeg selvfølgelig ikke vil være til grin.
    Jeg har en sund forretning, som stiger i overskud for hvert år, men det er lidt svært at komme af med kassekreditten, da renten æder en stor del af overskuddet.
    På forhånd mange tak.

    #159594
    AnonymForfatter

    Hvis renten på 150.000 ødelægger overskuddet, så er jeg ikke sikker på at jeg vil kalde det en god forretning. lad os sige du får renten 4 % ned, så er det 6000 om året. Så går der mange år inden den kassekredit er væk aligevel.

    Renten er i den høje ende, men tror det er fordi banken ikke er helt enig i at den forretning er så solid som du mener.

    men der sker jo ikke noget ved at prøve andre steder

    #159596
    AnonymForfatter

    Jeg er enig.

    Hvis en årlig rentebetaling på ca. 20.000 kr ødelægger din forretnings overskud, er der tale om en direkte usund forretning.

    #159604
    ththForfatter

    Tak for ovenstående indlæg. Egentlig spurgte jeg ikke om jeres vudering af min forretning, men om hvordan jeg kunne forhandle mig til en lavere rente. For mig er 20.000 kr meget, som jeg kunne bruge til at afdrage på min kassekredit i stedet. Som jeg dog kan forstå på jeres besvarelser, er 11,4% en rimelig høj rente, og jeg ønsker som alle andre at blive behandlet fair.

    #159606
    MichaelForfatter

    Renteniveau og sikkerhed hænger som bekendt sammen. Jo højere risiko desto højere rente. Når du skriver, at en årlig rente på 17100 kr. æder en stor del af overskuddet er det et vink med en vognstand om en presset økonomi og i den henseende er de to indlæg omkring din forretning yderst relevante.

    Hvis du er utilfreds med renten skal du jo prøve at gå i andre banker og høre hvad de kan tilbyde for dermed at se hvad du har at forhandle med.

    #159636
    HalliHalloForfatter

    Thth, du betaler en alt, alt for høj rente. For en virksomhed burde renten ikke være på over 5%. Så efter min opfattelse betaler du mere end dobbelt så meget, som du burde.

    Danske Bank er en meget dyr bank, den er kun nogenlunde konkurrencedygtig med en såkaldt 24/7-konto, men den er desværre kun for de velhavende.

    #159646
    ForbrugerenForfatter

    Der er meget stor forskel på om du er Novo eller en lille håndværksmester. Det er ikke usædvanligt, at de helt små virksomheder betaler i størrelsesordenen 15 % i rente på en kassekredit.

    #159650
    ForbrugerenForfatter

    Og sådan så det ud for fem år siden, inden alle tabene begyndte at komme og bankerne hævede udlånsrenterne http://www.business.dk/diverse/haandvaerksraadet-banker-flaar-smaa-erhvervsdrivende

    #159654
    ththForfatter

    Tusinde tak for jeres svar. Som jeg kan se på jeres besvarelser er i ikke helt enige om min rente er høj eller lav.
    Jeg har et meget lille firma hvor jeg er den eneste ansatte. Jeg har skulle lære meget omkring ALT hvad der har med økonomi at gøre, og det har taget mig tid, og i flere tilfælde både bank og revisor mæssigt fået dårlig rådgivning, eller mangel på samme.
    For at vurdere om jeg har en god forretning eller ej, vil jeg nu lade min nye revisor og forhåbentligt min nye bank om. Da jeg startede fik jeg at vide at det tager 3-5 år at bygge en kundekreds op, og det har de haft fuldstændig ret i. Der er stor forskel på hvilken forretning man har og hvor lang tid det tager at bygge den op. Jeg er selvfølgelig meget interesseret i at komme af med min kassekredit, og mon ikke alle der har et firma ønsker det. Igen mange tak for hjælpen.

    #159664
    thsvForfatter

    11,4% af 150.000 kr er altså ikke ret meget penge i en virksomhed.

    Selv hvis du får sænket renten med 3% er det jo maksimalt 4.500 kr om året, og så er det næppe renteudgifterne, der knækker din virksomhed, men derimod den manglende indtjening.

    #159666
    ForbrugerenForfatter

    Hvis dette har været Amagerbankens politik, så forstår jeg godt, at den er ved at gå nedenom hjem. Og inden du siger noget, så er jeg aktionær i banken og har valgt (måske dumt) at gå med for anden gang i kapitaludvidelsen. Men nu har jeg heldigvis kun forholdsvis få aktier, så det er ikke noget som driver mig fra hus og hjem, det betyder allerhøjst, at jeg ikke har råd til at købe en fladskærm.

    #159670
    thsvForfatter

    Nu kan renten af 150.000 kr ved 11,4% altså maksimalt udgøre 17.100 kr, og det ved 100% træk hele tiden.

    Så næppe de 10-15.000 kr i renteudgifter, der er afgørende, som Generalen ganske rigtigt påpeger.
    TS går i for små sko, hvis man ikke kan indse dette.

    #159770
    AnonymForfatter

    Syntes nu det lyder som en meget normal rente på en kassekredit. hvis du gerne vil have renten den kan du jo lave den om til et lån.

    #198800
    AnonymForfatter

    Hej,

    Til at starte med. Dit resultat har intet at gøre med de risici der er i virksomheden, eksempelvis vil et underskud på 1.000.000 være ligegyldigt hvis din egenkapital er på 1.000.000.000. Dem der siger at din virksomhed er usund fordi dit overskud er lille ved altså intet om at drive forretning.

    Jeg er af den overbevisning, at en virksomhed aldrig må betale mere end 10% i rente for en kassekredit, men det kan være svært at få banken overtalt til dette. En nem måde at få din rente sænket på, at ved at have et større engagement med banken. Hvis du hæver din kassekredit til 500.000, vil du kunne få en lavere rente. Du kan jo så bare lade være med at udnytte alle 500.000.

    En kassekredit på 5% kommer du ALDRIG til at få. Det er urealistisk og kan ikke lade sig gøre. Jeg sidder til dagligt med flere af de største selskaber i Danmark, og jeg kan afsløre at de betaler alle over 5%.

    Vh. Mark
    Statsautoriseret Revisor, Partner – Deliotte.

    #198808
    MichaelForfatter

    En statsautoriseret revisor burde være kvalificeret til at se, at denne tråd er næsten 3 år gammel.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.