Skattefordele ved at blive gift

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91375
    AnonymForfatter

    Er der skattefordele ved at blive gift, når den ene tjener 611.000 og den anden 351.000? Vi har hus og realkredit lån sammen.

    #159520
    testForfatter

    nej det er der ikke mere med mellmeskattens afsakffelse. Der er mange andre gode grunde som arv, børn og kærlighed

    #159522
    AnonymForfatter

    Men der er til gengæld økonomiske ulemper ved at gifte sig.

    Hvis den ene part tjener mere end topskattegrænsen, dvs over 389.900kr, og den anden ikke tjener så meget, kommer den første til at betale topskat af DEN ANDEN PARTS kapitalindkomst, altså renter osv.

    Man tror det næppe, men det er sandt.

    #159524
    testForfatter

    kun hvis det er en fælles konto.

    #159526
    AnonymForfatter

    Positiv kapitalindkomst beskattes altid hos den af ægtefællerne, der har den højeste skatteprocent.

    #159528
    AnonymForfatter

    “test" du tager fejl. Skatten udløses uanset om der er fælles konto, eller ej.
    Som “tove" bemærker, er det den højeste trækprocent der får skatteregningen.

    ….tillykke med dagen….

    Hvis manden tjener 611.000kr og ikke har renteindtægter, men konen tjener 350.000kr og har renteindtægter af feks en arv, stående på hendes egen konto i banken, så kommer manden til at betale topskat af konens renter.

    Konen skal stadig betale skat af sine renter, men manden får altså lige en ekstraregning fra staten, fordi han var så uforsigtig at gifte sig.

    #159530
    AnonymForfatter

    Kræver jo så også lige positiv kapitalindkomst 🙂

    #159532
    AnonymForfatter

    Ja, og de første 40.000 kr. er ikke topskattepligtige, ligesom topskatten på renteindtægter falder til kun 42% fra vist 2014.

    Så lad være med at brokke dig TPX!

    #159534
    AnonymForfatter

    “Ja, og de første 40.000 kr. er ikke topskattepligtige, ligesom topskatten på renteindtægter falder til kun 42% fra vist 2014."

    Jamen Voodoo, så er det jo ren lykkeland.
    Tænk sig; KUN 42% i skat, og allerede fra 2014 (hvis det ikke bliver lavet om inden)

    Men din fremstilling ændrer ikke på, at den høje indtægt skal betale topskat af den lave indtægts rente indtægter.
    Og det kan sagtens forekomme, at den høje indtægt også selv har renteindtægter, og derfor allerede ligger over de 40.000kr

    Iøvrigt står det i danmarks grundlov, at jeg gerne må brokke mig, så det vil jeg blive ved med.

    #159542
    testForfatter

    ok den ekstra top skat på positiv kapital indkomst har jeg så bare aldrig været i nærheden af og det er nok kun meget få der gør

    #159544
    AnonymForfatter

    Det er selvfølgelig individuelt hvor meget man har stående på sin opsparing.

    Men med 750.000kr i banken, og en rente på 5,3% pa, kommer man op på de 40.000kr i rente.
    Og lige for tiden er der mange der flytter deres penge ud på flere banker for at være dækket af den nye indskydergaranti på 750k.

    Jeg ved godt at renteniveauet ikke er til 5,3% for tiden, men prøv at skrue tiden blot 2 år tilbage, så var det et helt normalt renteniveau.
    Men at opnå 40.000kr i rente er bestemt ikke en umulig opgave for mange mennesker.

    Og i særdeleshed i forbindelse med at gifte sig er det værd at tage hensyn til, da mange ægteskaber varer længere end 3-4 år, hvor renteniveauet sagtens kan ændre sig både op og ned.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.