Kassekredit Jyske Bank og løbetid

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91372
    AnonymForfatter

    Jeg har en beskeden kassekredit i Jyske Bank på 10.000 kr. som jeg fik oprettet for 2 år siden. Nu har banken henvendt sig og spurgt om kassekreditten skal fortsætte i 2 år mere. Det vil koste 600 kr. i “stiftelsesomkostninger" at fortsætte kassekreditten. Jeg var ikke opmærksom på at løbetiden kun var 2 år da jeg fik kreditten.

    Er det ikke lidt usædvanligt at en kassekredit kun har en løbetid på 2 år? Og de 600 kr. i omkostninger vil jo gøre ÅOP ret høj når de fordeler sig over kun 2 år?

    #159464
    AnonymForfatter

    Har du spurgt om du kan få lavet den for længere tid denne gang. de 600 kr går til papir arbejdet som er det samme om det er 2 år eller 5 år.

    men jo, åop bliver højere når gebyret skal fordeles over 2 år og det vil også kunne ses på dokumentet

    #159476
    AnonymForfatter

    Det normale er da vist, at man aftaler løbetiden med kunden før man underskriver lånedokumentet.

    Tror du ikke at aftalen er lavet på f.eks 23,5 måneder eller 23 3/4 måneder, således at du har kunnet trække stiftelsesomkostningerne fra på selvangivelsen. Sådan et lån har jeg fået engang, men man bare selv huske at skrive st.omk. på selvangivelsen, da det ikke bliver indberettet automatisk.

    #159482
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig sådan set mest over at der over at der er en løbetid på kassekreditten. Det er der selvfølgelig, men det har jeg bare ikke tænkt over før. Men at den kun er på 2 år synes jeg virker meget meget kort for en kassekredit? Min kæreste har også haft en kassekredit i årevis og det virker da ikke til at den på samme måde skal “forlænges"…

    #159484
    testForfatter

    det er da måske også et gebyr du måske kan forhandle væk, men prøv at checke papire fra den gang.

    #159486
    AnonymForfatter

    Hvis du er erhvervsdrivende er det meget normalt. Stiften udgør typisk 1%.

    Hvis du ikke er, er det godt nok usædvanligt og jeg ville flytte bank.

    #159498
    AnonymForfatter

    Jeg er bare helt almindelig privat 🙂 Hvad er en typisk løbetid for en kassekredit?

    #159510
    AnonymForfatter

    Jeg mener at det normale er omkring 5 år.

    Har du telefon? For så kan du da evt. ringe og spørge din bank lidt nærmere om hvorfor du kun har fået en kredit på 2 år, hvis det ikke er hvad du ønskede (men vel har skrevet under på).

    #159516
    PrasmusForfatter

    Jeg mener bestemt at min kassekredit (grundkonto med kredit) i Nordea løber uendeligt (forstået på den måde at den løber til jeg eller banken opsiger den, f.eks. pga. ændrede betingelser).

    Den blev oprettet for over 4 år siden i forbindelse med et bilkøb, hvor det var den billigste lånemulighed, når der kun skulle lånes i kort tid.
    Jeg har intet hørt siden og kreditten er der stadig, jeg bruger den bare ikke.
    Nu er det over 4 år siden jeg læste betingelserne, men som jeg husker det, så var der ikke nogen konkret udløbs tid, men betingelserne kunne ændres med et vist varsel.

    #159518
    PrasmusForfatter

    Glemte at skrive, at jeg betalte intet for oprettelsen af kreditten.

    Der kan naturligvis være mange ting som gør forskellen, f.eks. at jeg betaler højre rente for udnyttelse af kreditten (8,243% effektivt/år) eller at banken er mere villig fordi jeg bla. har et værdipapirs depot via dem som har en værdi der er mange gange større end den udstedte kredit.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.