Hvad dækker rådighedsbeløbet over?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91366
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne udregne vores, men da vi har valgt at lægge penge til side til faste udgifter samt de mindre faste, så så meget som muligt er budgeteret, har jeg svært ved at forholde mig til det “normale" rådighedsbegreb.

    Hvilke poster er dækket og hvilke er ikke?

    #159380
    AnonymForfatter

    Rådighedsbeløbet er det du har tilbage til dig selv efter de faste udgifter er betalt.’

    Faste udgifter er:
    Boligudgifter (lån, ejendomsskatter, vand, el, varme)
    Medieforbrug (telefoni, kabeltv, licens, bredbånd etc)
    Faste udgifter til børn (vuggestue, daginstitution)
    Transport (vægtafgift på bil, bilforsikring, brændstofforbrug til arbejde etc)
    Fagligt kontingent, aviser, andre kontingenter
    Forsikringer (af enhver art)
    Ydelse på øvrige lån
    Hensættelse til vedligeholdelse af din bolig (tages med som en fast udgift af nogen banker)
    Diverse (en post nogen banker også tager med ind)

    Når dette er trukket fra den udbetalte løn, har du dit rådighedsbeløb.

    #159382
    AnonymForfatter

    Til de poster, hvor der er et flyvks beløb (vedligeholdelse, diverse osv), er der faste beløb man kan gå efter?

    #159390
    AnonymForfatter

    Nej der er ikke faste beløb at gå efter.

    Køber du en ejerlejlighed, er de forventede vedligeholdelsesomkostninger små. Bankerne indregner i mange tilfælde ikke vedligeholdelsesudgifter på ejerlejligheder.

    Køber du et ældre parcelhus fra 1950’erne vil bankerne efter en konkret vurdering indregne et vedligeholdelsesbeløb af en eller anden størrelse.

    Hvis du er afhængig af at pendle til arbejde lige som jeg, vil din bank formentlig indregne både benzin, vedligeholdelse af bilen og afskrivninger/genanskaffelse på bilen. Da vi blev kreditvurderet i forbindelse med ejendomskøb for et lille år siden, indregnede banken 4.800 kr pr måned til transport.

    #159394
    testForfatter

    havde den lidt morsomme oplevelse at mit budget også indeholder udgifter til fritidsaktiviteter. Blev afvist ved rd på ca. 400 kroner, da jeg ville væk fra EIK bank, som kunne findes bare ved at fjerne den post. men det er jo mest synd for RD. 🙂

    #159408
    AnonymForfatter

    Den betragtning er jeg så enig i.

    Fritidsaktiviteter må sgu da være fritidsaktiviteter, uanset om man har Fitness World, eller hvad man nu går til, tilmeldt betalingsservice.

    Ligeledes mener jeg rent principielt at fornøjelsen ved at holde en avis bør være en ren fritidsaktivitet som afholdes ud af rådighedsbeløbet.

    Begge dele kan så let som ingen ting lukkes ned!

    #159416
    peter holm larsenForfatter

    I rådighedebeløbet indgå alle ikke faste omkostninger til opretholdelse af den nuværende levestandard. Fasteomkostninger er ikke lig hvad der kan opkræves via PBS.

    Avis, firtidsaktiviter indgår derfor selvsagt i rådighedsbeløbet lige som f.x. bogklub og musikklubber ligeledes indgår.

    Men man kan sige der jo ikke er noget forkert ved at tage for meget med i faste omkostninger – så er man bare mere forsigtigt.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.