Kapitalpension i aktier

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91352
    AnonymForfatter

    Hej, er der nogen der ved hvad man skal gøre hvis man ønsker selv at investere sin kapitalpension i aktier?

    #159182
    AnonymForfatter

    Der er 2 måder, man selv kan investere sin pension, uanset om man vil investere i aktier, obligationer, investeringsforeningsandele eller noget helt andet:
    – Man flytter pensionen til en bank og beder om at få oprettet et depot, fordi man selv vil investere. Derefter er man selv ansvarlig for køb og salg af værdipapirer. Medmindre man vælger en netbank løsning, bliver det hurtigt temmelig dyrt at handle værdipapirer, så husk at checke bankens gebyr-liste.
    – Den anden mulighed er en unit link ordning i et pensionsselskab. Her vælger man, hvilke investeringsforeninger i det udvalg, der stilles til rådighed, man vil placere sine penge i, angivet med en procentvis fordeling. Her betaler man ikke handelsomkostninger, men et procentgebyr til investeringsforeningen plus en procentdel af depotets indestående til pensionsselskabet.
    Valg af mulighed afhænger af typen af pension. Hvis det er en igangværende, arbejdsgiverbestemt pensionsordning, skal arbejdsgiveren give tilladelse til, at man selv investerer. Det vil i givet fald være en unit link ordning, og dette skal aftales med det selskab, man har pensionsordningen igennem. Er det en pension, hvor man selv har indbetalt, eller en pensionsordning, der er i fripolice, d.v.s. der indbetales ikke længere på den, kan man altid få den overført til en bank for selv at investere. Pensionsselskaber vil beregne sig et gebyr for at flytte pengene, men de seneste års kursværn, der medførte enormt høje gebyrer, er efterhånden trappet ned. Men spørg for en sikkerheds skyld altid først, hvad en flytning koster. Hvis der er knyttet forsikringsordninger til pensionen, for eksempel livsforsikring eller invaliditetsforsikring, må man give afkald på disse forsikringer ved en flytning til banken.
    Inden man giver sig i kast med at investere selv, skal man gøre sig klart, at der er en betydelig risiko forbundet med investering i aktier – man kan i princippet miste hele sin opsparing – og enhver handel med værdipapirer koster en – omend beskeden – del af formuen. Så lad være med at spille aktie-poker med din pension uden først at kende lidt til handel med værdipapirer.
    De netbanker, der er billigst at investere hos, er Nordnet og E-Trade, hvor der så vidt jeg husker beregnes 0,1% af handelsbeløbet i kurtage for danske værdipapirer. Handel med udenlandske aktier koster en del mere. I de to netbanker betaler man heller ikke gebyrer for depotet eller for udsendelse af diverse meddelelser.

    #159184
    AnonymForfatter

    Hvis du kan lære at gøre det hele selv vil jeg anbefale Etrade bank eller Nordnet.
    Disse har absolut markedes minste omkostninger for rate/Kapital pension placeret i aktier

    #159252
    AnonymForfatter

    Tusind tak for informationerne, det er en stor hjælp 🙂

    #159404
    AnonymForfatter

    Hej,
    en lille notis, hvis du vælger at oprette et depot i banken så få dine aktier navnenoteret. Så vil du få tilsendt årsreporter og invitationer til generalforsamlinger osv fra dem du vælger at invistere hos.
    P.S du behøver ikke sætte hele din formue overstyr, du kan starte som jeg med bare 3000-4000 kr. mange bække små…
    Min far lærte mig at handle aktier da jeg var ganske ung, dengang ringede jeg selv til banken og sagde jeg gerne ville invistere 3000. Bankmanden grinede af mig og sagde jeg kunne ringe tilbage når jeg havde mindst 10.000. Derefter ringede min far til banken og fik manden til at ordne handlen.
    men det er jo bare fedt at man selv kan ordne det i dag over nettet,så undgår man også diskrimination.
    Det var så fedt sidst jeg var i banken, min bankdame var nærmest overrasket over at se min kapitalpension,for hvordan ka det være at en serviceassistent ka ha en sådan beholning i sit depot?
    Hvis du tænker langsigtet når du handler aktier, kan 3000 vokse meget på 20 år.
    Selv i dag – næsten 20 år senere jeg købte mine første aktier, invisterer jeg stadig kun beløb jeg har råd til at miste
    Held og lykke

    #159490
    AnonymForfatter

    Tak for tippet 😉 Tror også det er en meget fornuftig beslutning ikke at sætte mere over styr end man kan tåle at miste!
    Dejligt at have fået så meget hjælp til at komme igang med at investere lidt 😉
    Vh Anne-Mette

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.